آمادگی ایران برای اتصال شبکه برق به اروپا

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، رضا اردکانیان امروز در پیغام ویدئویی به همایش مجازی اروپا-خزر که به منظور آنالیز موضوع های مربوط به توسعه همکاری های مالی و به ویژه انرژی بین کشورهای منطقه دریای خزر در برلین برگزار شده است، اضافه نمود: جمهوری اسلامی ایران با وجود منابع بزرگ انرژی و با دارابودن نیروی انسانی متخصص و تاسیسات بزرگ در حوزه انرژی، در بهترین موقعیت ترانزیتی یعنی در بین دو دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب قرارداشته و همچنین با قرار دریافت در موقعیت ترانزیتی شرق به غرب و شمال-جنوب و داشتن مرز مشترک آبی و خاکی با 15 کشور، می تواند مسیری مناسب برای ترانزیت کالای کشورهای حوضه دریای خزر و رونق کریدورهای بین المللی حمل ونقل و همچنین کریدورهای انرژی بویژه کریدور انتقال برق باشد.

آمادگی ایران برای اتصال شبکه برق به اروپا

با ما سفر کنید و با تورهای پاییزی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

وی ادامه داد: به منظور یاری به توسعه ارتباطات همسایگان محصور در خشکی به بازارهای بین المللی، زیرساخت های ترانزیتی بسیار بزرگی را در کشورمان ایجاد نموده و به صورت عملی تعهد خود را برای توسعه و صلح و ثبات منطقه ای نشان داده ایم.

اردکانیان گفت: کشورهای اتحادیه اروپا می توانند در چارچوب دوجانبه و یا در قالب ساز و کارهای چندجانبه همانند سازمان اکو (ECO) برای توسعه همکاری منطقه ای ما را همراهی نمایند.

وزیر نیرو توضیح داد: کشورهای منطقه با دارا بودن درصد عمده ای از منابع اثبات شده نفت و گاز در دنیا، ضروری است با تقویت روابط، در صدد تنظیم سیاست های فراوری و صادرات این منابع بزرگ باشند و بطور بالقوه در مشخص قیمت و عرضه این منابع در سطح دنیا نقش ایفا نمایند.

اردکانیان اضافه نمود: در این چارچوب، نکته حائز اهمیت ارتباط الکتریکی ایران با تمامی کشورهای همسایه خود که با آنان مرز خاکی مشترک دارد، است؛ بگونه ای که سالانه حجم قابل توجهی انرژی برق با این کشورها مبادله می گردد.

ایران در صدد فعال کردن کریدورهای برقی شمال-جنوب و غرب به شرق است

وی گفت: فراتر از آن ما در صدد هستیم کریدورهای برقی شمال به جنوب و غرب به شرق را فعال کنیم و در زمان حاضر توافق های اولیه آن حاصل شده و در مرحله توافق برای آنالیز های مطالعات فنی و مالی قرار گرفته است.

اردکانیان اضافه نمود: در این ارتباط ما برنامه ریزی نموده ایم شبکه برق ایران را به کشور روسیه وصل کنیم و با بهره گیری از اختلاف اوج مصرف در ماه های گرم و سرد سال در دوکشور، علاوه بر کسب بهره های مالی قابل توجه، بتوانیم در ایجاد ظرفیت های جدید فراوری برق صرفه جویی و همچنین از این طریق به توسعه پایدار منطقه یاری شایانی کنیم.

آمادگی ایران برای اتصال شبکه برق به اروپا

وزیر نیرو اظهار کرد: ما آمادگی داریم شبکه برق ایران، به عنوان بزرگترین قدرت فراوری برق در خاورمیانه، را به کشورهای اروپایی وصل کنیم و زمینه تبادل بویژه صادرات برق به عنوان یک انرژی سبز را به اروپا فراهم آوریم.

وی افزود: خوشبختانه توافق های اولیه آن به عمل آمده و با جدیت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

اردکانیان اعلام کرد: در سمت شرق ایران نیز علاوه بر افغانستان و پاکستان، اتصال شبکه برق ایران به کشورهای تاجیکستان و ازبکستان و در ادامه چین و در جنوب شرقی به کشور هند در دست آنالیز است.

وی توضیح داد: با عنایت به احتیاج روزافزون منطقه ای و دنیای به انرژی و ناکافی بودن سرمایه گذاری اجرا شده برای تامین آن در منطقه و همچنین احتیاج روز افزون اروپا به انرژی، این حوزه می تواند به زمینه ای برای همکاری پایدار تبدیل گردد.

وزیر نیرو گفت: ایران با داشتن منابع بزرگ انرژی فسیلی، انرژی های تجدید پذیر و مهم تر از همه، نیروی انسانی ماهر، فرصت های خوبی را برای همکاری دوجانبه و چندجانبه ارائه می دهد.

اروپا با سرمایه گذاری در فراوری انرژی در ایران می تواند احتیاج خود را تامین کند

وی اضافه نمود: اروپا می تواند با سرمایه گذاری در زمینه فراوری انرژِی در ایران، بخشی از احتیاج آینده انرژی خود را به صورت پایدار تامین کند.

وزیر نیرو اعلام کرد: قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران، یکی از جامع ترین قوانین حمایت از سرمایه گذاری خارجی در سطح منطقه را ایجاد و سرمایه گذاران خارجی را از حقوقی همانند اتباع داخلی برخوردار نموده است.

وی اظهار کرد: حمایت از سرمایه ها و سرمایه گذاران در اولویت های مهم کشور ما قرار گرفته و ایجاد زیر ساخت ها و همگرایی های مالی از اولویت ها ما بوده و است.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5367

به "آمادگی ایران برای اتصال شبکه برق به اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی ایران برای اتصال شبکه برق به اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید