37 هزار میلیارد از درآمدهای دولت محقق نشد، مالیات کم کاری کرد

به گزارش پرسینا بلاگ، عملکرد 9 ماهه دولت در بودجه سال جاری از این حکایت دارد که در بخش منابع و مصارف، آنچه مصوب شده بود تاکنون محقق نشده است، اما با وجود عدم تحقق نزدیک به 37 هزار میلیارد تومان از منابع پیش بینی شده، کسری بودجه نیز به دلیل کاهش پرداخت و هزینه ها وجود ندارد. در این بین عملکرد بیش از رقم مصوب درآمدهای نفتی و کم کاری در بخش مالیات مشهود است.

37 هزار میلیارد از درآمدهای دولت محقق نشد، مالیات کم کاری کرد

به گزارش خبرنگاران، دولت در امسال برای بخش منابع و مصارف حدود 386 هزار میلیارد تومان مصوب در اختیار داشت، اما آنچه که عملکرد بودجه از ابتدای امسال تاکنون نشان می دهد، عمدتاً در مصوب هر ماه رقم مدنظر محقق نشده و یا بعضاً بیش تر شده است.

این در حالی است که در بخش منابع عمومی دولت که از سه بخش درآمدها، فروش نفت و فرآورده های آن و هم چنین واگذاری دارایی های اقتصادی تشکیل می شود، 386 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که برای 9 ماهه ابتدایی امسال باید 292 هزار میلیارد تومان منابع کسب می شد، اما طبق گزارش خزانه داری، حدود 37 هزار میلیارد تومان از منابع مصوب محقق نشده و در مجموع به 255 هزار میلیارد تومان می رسد.

30 هزار میلیارد از درآمد اقتصادیاتی محقق نشد

بر اساس این گزارش، در بخش درآمدها برای کل سال 216 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که باید در 9 ماهه حدود 163 هزار و 400 میلیارد تومان محقق می شد، اما درآمد 100 هزار میلیارد تومانی نتیجه عملکرد این بخش است. درآمدها از دو بخش اقتصادیات ها و سایر درآمدها تشکیل می شود که اقتصادیات سهم حدود 142 هزار میلیارد تومانی را در سال و تا 107 هزار و 400 میلیارد تومان برای 9 ماهه اول داشته است.

این در حالی است که 77 هزار میلیارد تومان از درآمدهای اقتصادیاتی محقق شده و در این حالت نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان کسری درآمد اقتصادیاتی وجود دارد. رقم عدم تحقق اقتصادیات در سرانجام آذرماه امسال بخش عمده ای از عدم تحقق منابع عمومی دولت در این مدت را شامل می شود. در سایر درآمدها نیز مصوب 9 ماهه 56 هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم 23 هزار و 800 میلیارد تومان محقق شده است.

اما درآمدهای نفتی عملکرد فراتر از رقم مصوب داشته است؛ به طوری که از حدود 107 هزار و 500 میلیارد تومانی که برای کل سال پیش بینی شده بود، باید 81 هزار و 300 میلیارد تومان در 9 ماهه محقق می شد، اما عملکرد بودجه ای آن نشان از درآمد نزدیک به 89 هزار و 600 میلیارد تومانی نفتی دولت در این مدت دارد. دلیل اصلی این موضوع را می توان گاهاً در افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و هم چنین افزایش نرخ دلار در طول سال دانست.

کاهش مصارف با کاهش منابع

در مقابل منابع عمومی دولت، مصارف آن وجود دارد که به سه بخش هزینه های جاری، بودجه های عمرانی و تملک دارایی های اقتصادی تقسیم می شود. دولت در مقابل منابع 386 هزار میلیاردی همین رقم را در بخش مصارف در بودجه برای کل امسال داراست.

عملکرد بودجه نشان می دهد که از 292 هزار میلیارد تومانی که باید در 9 ماهه اول امسال برای دولت هزینه انجام می شد، حدود 246 هزار میلیارد تومان اجرا شده است. به عبارتی تا 46 هزار میلیارد تومان از مصارف به دلیل کاهش منابع صرفه جویی شده است.

جزئیات عملکرد دولت در هزینه ها حاکی از آن است که در بخش هزینه های جاری که بخش عمده آن حقوق و دستمزد کارکنان است، از 293 هزار و 900 میلیارد تومان مصوب برای کل سال در 9 ماهه اول، حدود 222 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که 193 هزار و 900 میلیارد تومان هزینه شده است.

بازهم عمرانی محقق نشد

در بودجه های عمرانی تقریباً عملکرد نصف وجود دارد؛ به طوری که از 62 هزار میلیارد تومان مصوب برای کل سال که باید در سرانجام آذرماه 46 هزار و 800 میلیارد تومان آن پرداخت می شد، فقط حدود 32 هزار میلیارد تومان عملکرد دارد. این در حالی است که معمولاً در زمان کاهش منابع با توجه به این که دولت نمی تواند چندان در هزینه های جاری کاهشی ایجاد کند، عدم پرداخت متوجه بودجه های عمرانی می شود.

هم چنین در بخش تملک دارایی های اقتصادی که عمدتاً به پرداخت سود مربوط به اوراق منتشر شده در سال های قبل برمی شود، حدود 30 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که در 9 ماهه اول امسال 20 هزار میلیارد تومان دولت در این بخش پرداختی دارد.

اما در مجموع عملکرد اقتصادی دولت در 9 ماهه امسال از این حکایت دارد که از 255 هزار میلیارد تومان منابعی که در اختیار داشته، حدود 246 هزار میلیارد تومان هزینه نموده است که 4,000 میلیارد تومان کمتر از رقم دریافتی بوده و در این حالت کسری بودجه ای متوجه دولت نیست، هرچند که عدم تحقق منابع مانع از انجام هزینه ها و مصارفی بوده که در بودجه پیش بینی شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 84

به "37 هزار میلیارد از درآمدهای دولت محقق نشد، مالیات کم کاری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "37 هزار میلیارد از درآمدهای دولت محقق نشد، مالیات کم کاری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید