انتشار کتابی درباره تنبور

به گزارش پرسینا بلاگ، ویرایش تازه کتاب زمینه شناخت تنبور تالیف حیدر کاکی منتشر شد.

انتشار کتابی درباره تنبور

به گزارش خبرنگاران، در معرفی این کتاب عنوان شده است: این کتاب مرجعی مستند و مستدل است که علاقه مندان ساز تنبور و موسیقی کهن و باستانی را با تمامی ابعاد آن آشنا می نماید. کتاب زمینه شناخت تنبور پس از کتاب تنبور از دیرباز تا به امروز مرحوم سیدخلیل عالی نژاد دومین کتاب پژوهشی در مورد ساز کهن تنبور است و با مقدمه ای خواندنی از استاد علی اکبر مرادی و نگارنده شروع می گردد.

ابتدا تاریخچه ای مختصر از موسیقی و ساز تنبور در دوره های مختلف از خلقت بشر تا عصر حاضر ارائه می گردد و در ادامه به آنالیز انواع تنبور در سرزمین های مختلف با استناد به آثار و نقوش باستانی پرداخته می گردد.

در ادامه معرفی مختصری از یارسان و تنبور یارسان ارائه می گردد، سپس مشخصات و شکل ظاهری، خواص مواد، کوک، عوامل فنی در اجرا، انواع مضراب های متنوع و تکنیک های نوازندگی دست راست و چپ شرح داده می گردد.

در ادامه نوازندگان تنبور یکصد سال گذشته در حوزه های مختلف و تعدادی از سازندگان تنبور معاصر معرفی می شوند و سپس موارد استفاده از تنبور، مقام، انواع مقام های تنبور، خصوصیات موسیقی تنبور از لحاظ جنبه ها و حالات مختلف فرایند ملودیک و دورهای ریتمیک آنالیز می گردد.

در سرانجام بخش انتهایی کتاب تمامی مقام های تنبور تجزیه و تحلیل شده است.

کتاب زمینه شناخت تنبور در سال 1387 به وسیله انتشارات نوید شیراز منتشر شد و هم اکنون پس از تغییرات مجدد به وسیله سیامک عزیززاده مدیرمسئول انتشارات مشاهیر هنر منتشر شده است.

علاقه مندان می توانند برای تهیه این کتاب به کتابفروشی های معتبر یا سایت انتشارات مشاهیر هنر مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7851

به "انتشار کتابی درباره تنبور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار کتابی درباره تنبور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید