بازار سنتی عیدیا در شهرستان بهبهان برپا شد

به گزارش پرسینا بلاگ، همزمان با آغاز سال نو و به رسم هر سال، بازار سنتی عیدیا در شهرستان بهبهان برپا شد.

بازار سنتی عیدیا در شهرستان بهبهان برپا شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، کبری ابوعلی امروز جمعه دوم فروردین ماه 98 درخصوص این بازار گفت: عیدیا به معنی عیدیها، بازاری مختص بچه ها امروز و بچه ها دیروز است که هر سال از نخستین روز عید نوروز در بهبهان برپا می گردد.

او ادامه داد: کالاهای موجود در این بازار معمولاً انواع اسباببازی، شیرینی و تنقلات سنتی، پوشاک و غیره است که به صورت خودجوش توسط فروشندگان عرضه و مردم دسته به دسته در محل حاضر میشوند و خرید و گردش و شادی می کنند؛ نوازندگان دورهگرد هم ضمن سرگرم کردن مردم، بر شلوغی بازار میافزایند و خرید را پر رونقتر میکنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان با بیان این که این بازار به رسم هرسال، در جوار حرم بیبی خدیجه که در گویش محلی بخرجه گفته میگردد برپا می گردد اضافه کرد: این محل در گذشته دروازه شهر به مرکز استان بوده که درحال حاضر بصورت میدان است ولی با تمام تغییرات شهرسازی و توسعهای در بهبهان، مردم این شهر هویت مکانی این رسم را حفظ نمودند.

وی با اشاره به این که بچه ها مشتریان اصلی عیدیا هستند و به خرید از بازار عیدیا علاقه بسیاری دارند گفت:

این رسم در تمام ایران منحصر به بهبهان و در متون تاریخی و کهن آمده است که نشاندهنده عمق دیرینگی این رسم در بهبهان است که شاید در دیگر نقاط کشور منسوخ شده اما همچنان در این بخش از خطه ایران پابرجا است.

ابوعلی عنوان کرد: از طرفی عیدیا نشاندهنده اهمیتی است که ایرانیان به بچه ها میدادند و همچنین گواه درایت آنان برای حفظ سنت نیکوی نوروز از طریق آموزش عملی به بچه ها میباشد.

بهبهان یکی از قدیمی ترین شهرهای خوزستان است که قدمت آن به هزاره دوم پیش از میلاد برمی گردد. این شهرستان در جنوب شرق خوزستان واقع شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1198

به "بازار سنتی عیدیا در شهرستان بهبهان برپا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار سنتی عیدیا در شهرستان بهبهان برپا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید