یادداشت، یک بام و دو هوای آینده سیاسی عبدالله عبدالله

به گزارش پرسینا بلاگ، تنها چند روز دیگر فرصت باقی است تا عبدالله عبدالله برای آینده سیاسی خود در کشورش تصمیم بگیرد و تکلیف خود و حامیانش را معین کند.

یادداشت، یک بام و دو هوای آینده سیاسی عبدالله عبدالله

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، پس از برگزاری چهارمین دور از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و اعلام نتایج نهایی آن بار دیگر و به مانند سه دوره گذشته این انتخابات در زمان حضور همه جانبه آمریکا در افغانستان، درگیری اساسی میان دو رقیب اصلی پدیدار شد.

این برای دومین بار بود که عبدالله در مقابل اشرف غنی صف آرایی می کرد و برخلاف تجربه سال 2014 تصمیم گرفته بود تا پیش از انتخابات با ترفندهای سیاسی اجازه خرابکاری به رقیب و حامیان اصلی خارجی اش را ندهد اما گذشت زمان معین کرد که این بار نیز گردونه به نفع عبدالله عبدالله نچرخیده است.

اشرف غنی با استفاده از امکانات و قدرتی که در اختیار داشت در نهایت توانست خارجی ها به ویژه آمریکا را قانع کند که به ادامه تکیه زدن او بر کرسی ریاست جمهوری افغانستان متمایل شوند و همین رخ داد.

عبدالله اما به خوبی می دانست پذیرش این نتیجه به معنای پایان عمر سیاسی اش در آینده افغانستان است و همه کوشش خود را به کار بسته تا از قدرت چانه زنی اش برای ورود مجدد در رأس قدرت بهره ببرد.

آمریکا که ادامه تنش میان عبدالله و غنی را به ضرر همه منافع خود از جمله مذاکرات صلح با طالبان می دانند با حضور عالی ترین مقامات خود از جمله پمپئو وارد میدان شدند تا شاید مانند 2014 و با بازی مستقیم جان کری بتوانند عبدالله را راضی و حکومتی مشارکتی مانند حکومت وحدت ملی تشکیل دهند.

آمریکایی ها که می خواهند غنی در راس قدرت باشد پیشنهادی چند ماده ای در اختیار او گذاشتند تا با این پیشنهاد بتوانند عبدالله را به گونه ای وارد عرصه آینده سیاسی افغانستان نمایند.

به همین دلیل اوایل هفته گذشته منابع خبری در افغانستان از توافق نهایی میان عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی بر سر تشکیل حکومت مشارکت ملی در این کشور و رسیدن به نقطه پایان بحران در این کشور خبر دادند.

ساعاتی پس از انتشار این خبر متنی حدود 10 صفحه ای منتشر شد که در آن جزئیات توافق میان این دو رهبر سیاسی افغانستان و ارکان حکومت مشارکت ملی معین شده بود. حتی در بخشی از این متن به سهم 50 درصدی تیم عبدالله در کابینه حکومت آینده افغانستان و همچنین چگونگی معین شدن والیان ولایت های مختلف این کشور به صورت واضح اشاره شده بود.

یکی از نکات مهم این توافق منتشر شده تشکیل شورای عالی مصالحه به رهبری عبدالله عبدالله بود که صندلی حقوقی، تشریفاتی و همچنین شرایط استقرار آن در بدنه دولت آینده افغانستان معین شده بود.

با این حال ساعاتی پس از انتشار این متن دفتر عبدالله عبدالله با انتشار بیانیه ای ضمن تایید تلویحی متن منتشر شده بیان نمود که این متن در واقع پیشنهاد اشرف غنی بوده و عبدالله آن را نپذیرفته است.

همچنین اعلام شد که اگر در روزهای آینده توافقی میان طرفین حادث نگردد تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله اقدام به معرفی کابینه خود خواهد نمود.

اکنون پس از گذشت یک هفته از تکذیب این خبر و توافق بار دیگر سلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح افغانستان و از نزدیکان اشرف غنی صراحتا در یک گفتگوی تلویزیونی از پیشرفت در توافق میان عبدالله و غنی خبر داده است اما او به یک نکته مهم اشاره نموده و آن هم تشکیل شورای عالی مصالحه به رهبری عبدالله عبدالله است.

از این سخنان سلام رحیمی دو برداشت می توان داشت:

1- برداشت اول این است که عبدالله عبدالله و اشرف غنی در واقعیت به توافق نهایی نزدیک شده و عبدالله پیشنهاد غنی مبنی بر به عهده دریافت رهبری شورای عالی مصالحه را پذیرفته است.

2- برداشت دوم این است که تیم غنی پس از کش وقوس های فراوان در نهایت از حرف خود عقب نشینی ننموده و از این طریق بار دیگر اعلام نموده که پیشنهاد نهایی آنها برای توافق همین تشکیل شورای عالی مصالحه و سپردن رهبری آن به عبدالله و تیم حامیان اوست.

با این حال آنچه از متن این پیشنهاد و برخورد اشرف غنی و طرف آمریکایی برمی آید این است که اگر عبدالله در شرایط فعلی می خواهد تنها بخشی از حکومت باشد و با سیستم موردنظر آمریکایی ها پیش برود در نهایت چاره ای جز قبول رهبری شورای عالی مصالحه و سهم دریافت در کابینه دولت غنی ندارد در غیر این صورت باید به صورت جدی تبدیل به اپوزیسیون واشنگتن گردد که سابقه عبدالله نشان داده او در نهایت مقاومت نخواهد نمود و تسلیم خواسته آمریکا خواهد شد.

به نظر می رسد در چند روز آینده عبدالله تصمبم خود مبنی بر حضور در راس شورای عالی مصالحه را خواهد گرفت.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4188

به "یادداشت، یک بام و دو هوای آینده سیاسی عبدالله عبدالله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، یک بام و دو هوای آینده سیاسی عبدالله عبدالله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید