خبرنگاران پانزدهمین جشنواره شعر فجر؛ رویش فرصت های مغتنم

به گزارش پرسینا بلاگ، تهران-خبرنگاران- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، با اشاره به فرصت هایی که فضای مجازی در دوران کرونا فراهم نموده است، گفت: پانزدهمین جشنواره شعر فجر شاهد رویش فرصت های مغتنمی بودیم که پیش از این امکان ظهور نداشتند.

خبرنگاران پانزدهمین جشنواره شعر فجر؛ رویش فرصت های مغتنم

ایوب دهقانکار در دومین نشست خبری پانزدهمین جشنواره شعر فجر که صبح امروز به صورت مجازی برگزار گردید، با اشاره به این که کرونا، برنامه های این مجموعه را لغو نکرد اما آنها را تغییر شکل داد، گفت: فضای مجازی، فرصتی مغتنم است که تا کنون مغفول مانده بود، این فضا باعث شد بهره مندی از موقعیت های دیگر را بالا ببریم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اهداف و برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: فرصت ایجاد دیپلماسی فرهنگی که همواره مد نظر این وزارتخانه بوده است را فضای مجازی فراهم کرد، فرصتی که بدون وجود کرونا هم به سادگی ممکن نبود و ما شاهد رویش هایی بودیم که پیش از این امکان آن نبود.

وی با اشاره به بخش های جنبی جشنواره شعر فجر و برگزاری کارگاه های ادبی، گفت: در دوره های قبلی این کارگاه ها در 3 روز و به طور محدود برگزار می شد اما امسال 2 ماه این کارگاه ها را برگزار کردیم و شرایطی که کار ما را محدود می کرد، گستردگی دیگری را فراهم کرد، به طوری که اگر پیش از این فقط از تهران و شهرهای اطراف، در کارگاه های جشنواره فجر شرکت می کردند، اکنون از خارج کشور نیز شرکت نماینده داشتیم.

دهقانکار با بیان این که صرف نظر از وجود کرونا، فضای مجازی بسیار اهمیت دارد، گفت: فضای مجازی برای حوزه فرهنگ و کتاب، موقعیتی را فراهم نموده است که قابل چشم پوشی نیست و باید همواره از آن بهره گرفت.

جشنواره در بخش کودک و نقد ادبی، از نظر کمیت و کیفیت باید بهتر گردد

دبیر علمی جشنواره شعر فجر، با اشاره به استقبال خوبی که از این رویداد فرهنگی شده است، گفت: گزینش داوران فرایند خوبی داشته است و با دقت نظر وزیر فرهنگ، معاونت امور فرهنگی، ایوب دهقانکار و دبیر اجرایی جشنواره راضی جلالی، کارها به خوبی انجام شد.

مریم جلالی با تشریح آثار رسیده به جشنواره، ادامه داد: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، امیدواریم که در سال های آینده شرایط بهتری را ببینیم. در بخش آثار پژوهشی یا درباره شعر نیز، آثار زیادی داشتیم اما کیفیت قابل توجهی نداشتند. نقد ادبی نیز از نظر کمیت و کیفیت باید بهتر گردد. اما نکته قابل توجه در این دوره، حضور شاعران در بخش مقاله های ادبی بوده است که نشان می دهد افرادی که خلاقیت شعری دارند، در حوزه نقد هم وارد شدند.

وی افزود: پس از 14 سال، حضور یک خانم به عنوان دبیر علمی جشنواره اهمیت دارد و ممکن است استقبال خوب خانم ها از این دوره، بی ربط به آن نباشد.

اختتامیه 26 بهمن، تالار وحدت

دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره شعر فجر، با اشاره به بخش های مختلف جشنواره نظیر کارگاه ها، گفت: با این که از ملاقات رو در رو محروم بودیم و نشست ها به طور مجازی برگزار گردید اما کیفیت مناسبی داشت.

مصطفی راضی جلالی، با اشاره به بخش ویژه شعر دفاع مقدس، اسامی 15 نفر منتخب را به ترتیب حروف الفبا چنین اعلام نمود: حسین اسرافیلی، مرتضی امیری اسفندقه، عباس باقری، عباسعلی براتی پور، پرویز بیگی حبیب آبادی، محمدحسین جعفریان، عبدالرضا رضایی نیا، بهزاد زرین پور، قادر طهماسبی (فرید)، محمدرضا عبدالملکیان، علیرضا قزوه، عبدالجبار کاکایی، علی محمد مودب، یوسفعلی میرشکاک، سیمین دخت وحیدی، از سوی اهالی رسانه معرفی شده اند.

وی زمان و مکان اختتامیه پانزدهمین جشنواره شعر فجر را یکشنبه 26 بهمن در تالار وحدت اعلام نمود و ادامه داد: این مراسم با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و نیز ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و بعضی از برگزیدگان که توانایی حضور در مراسم را داشته باشند برگزار می گردد.

راضی جلالی به بخش های اصلی جشنواره اشاره نمود و گفت: امسال 5 بخش اصلی داشتیم، شعر نو، شعر کلاسیک، شعر محاوره، درباره شعر و شعر کودک و نوجوان، در بخش شعر 2500 اثر، در بخش درباره شعر 286 اثر و در بخش کودک 172 اثر به دبیرخانه رسیده است. در بخش نقد ادبی نیز بیش از 4 هزار نفر ثبت نام کردند که امیدواریم تا قبل از اختتامیه داوری آن بخش هم به نتیجه برسد.

درباره پانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر

جشنواره بین المللی شعر فجر با آرمان بالندگی گونه های شعر امروز از سال 1385 هر ساله میزبان کاروان شعر پارسی بوده است و پانزدهمین دوره این جشنواره نیز در سال 1399 برگزار خواهد شد.

فراخوان پانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران 26 آذر منتشر و از علاقه مندان دعوت شد آثاری را که سال 1398 به زبان فارسی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده باشد در گروه های شعر کلاسیک، شعر نو(قالب های: نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر(پژوهش های حوزه شعر) به این جشنواره ارسال نمایند.

کتاب هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران، برای اولین بار در سال 1398 در داخل کشور به چاپ رسیده و در یکی از پنج گروه ادبی بالا قرار بگیرند می توانند در این جشنواره شرکت نمایند.

آثار باید تالیفی و به زبان فارسی باشند و مجموعه شعر باید به صورت مستقل منتشر شده باشد؛ مجموعه های مشترک و گزیده آثار داوری نمی شوند.

آثاری که در سال های قبل با عنوانی دیگر یا توسط ناشری دیگر به چاپ رسیده یا به صورت گزیده آثار قبلی باشد، داوری نمی شوند و دبیرخانه تنها آثار ارسالی از سوی مولف یا ناشر را در فرایند داوری آنالیز خواهد نمود.

برگزیدگان جشنواره، 26 بهمن ماه امسال در آیین پایانی در تالار وحدت، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معرفی خواهند شد و به برگزیدگان، علاوه بر جایزه نقدی، لوح یادبود و نشان جشنواره بین المللی شعر فجر اهدا خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6516

به "خبرنگاران پانزدهمین جشنواره شعر فجر؛ رویش فرصت های مغتنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پانزدهمین جشنواره شعر فجر؛ رویش فرصت های مغتنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید