اجرای پروتکل سفر هوشمند در مازندران ، 600 میلیارد تومان خسارت کرونا به گردشگری مازندران

به گزارش پرسینا بلاگ، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت که پروتکل بهداشتی برای گردشگری و سفر هوشمند در مازندران جهت مقابله با ویروس کرونا تدوین شده است.

اجرای پروتکل سفر هوشمند در مازندران ، 600 میلیارد تومان خسارت کرونا به گردشگری مازندران

بهترین تجربه سفر را به کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

مهران حسنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه نمود : این پروتکل با مدیریت مجموعه میراث فرهنگی مازندران و با استفاده از مشاوره پزشکان متخصص برای نظارت بر از سرگیری فعالیت تاسیسات توریستی تدوین شده و تمامی زنجیره سفر اعم از حمل و نقل ، اقامت ، خدمات ، پذیرایی ، بازدید از اماکن تاریخی و میراثی ، آژانس مسافرتی ، رستوران بین راهی ، طبیعت گردی و بومگردی را شامل می گردد.

وی با اعلام این که دستورالعمل تهیه شده به دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحویل شده است تا آنالیز و اصلاحات نهایی بر روی آن انجام گردد ، شرح داد : رویکرد کلی این دستورالعمل و پروتکل های مربوطه ، انجام هوشمندانه سفر با رعایت الزامات بهداشتی و سلامت است و تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی فعال در حوزه سفر و توریستی از قبیل تاسیسات توریستی، دفاتر خدمات مسافرتی و توریستی و راهنمایان توریستی موضف به اجرای تمامی مفاد آن هستند.

معاون توریستی مازندران یکی از ویژگی های پروتکل تهیه شده را پیش بینی سه سطح نظارتی برای آن دانست و گفت : سطح نخست مربوط به دستگاه های متولی است که به صورت میدانی در ایام سفر و غیر سفر موظف به بازرسی مستمر هستند ، سطح دوم نظارت مردمی است که به وسیله شماره تماس های اعلامی از سوی ادارات کل استان ها از جمله شماره تماس 09629 دریافت می گردد و سطح سوم نظارت بر عهده ناظرین خصوصی و کارشناسان بهداشت مراکز و تاسیسات مشمول این دستورالعمل هستند که موظف خواهند بود زیر نظر مدیر آن واحد به نظارت داخلی پرداخته و مفاد این دستورالعمل را رعایت نمایند.

وی اضافه نمود : در قدم نخست تمامی تاسیسات توریستی موظف هستند ضمن شرکت در جلسات آموزشی که بر اساس اولویت های بهداشتی برگزار خواهد شد ، پروتکل بهداشتی صنف خود را تحویل گرفته و نسبت به رعایت مفاد آن و انتقال نکات لازم به کارکنان واحد خود متعهد شوند.

حسنی تاکید نمود: مسئولیت عدم رعایت مفاد این دستورالعمل بر عهده مدیر واحد مربوطه است و با خاطیان به تشخیص اداره کل میراث فرهنگی از اخطار کتبی و جریمه گرفته تا تعلیق فعالیت و پلمپ واحد برخورد قانونی خواهد شد.

وی اضافه نمود : تمامی پرسنل تاسیسات توریستی در چارچوب ضوابط و مفاد راهنمای گام دوم، پیش از شروع به کار موظف هستند فرم خوداظهاری تکمیل نموده و فرم های تکمیل شده را در محل نگهداری نمایند تا در اختیار ناظرین اداره کل میراث فرهنگی و کارشناسان بهداشت قرار گیرد.

حسنی گفت : نحوه به کارگیری پرسنل توریستی بهبود یافته از کرونا و نحوه اشتغال کارکنان دارای بیماری های زمینه ای یا نقص ایمنی براساس مفاد راهنمای گام دوم خواهد بود و مدیران و کارکنان موظف به رعایت مفاد آن خواهند بود.

او اضافه نمود : در پروتکل تهیه شده اقلام بهداشتی موردنیاز جهت حفاظت فردی و بهداشتی کارکنان و توریستان شامل انواع دستکش یکبار مصرف، انواع ماسک، شیلد محافظ، محلول ضدعفونی سطوح کلره یا الکلی و محلول ضدعفونی دست الکلی مورد تاکید قرار گرفته که وظیفه تامین آن در واحدهای اقامتی به عهده مدیر واحد است.

وی گفت : وظیفه تامین همین لوازم در پایانه ها ، راه آهن و فرودگاه فقط برای کارکنان بر عهده مدیران این مراکز می باشد.همچنین ضروری است در فضاهای عمومی مانند کنار آسانسور در واحدهای اقامتی، میز پذیرش، صندوق رستوران، سرویس عمومی لابی، کنار دستگاه حضور و غیاب کارکنان، سالن های ورودی فرودگاه، محل تحویل بار و امثال آن ماده ضدعفونی دست نصب گردد.

این مسئول اضافه نمود : یکی از مفاد پروتکل این است که مدیران مجموعه توریستی در صورت برخورد با پرسنل مشکوک به بیماری کرونا و دارای علائم مربوطه باید از ادامه فعالیتش جلوگیری نموده و بازگشت به کار این فرد هم مشروط به ارائه گواهی سلامت از پزشک معتمد متخصص طب کار یا دیگر تخصص های اعلام شده خواهد بود. همچنین در صورت مشاهده فرد مشکوک در بین توریستان جهت پیشگیری از انتقال احتمالی آلودگی به دیگران، این توریست هم به استفاده از وسایل حفاظت فردی توصیه می گردد و اقلام لازم در اختیارش قرار خواهد گرفت.

معاون توریستی مازندران با اظهار این که سه سطح حفاظتی برای ارتباط توریستان با پرسنل مجموعه ها در نظر گرفته شده ، شرح داد : به منظور ایجاد فاصله ایمن بین توریستان و کارکنان شاغل در تاسیسات توریستی در سطح نخست با گذاشتن میزهای عظیم یا موانع و اجسام ، فاصله بین کارکنان و توریستان بیش از 9 متر معین شده است و در سطح دوم نیز از موانع طلقی، شیشه ای یا پلاستیکی جهت محفوظ کردن واحدهایی چون صندوق ، گیشه ، پذیرش هتل ها و نظیر آن باید استفاده گردد و در نهایت نیز تمامی پرسنل شاغل در تاسیسات توریستی جهت حفاظت فردی موظفند در هنگام کار از ماسک، دستکش و لباس کار تمیز استفاده نمایند و بر اساس نوع شغل و لزوم نزدیکی به توریستان مانند خانه دار هتل ها استفاده از شیلد محافظ هم توصیه شده است.

وی اضافه نمود : البته افرادی که در واحدهای اداری و مالی و امثال این امور مشغول هستند به شرط وجود فاصله مناسب بین کارکنان و عدم حضور ارباب رجوع از انجام این عمل مستثنی خواهند بود.

حسنی تاکید نمود : به منظور حفظ سلامت توریستان زنجیره توریستی موظف است در وسایل نقلیه اعم از تاکسی های بین شهری، اتوبوس ها، قطار، هواپیما، ترمینالها، فرودگاه، راه آهن و دیگر فضاهای عمومی از ماسک و دستکش استفاده نمایند و تاسیسات توریستی جهت خدمت رسانی در اختیار توریستان قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه برای تعطیلات عید فطر حجم بالایی از مسافرت ها به مازندران پیش بینی می گردد، گفت: لزوم اجرای هر چه سریع تر پروتکل های بهداشتی و از سرگیری فعالیت تاسیسات توریستی برای مسافرت مدیریت شده الزامی است .

معاون توریستی مازندران با بیان اینکه تاکید ما بر عدم مسافرت غیر ضروری تا عادی شدن شرایط است گفت: اگر مسافرت مدیریت شده در مقابل ویروس کرونا نداشته باشیم، کما اینکه خطر پیک دوم شیوع بیماری کرونا در مازندران و برای استان های دیگر دور از ذهن نخواهد بود.

شیوع ویروس کووید - 19 که از ابتدای اسفند ماه سال گذشته در استان مازندارن و سراسر کشور شروع شد، در نخستین ایستگاه تاسیسات توریستی استان را به عنوان عظیم ترین قطب مالی به تعطیلی کشاند ، تعطیلی ای که اکنون در آستانه نودمین روز خود است و بیش از 600 میلیارد تومان فقط به خاطر لغو رزرو به توریستی مازندران خسارت وارد کرد.

منبع: چمدان
انتشار: 30 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4473

به "اجرای پروتکل سفر هوشمند در مازندران ، 600 میلیارد تومان خسارت کرونا به گردشگری مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای پروتکل سفر هوشمند در مازندران ، 600 میلیارد تومان خسارت کرونا به گردشگری مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید