آخرین شرایط سیل زدگان زاچ و داربست ، اصرار اهالی برای اسکان دائم در محل کمپ های موقت

به گزارش پرسینا بلاگ، سیل زدگان روستاهاى زاچ و داربست بیش از 6 ماه است که در کمپ اسکان موقت به سر مى برند و هنوز اقدامى در جهت اسکان دائم آنان صورت نگرفته است.

آخرین شرایط سیل زدگان زاچ و داربست ، اصرار اهالی برای اسکان دائم در محل کمپ های موقت

گروه دانشگاه خبرگزارى دانشجو، هانا چراغی؛ * زاچ و داربست، نام دو روستاى سیل زده شرق استان هرمزگان است که اهالى اش، بیش از 6 ماه است که در کمپ اسکان موقت سیل زدگان (واقع در بیرکلمى که دشتى باز است) به سر مى برند.

در شش ماه گذشته، وعده هاى بسیارى به اهالى روستاها داده شده و مسئولان استانى و شهرستانى بار ها از این کمپ بازدید داشتند و وعده حل مسائل سیل زدگان ساکن در کمپ را دادند، اما تا کنون، هیچکدام از این وعده ها محقق نشدند و همچنان سیل زدگان این منطقه بلاتکلیف هستند.

شدت گرماى هوا در شرق هرمزگان و هواى شرجى این منطقه، طاقت اهالى زاچ و داربست را طاق کرده و سیل زدگان، دیگر نمى دانند دست به دامان کدام مسئول و ارگان شوند تا به مسائلشان رسیدگى و شرایط براى اسکان دائم آنان در شرق هرمزگان فراهم شود.

سیلى که اواخر دى ماه 1398 در استان هرمزگان به وقوع پیوست، بیش از همه به روستاهاى شرق هرمزگان و شهرستان هاى بشاگرد و جاسک خسارت وارد کرد. از همان ابتدا امدادرسانى به سیل زدگان به کندى صورت گرفت و با اینکه خانه هاى بسیارى از مردم در جریان این سیل تخریب و ویران شد، اما خدمت رسانى به مردم سیل زده روستاهاى زاچ و داربست که در نزدیکى رودخانه ساکن بودند و خسارت بیشترى متحمل شدند، به درستى صورت نگرفت.

تنها اقدام، جابجایى آنان به محل اسکان موقت سیل زدگان شد و هلال احمر چادرهایى به عنوان سرپناه در اختیار این مردم قرار داد. از آن زمان تا کنون سیل زدگان زاچ و داربست در همان چادر ها و با حداقلى ترین امکانات، سکونت دارند.

بیشتر بخوانید:

  • سیل زدگانی که فراموش شدند / اهالی یکی از روستا های بشاگرد هنوز در چادر به سر می برند!

به گفته اهالى این روستاها، 800 تا 1000 نفر در این کمپ اسکان موقت مستقر هستند و بچه ها و نوجوانان سیل زده ساکن در کمپ از گزند مار و عقرب و حتى گرماى شدید منطقه در امان نیستند. بسیارى از بچه ها این کمپ دچار گرمازدگى شدند و حتى نوزاد 9 روزه اى به دلیل شرایط نامساعد بهداشتى در این کمپ، جان خود را از دست داده است.

با این حال، همچنان اقدامى در جهت جابجایى ساکنان این کمپ به محل اسکان دائم صورت نگرفته است. البته سیل زدگان تقاضاى فراهم سازى زمینه هاى لازم براى اسکان دائم آنان در محل همین کمپ را دارند چرا که محل قبلى سکونت آنان در فاصله کمى از رودخانه قرار گرفته است و این احتمال وجود دارد که در فصل سرما، باز هم اسیر سیل شوند؛ از این رو مردم زاچ و داربست رغبتى براى بازگشت به محل سکونت قبلى خود و بازسازى خانه هاى تخریب شده شان را ندارند و ترجیح مى دهند در محل کمپ اسکان موقت، به طور دائم ساکن شوند.

اما این خواسته اهالى زاچ و داربست مورد قبول مسئولان مربوطه قرار نگرفته و بنیاد مسکن که مالکیت زمین هایى که کمپ مذکور در آن برپا شده را برعهده دارد، مخالف این امر است. شرایط به گونه ایست که نه تنها براى تعیین تکلیف شرایط این سیل زدگان اقدام به اعطاى این زمین ها به آنان نشده، بلکه حتى زمین جایگزینى هم به مردم براى اسکان دائم معرفى و اعطا نشده است!

آنچه مسلم است، اهالى زاچ و داربست از کمترین امکانات در این کمپ برخوردارند؛ آنها به دلیل اسکان موقت از آب و برق و گاز و جاده و مرکز درمانى و... بی بهره اند و چشم امیدشان به مسئولان است.

ناگفته نماند، در طول این ماه ها نیروهاى جهادى دانشجویى و مردمى بودند که گا ها راهی این کمپ های اسکان موقت مى شدند و در بازه ها و بخش هاى مختلف به آنان خدمت رسانى مى کردند.

البته به تازگی بازار وعده مسئولان استان براى حل مسائل سیل زدگان زاچ و داربست داغ شده است. حسین رئیسى، کننده مردم شرق هرمزگان تیرماه 1399 ضمن بازدید از این کمپ، مى گوید: از سازمان ها و نهادهاى دولتى و مردمى مى خواهیم با یک حرکت جمعى مومنانه و جهادى به این سیل زدگان کمک کنند. این مسئله را با جدیت پیگیرى مى کنیم و دستگاه هایى که در این زمینه مسئولیت دارند موظفند به سرعت براى حل مشکل مردم زاچ و داربست اقدام کنند.

فریدون همتى، استاندار هرمزگان نیز 29 تیرماه در نشست شوراى برنامه ریزى توسعه استان در این باره مى گوید: اهالى روستاهاى سیل زده زاچ و داربست شرق استان در صورت همکارى، در مکانى جدید و با امکانات مناسب اسکان مى یابند. بر اساس نظر کارشناسى بنیاد مسکن هرمزگان، منطقه اى که داراى امکانات و زمین هاى بیشترى بوده و در کنار جاده آسفالت نیز قرار گرفته است، جهت اسکان اهالى روستاهاى زاچ و داربست در نظر گرفته شده است.

استاندار هرمزگان ابراز مى کند: به دلیل آسیب دیدگى جاده ارتباطى این روستاها، نسبت به جابجایى و اسکان موقت اهالى آن ها در راستاى رسیدگى بهتر و ایجاد امکانات رفاهى اقدام شد. اما در حال حاضر اهالى این روستا ها اصرار دارند که در مکان اسکان موقت فعلى، حضور دائمى داشته باشند، این در حالیست که نظر دستگاه هاى تخصصى این است که این منطقه سیلاب دشت محسوب مى شود و در آینده با خطر سیل روبرو است.

پیگیرى ها براى حل مسائل مردم سیل زده روستاهاى زاچ و داربست همچنان ادامه دارد، تا جایى که حسین رئیسى، کننده مردم شرق هرمزگان 12 مرداد در نطق میان دستور در صحن علنى مجلس در این باره مى گوید: تامین مسکن اجتماعى در دولت فعلى در حد گفتار باقى مانده و آنچه جاى گلایه دارد، کندى عملکرد این بنیاد است؛ این کندى به حدى است که انجام بعضى ماموریت هاى این نهاد در نگاه مردم هرمزگان غیرممکن جلوه مى کند.

کننده مردم شرق هرمزگان خاطرنشان مى کند: سیل زدگان روستاهاى زاچ و داربست ماه ها در کمپ اسکان موقت بلاتکلیف و معطل و بعضا با گرماى بالاى 50 درجه در روز و شب ها با تهدید مار و عقرب روبرو اند؛ خواستار رسیدگى جدى به شرایط آنان هستیم.

کننده مردم شرق هرمزگان در مجلس: سیل زدگان روستاهاى زاچ و داربست ماه ها در کمپ اسکان موقت بلاتکلیف و معطل و بعضا با گرماى بالاى 50 درجه در روز و شب ها با تهدید مار و عقرب روبرو اند.

حالا چشم و امید مردم این دو روستا به پیگیرى هاى این کننده است تا به ثمر بنشیند و راهی براى حل مسائل سیل زدگان زاچ و داربست پیدا شود.

پیگیرى هاى خبرگزارى دانشجو نیز براى حل مسائل مردم سیل زده روستاهاى زاچ و داربست همچنان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4993

به "آخرین شرایط سیل زدگان زاچ و داربست ، اصرار اهالی برای اسکان دائم در محل کمپ های موقت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط سیل زدگان زاچ و داربست ، اصرار اهالی برای اسکان دائم در محل کمپ های موقت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید