افغانستان، واکنش ها به خشونت پلیس در بهسود، دولت قتل عام غیرنظامیان را توجیه می کند

به گزارش پرسینا بلاگ، حمله نیروهای پلیس به تظاهرات مردمی در شهرستان بهسود در افغانستان واکنش های گسترده ای را در پی داشته و منتقدان نیز با تاکید بر توقف این حملات، می گویند که دولت برای توجیه قتل عام مردم تلاش می کند.

افغانستان، واکنش ها به خشونت پلیس در بهسود، دولت قتل عام غیرنظامیان را توجیه می کند

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، منابع محلی در شهرستان بهسود ولایت وردک در مرکز افغانستان می گویند که بر اثر حمله نیروهای پلیس به تظاهرات مردمی در این شهر 18 غیرنظامی کشته و بیش از 20 تن دیگر نیز زخمی شدند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

این حمله واکنش های گسترده ای را در محکومیت این اقدام نیروهای دولتی و تاکید بر توقف کشتار غیرنظامیان داشته است.

سید عبدالقیوم سجادی کننده غزنی در مجلس با محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن این حمله گفت: یک حکومت واقعا مردمی باید تلاش کند که مطابق خواسته های مردم کار کند، سرکوب مردم و به گلوله بستن غیرنظامیان، زمینه ساز تضعیف نظام خواهد شد.

مهدی پایدار کننده وردک نیز تاکید کرد که دولت با لشکرکشی به شهرستان امن بهسود زمینه تضعیف نظام و کشتار غیرنظامیان را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد که نیروهای دولتی چندین ساعت زخمی ها و اجساد را گروگان گرفته و مانع انتقال زخمی ها برای درمان شده بودند.

پایدار در ادامه نیز اعزام نیروهای امنیتی به بهسود را بسیار فاجعه بار خواند و برای کاهش تنش ها خواستار خروج فوری نیروهای اعزام شده به این منطقه شد.

کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامیدر بیانیه ای در تشریح این رویداد گفت که فرمانده پلیس ولایت وردک با شمار زیادی از نیروهای مسلح، از روزها پیش به این منطقه رفته و هدف خویش را به مردم، معرفی فرماندهان پلیس شهرستان های بهسود گفته بودند.

وی اضافه کرد: حضور نیروهای مسلح دولتی به هدف نامعلوم در آن منطقه همچنان ادامه دارد؛ اینجانب، این اقدام نیروهای دولتی را در یک منطقه امن، غیرقابل توجیه می دانم و از مسئولان امور، به ویژه رهبری دولت می خواهم که این نیروها را فرا بخوانند.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان نیز در بیانیه ای اظهارداشت که تظاهرات مردمی در بهسود به خشونت گراییده است و کشته و زخمی کردن و ایجاد خشونت از طرف هر کسی و به هر انگیزه ای که باشد به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی همچنین اظهارداشت: ضمن اظهار تأسف شدید از بروز این رویداد تلخ، به مردم منطقه اطمینان می دهم که هیئت رهبری دولت در جریان موضوع قرار گرفته است و به زودی یک هیئت با صلاحیت برای بررسی دقیق و همه جانبه قضیه به منطقه اعزام خواهد شد.

دانش از مردم نیز درخواست کرد تا با خویشتنداری از بروز خشونت و تنش بیشتر جلوگیری کنند.

محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان و مشاور رئیس جمهور افغانستان نیز در واکنش به این رویداد تاکید کرد: با توجه به شرایط حاد فعلی کشور و مطرح شدن گفت وگوهاى بین الافغانی این حادثه به نفع دولت وملت نمی باشد.

وی از دولت نیز خواست تا با اعزام یک هیئت باصلاحیت به منطقه این قضیه را از طریق قانونی و مسالمت آمیز حل نماید.

طارق آرین سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز در بیانیه ای مدعی شد که افراد مسلح غیرمسئول مانع حضور و فعالیت نیروهای پلیس شده و بر مردم و نیروهای امنیتی تیراندازی کردند.

وی اضافه کرد که نیروهای دولتی افراد مسلح غیرمسئول را هدف قرار دادند و تاکید کرد که برای بررسی این رویداد یک هیئت بلندپایه از کابل به وردک اعزام می گردد.

عارف رحمانی کننده مردم غزنی در مجلس نیز با متهم کردن سخنگوی وزارت کشور به دروغگویی و تهمت پراکنی اضافه کرد: از مردم بی دفاعی که در بهسود قتل عام شده اند شرم کنید، چرا کشتار مردم معترض را آشوب گروه های مسلح جلوه می دهید؟ چرا باید از هر بد سلیقگی و جنایتی دفاع کنید؟

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان نیز با تایید کشته شدن غیرنظامیان در این رویداد با تاکید بر حفظ آرامش مردم، از دولت خواست تا هر چه زودتر از راه مسالمت آمیز و در تفاهم با اهالی محل برای حل این معضل اقدام کند.

ژنرال مرادعلی مراد معاون سابق رئیس ستاد ارتش افغانستان نیز در واکنش به این حمله شرح داد: به گلوله بستن بزرگان قومی و مردم بی دفاع که به منظور حل تنش ها و دادخواهی تجمع مسالمت آمیز و مدنی کرده بودند وحشتناک و محکوم است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6453

به "افغانستان، واکنش ها به خشونت پلیس در بهسود، دولت قتل عام غیرنظامیان را توجیه می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افغانستان، واکنش ها به خشونت پلیس در بهسود، دولت قتل عام غیرنظامیان را توجیه می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید