فاجعه در ارگ بم ؛ پیمانکار بخش هایی از مجموعه جهانی را تخریب کرد؛ خروج آوار با تراکتور و بیل مکانیکی ، گلایه مدیر پایگاه بم از سیستم پیمانی

به گزارش پرسینا بلاگ، مدیر پایگاه جهانی بم گفت: ورود لودر به ارگ قدیم ممنوع است اما آوارهای ریخته شده توسط تراکتورهایی که خشت برای ما جابجا می کنند و یک بیل مکانیکی کوچک خارج شده اند.

فاجعه در ارگ بم ؛ پیمانکار بخش هایی از مجموعه جهانی را تخریب کرد؛ خروج آوار با تراکتور و بیل مکانیکی ، گلایه مدیر پایگاه بم از سیستم پیمانی

خبرنگاران: خبر تخریب دیوار های ارگ بم با لودر که در برخی منابع خبری منتشر شد در چند روز گذشته با واکنش های مختلفی همراه شده است. فرماندار بم از اولین مدیرانی است که به این موضوع واکنش نشان داده و تاکید کرده که عرض ورودی ارگ بم و راهرو های آن 2 متر است و هیچ لودری نمی تواند وارد ارگ شود.

او با تاکید بر اینکه بنا های داخل ارگ بم که در اثر زلزله تخریب شده اند در حال مرمت و بازسازی هستند گفته است: هرگونه تعمیر و مرمت با نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور صورت می گیرد.

اما محسن موحدی مدیر پایگاه جهانی ارگ بم در اظهاراتی متناقض با فرماندار بم به ایرنا گفت: پیمانکار مورد نظر که در قسمت کاروانسرای غرب و شرق ارگ قدیم و مدرسه میرزا نعیم در عامه نشین ارگ در حال فعالیت است جایی که نباید ورود می کرده کاروانسرای غرب و شرق بوده که نباید قسمتی از طاق نما و سقف کاروانسرا را تخریب می کرد که متاسفانه اجرا شده و با ورود ناظرین ما جلوی پیشروی کار گرفته شد.

وی افزود: در مدرسه میرزا نعیم بخش هایی از آن بعد از زلزله مرمت شده بود و پیمانکار قسمت های فوقانی دیواری را که مربوط به یک یا دو سال قبل از زلزله سال 82 ساخته شده بود تخریب کرده است.

مدیر پایگاه جهانی ارگ بم افزود: ورود لودر به ارگ قدیم ممنوع است و آوارهای ریخته شده توسط تراکتورهایی که خشت برای ما جابجا می کنند و با یک بیل مکانیکی کوچک از ارگ خارج شده اند.

موحدی خاطرنشان تاکید کرد: به دلیل اتفاق اجرا شده نشست شورای فنی با حضور تمام پیمانکاران برگزار شد و تذکرات لازم و ضوابط و قوانین به آنها اعلام شد.

مدیر پایگاه جهانی بم در ادامه گفت: سیستم پایگاه جهانی تاکنون به صورت امانی بوده و برای اولین بار کار به طور پیمانی انجام می شود که این موضوع موجب نگرانی است زیرا سیستم پیمانی نباید در این گونه مجموعه های ارزشمند ورود کند.

وی افزود: این پروژه ها در زمان مدیریت قبلی پایگاه برای سیستم پیمانی تعریف شده بودند و طبق تعریف از قبل مشخص شده از طرف اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان قرارداد با پیمانکار بسته شده است.

مدیر پایگاه جهانی بم گفت: طی نامه نگاری با اداره کل میراث فرهنگی کرمان عدم موافقیت خود را مبنی بر تغییر پروژه های تعریف شده و همچنین بستن قرارداد پیمانی اعلام کرده بودم. همچنین پروژه های جدیدی مانند سنگ فرش دور ارگ، بخشی از حصار ارگ و دیگر نقاط که در اولویت ما قرار داشت معرفی کردیم اما به دلیل اینکه تخصیص ها دیرهنگام صورت می گیرد و به صورت 50 درصد است با تغییر این پروژه ها موافقت نشد.

موحدی ادامه داد: تلاش کردیم در این پروژه ها نظارت بر عهده پایگاه باشد و طی همین نظارت ها سعی شده تا هر جا توسط پیمانکار خطایی صورت می گیرد ناظرین ما ورود کرده و اجازه انجام کار داده نشود.

مدیر پایگاه جهانی بم ادامه داد: ماهیت پیمانکاران با افرادی که به صورت امانی کار می کنند فرق دارد بدین صورت که پیمانکار براساس متراژ کار می کند اما کسی که امانی کار می کند مزد می گیرد.

مدیرپایگاه جهانی بم گفت: ارگ قدیم بم هویت و آبروی شهر و کشور ما است و مسئولیت آن فقط بر عهده پایگاه جهانی نیست و در این خصوص باید تمام مسئولان و مردم ورود کنند.

منبع: چمدان
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1170

به "فاجعه در ارگ بم ؛ پیمانکار بخش هایی از مجموعه جهانی را تخریب کرد؛ خروج آوار با تراکتور و بیل مکانیکی ، گلایه مدیر پایگاه بم از سیستم پیمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاجعه در ارگ بم ؛ پیمانکار بخش هایی از مجموعه جهانی را تخریب کرد؛ خروج آوار با تراکتور و بیل مکانیکی ، گلایه مدیر پایگاه بم از سیستم پیمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید