دلایل شکست برخی پروژه های فناورانه چیست؟

به گزارش پرسینا بلاگ، در مطلب زیر به بیان نکاتی برای علت شکست پروژه های فناورانه پرداخته ایم.

دلایل شکست برخی پروژه های فناورانه چیست؟

به گزارش، گاهی این سوال برای ما پیش می آید که تفاوت بین فناوری های بومی و ملی ما با فناوری های بین المللی در چیست؟ و چرا عمدتا فناوری های ملی که از طرف دولت در کشور ما حمایت می شوند، شکست می خورند؟ این موضوع روز کشور ماست. چندسالی است اصطلاحاتی مثل سیستم عامل ملی، جست وجوگر ملی، ایمیل ملی و در این اواخر پیغام رسان ملی را می شنویم اما هیچ کدام از اینها نتوانسته اند با اقبال و استقبال مردم روبه رو شوند. اما دلایل چنین اتفاقی چیست؟

نکته نخست در این باره این است که اغلب این پروژه های ملی متولیان دولتی دارند، یعنی به جای اینکه یک بخش خصوصی بخواهد پروژه ای را راه اندازی کند، بدنه دولتی بر آن اصرار نموده و بخشی را حمایت می نماید و همین طور پروژه جلو می رود. چنین اتفاقاتی مشکلاتی را پیش روی پروژه ها قرار می دهد. معمولا در پروژه هایی از این دست ما مدل درآمد درست را نمی بینیم، یعنی یک اتفاق و یک پروژه ملی در قالب پیغام رسان، جست وجوگر و... شکل می گیرد اما وقتی ما با مدیران آنها صحبت می کنیم می بینیم هیچ جنبه استفاده مالی و درآمدی برای آن پیش بینی ننموده اند. دلیل آن هم اینکه اغلب آنها حمایت های مالی کلان از سوی دولت می شوند. از آنجا که بقای آنها به دست خودشان نیست و می توانند سرمایه ها را به راحتی جذب نمایند، به مشتری فکر نمی نمایند و همین باعث می گردد مشتری مداری در آنها از بین برود. نکته دوم اینکه این پروژه ها نوعا نوآوری ندارند، نگاه شان به سمت مشتری نیست بلکه دنبال دریافت یک سری امتیازات از بدنه دولتی هستند تا از این طریق بتوانند کار را جلو ببرند. بنابراین نوآوری در آنها به حداقل می رسد و حداکثر کاری که می توانند انجام دهند، کپی برداری از نمونه های مشابه خارجی است.

نکته دیگری که باید به آنها توجه گردد، زیرساخت های فنی و سخت افزاری است. خیلی از پروژه های بین المللی به حدی رسیده اند که می توانند به لحاظ فنی زیرساخت های لازم را حتی در کشورهای دیگر هم ارائه نمایند ولی ما در ارائه خدمت داخلی آن هم به چند میلیون نفر نمی توانیم به لحاظ فنی خدمات ارائه کنیم. یعنی ما هنوز به لحاظ سخت افزاری هم به جایی نرسیده ایم که بتوانیم یک پروژه ملی تعریف کنیم. فیس بوک دومیلیارد جمعیت را پشتیبانی می نماید، بدون اینکه یک روز قطع گردد اما پیغام رسان های داخلی ما با افزایش 100هزار نفری کاربران تا چند روز دچار اختلال می شوند.

نکته بعدی اینکه مدیران این پروژه ها معمولا در بحث آموزش و توسعه منابع انسانی ضعیف عمل می نمایند، چون انتخاب و صلاحیت افراد در پروژه ها براساس تخصص شان نیست. بنابراین گاهی اوقات ممکن است افرادی انتخاب شوند ولی ملاک انتخاب شان تخصص نباشد، چون نهاد بالادست اعلام می نماید چه کسی در چه سمتی قرار گیرد؛ حالا این تخصص ممکن است از تخصص مدیریت باشد تا نیروی انسانی مورداحتیاج برای زیرساخت های فنی و سایر حوزه ها.

نکته دیگری که منجر به عملکرد ضعیف پروژه های ملی می گردد و درنتیجه باعث می گردد آنها مورداقبال عمومی قرار نگیرند، بحث قوانین و مقررات است. ما گاهی اوقات قوانین درستی نداریم که این امر سبب سرگرمی مردم در استفاده از آن می گردد. مثلا اگر دچار مشکل برای استفاده از آن فناوری شوند، نمی دانند به کجا مراجعه نمایند. ولی شرکت های بزرگ اگرچه مقرشان در ایران هم نیست اما پاسخگویی ها و پیگیری های مناسبی دارند و به هرحال راهکاری را جلوی پای مخاطب قرار می دهند.

یکی دیگر از مواردی که اقبال مردم را در استفاده از این فناوری ها کم می نماید، تبلیغات نادرست است، یعنی حمایت های نادرست رسانه ای پروژه ها. گاهی اوقات مدیران و رسانه ها فکر می نمایند با آسیب زدن به رقیب مردم به سمت آنها می آیند، در صورتی که فرهنگ سازی باید به نحوی باشد که خود مردم انتخاب نمایند. اصرار بر توسعه سریع و استقبال سریع اشتباه است، چراکه مقوله هایی از این دست احتیاج به زمان و اقبال مردم دارد.

موضوعی که وجود دارد این است که متاسفانه برخی مردم به محصولات تکنولوژیکی داخلی که جنبه ملی می گیرد، خیلی اعتماد ندارند.

حالا چنین مواردی باعث می گردد که بگوییم محصول تکنولوژیک داخلی بد است؟ نه محصول داخلی خوب است اما باید اصلاح گردد. مگر همین حالا ما از بسیاری از خدمات فناورانه در حوزه حمل ونقل و انتشار محتوا استفاده نمی کنیم. دلیل اقبال مردم نسبت به آنها این است که آنها متولیان دولتی نداشتند و با اصرار نخواستند که مردم به سمت شان بیایند. آنها شرکت های خصوصی هستند و مجبورند کیفیت را بالا ببرند، نوآوری داشته باشند و رضایت مردم را جلب نمایند.

بنابراین اگر نگاه خصوصی باشد و با حمایت های درست همراه گردد، این شرکت ها می توانند دریک بازه زمانی به بازار متناسب خودشان دست پیدا نمایند. ما نمی توانیم توقع داشته باشیم شرکتی به یکباره 20 میلیون کاربر داشته باشد. این موارد سبب می گردد که متاسفانه پروژه های ملی حوزه فناوری مان مورد استقبال عموم قرار نگیرد، درصورتی که ما متخصصان توانمند زیادی داریم که با همین کار به آنها هم آسیب می زنیم.

منبع: روزنامه فرهیختگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 61

به "دلایل شکست برخی پروژه های فناورانه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل شکست برخی پروژه های فناورانه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید