رویترز از یاری مقامات سابق امنیت ملی آمریکا به امارات برای جاسوسی از مخالفان پرده برداشت

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرگزاری رویترز از هزاران سندی پرده برداشت که ثابت می نمایند چگونه مسؤولان سابق امنیت ملی آمریکا به امارات در طراحی سامانه جاسوسی سایبری یاری نموده اند؛ سامانه ای که در جاسوسی از مخالفان، فعالان، اصحاب رسانه و شهروندان قطری مورد استفاده نهاده شد.

رویترز از یاری مقامات سابق امنیت ملی آمریکا به امارات برای جاسوسی از مخالفان پرده برداشت

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، براساس این اسناد، از مسؤولان برجسته آمریکایی که در طراحی این سامانه دست داشته، ریچارد کلارک است که در دوره ریاست جمهوری بوش پسر در راس عملیات مبارزه با تروریسم کاخ سفید بود. کلارک در سال های پس از حملات 11 سپتامبر به کنگره هشدار داد که آمریکا برای ممانعت از وقوع فاجعه دیگری به عملیات جاسوسی گسترده تری احتیاج دارد. او پنج سال پس از کناره گیری از دولت آمریکا، ایده خود را پیرامون طراحی سرویس های جاسوسی به امارات، این شریک ثروتمند حاشیه خلیج فارس ارائه کرد.

رویترز در ادامه گزارش خود می آورد، کلارک در سال 2008 به امارات رفت تا عملیات راه اندازی سامانه ای برای نظارت بر اینترنت جهت یاری به امارات جهت رصد تهدیدات علیه این کشور کوچک یاری کند.

سرویس سری که کلارک به ایجاد آن یاری کرد، DREAD نام دارد و اختصار Development Research Exploitation andAnalysis Department به معنی اداره استخراج تحقیقات توسعه و آنالیز است.

در سال های پس از 2008 این سرویس تحقیقات خود را گسترش داد و در خصوص یک فعال زن سعودی در حوزه حقوق زنان، دیپلمات های سازمان ملل و کارمندان فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) هم دست به جاسوسی زد و اوایل 2012 این سرویس تحقیقات با نام پروژه راون به یک برنامه معروف میان مزدوران آمریکایی خود بدل شد.

برای پیگیری مأموریت سرویس جاسوسی امارات، رویترز بیش از 10 هزار سند مربوط به برنامه DREAD را آنالیز و با بیش از 10 جاسوس سازمان اطلاعات و اشخاص دولتی سابق که از این برنامه اطلاعات دارند، مصاحبه نموده است. رویترز تقریبا اسناد یک دهه از برنامه مذکور را که در سال 2008 فعال شد، آنالیز نموده و این اسناد شامل یادداشت های داخلی هستند که جنبه های لجستیکی طرح، برنامه های عملیاتی و اهداف آن توصیف می شوند.

پیش از این هم خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که چگونه گروهی از مزدوران سابق آژانس امنیت ملی و نیروهای آمریکایی سازمان اطلاعات این کشور به امارات یاری نموده تا با استفاده از این برنامه از گروه گسترده ای از فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و مخالفان جاسوسی کند.

اکنون تحقیقات درباره عملیات سرویس جاسوسی نشان می دهند که چگونه دو مسؤول ارشد سابق آمریکایی با همکاری جاسوس های سابق آژانس امنیت ملی در طراحی این برنامه نقش محوری داشته اند.

طبق گزارش رویترز، ریچارد کلارک اولین مسؤول اجرایی سابق کاخ سفید بوده که بعد از وقایع 11 سپتامبر برای ایجاد این واحد جاسوسی به امارات رفت، او با استفاده از روابط با حاکمان امارات که طی دهه ها به عنوان یکی از تصمیم گیرندگان آمریکا عمل نموده بود، وارد این فعالیت جدید شد. کلارک چندین قرارداد رایزنی امنیتی با امارات امضا کرد که یکی از این قراردادها مربوط به راه اندازی واحد سری جاسوسی در تاسیسات غیرقابل استفاده فرودگاه ابوظبی بود.،ایسنا

بیشتر بخوانید،ترکی الفیصل: طرح حل بحران با قطر طرح عربستان است

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2705

به "رویترز از یاری مقامات سابق امنیت ملی آمریکا به امارات برای جاسوسی از مخالفان پرده برداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویترز از یاری مقامات سابق امنیت ملی آمریکا به امارات برای جاسوسی از مخالفان پرده برداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید