آنالیز فونیکس تیگو 8 پرو؛ جلوه قدرت و هوش

به گزارش پرسینا بلاگ، خودرویی بزرگ، زیبا با امکاناتی پیشرفته. تیگو 8 پرو، شاسی بلند نو و لوکس مدیران خودرو است که حالا به جای چری، با برند فونیکس به بازار عرضه می گردد. شاید مهم ترین ویژگی این خودرو برای ما ایرانی ها، کامل بودن آن از نظر تجهیزات و امکانات باشد. خصوصاً در خصوص سیستم های ایمنی که تمام وکمال به ایران آمده و چیزی از مدل اصلی حذف نشده است. در کنار تجهیزات کامل باید به یک پیشرانه خوش نام هم اشاره نمود که قبلاً در چری تیگو 7 پرو دیده بودیم. اگر قیمت این خودرو در بازار ایران نسبت به بازارهای جهانی تا این حد اختلاف نداشت شاید کمتر نقد جدی ای می توانستیم به آن وارد کنیم. کاش کمی مقرون به صرفه تر بود و دو دیفرانسیل.

آنالیز فونیکس تیگو 8 پرو؛ جلوه قدرت و هوش

آمار فروش چری و تیگو 8 پرو در بازار چین

شاید آمار فروش به نظر چیز جذابی نباشد؛ ولی به ما نشان می دهد این مدلی که در ایران به نام فونیکس و مدل پرو می شناسیم در بازار کشور خودش چقدر پیروز بوده است. باید توجه داشت که بازار چین در قبضه خودروسازان اول دنیا است. یعنی فولکس واگن، تویوتا و هوندا نزدیک به 30 درصد از این بازار غول آسا را در اختیار دارند. حداقل در حال حاضر و بر اساس آمارهای سال گذشته میلادی (2021) رتبه یک تا سه در اختیار این سه غول خودروسازی دنیا است و جیلی پس از آنها در رتبه چهارم قرار می گیرد.

چری که حالا بعضی محصولاتش در ایران با نام فونیکس عرضه می شوند در رتبه یازدهم واقع شده است و حدود 770 هزار دستگاه از مدل های مختلف در چین فروخته است. بد نیست به رشد 11 درصدی این برند هم در سال گذشته اشاره کنیم که نشان دهنده پیشرفت این برند در بازار است. جالب است بدانید اصل رشد در بازار چین در اختیار خودروسازانی است که خودروی برقی می سازند و در میان برندهای غیر برقی، چری بالاترین رتبه را دارد.

تیگو 8 پرو که در بازار چین و کشورهای اطرافش با نام تیگو 8 پلاس شناخته می گردد در میان پرفروش های بازار رتبه 31 را دارد. این یعنی با 161 هزار دستگاه پیروز ترین محصول برند چری است. اگر کمی دقیق تر به جدول آمار نگاه کنیم و برندهای خارجی را کنار بگذاریم، این مدل نهمین خودروی بومی پرفروش در بازار چین است. جالب است بدانید هاوال H6 مدل نو پرفروش ترین محصول چینی بازار خودش است.

مشخصات و عملکرد؛ در میانه راه

برای آنالیز فونیکس 8 پرو بهتر است یک راست برویم سراغ اصل مطلب. تیگو 8 پرو یک پیشرانه 1.6 لیتری TGDI با نام F4J16 در سینه دارد که از نسل سوم موتورهای فراوری چری (ACTECO) و در حقیقت ساخت شرکت AVL اتریش است. قدرتی معادل 197 اسب بخار در این موتور توربو شارژ فراوری و گشتاور 290 نیوتن متری را به چرخ های 18 اینچ جلو منتقل می نماید. این گشتاور در دور موتور 2000 تا 4400 به دست می آید که از رقبای کنونی اروپایی کم ندارد.

  • با یک گیربکس دوکلاچه 7سرعته و چرخ های محرک جلو، سرعت این شاسی بلند به 200 کیلومتر بر ساعت می رسد.
  • شتاب خودرو 8.9 ثانیه است که عدد قابل توجهی برای این خودروی بزرگ 1.5 تنی با موتور کوچک 1.6 لیتری است.
  • حاصل کار مهندسان چری و شرکت اتریشی AVL یک پیشرانه کوچک با مصرف سوخت 7 لیتر در یک صد کیلومتر است.

این پیشرانه قبلا روی تیگو 7 پرو هم استفاده شده بود. گیربکس هم به خوبی عمل می نماید و تعویض دنده ها نرم و لطیف صورت می گیرند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت رسمی برند فونیکس گیربکس مورداستفاده از نوع 7سرعته دوکلاچه و به وسیله شرکت گتراگ آلمان طراحی شده است که علاوه بر همخوانی بی نظیر با موتور خودرو دارای کمترین زمان تعویض دنده است که بدون افت دور موتور تعویض دنده نرم و سریعی را برای راننده به ارمغان می آورد.

در جاده، فونیکس 8 پرو شما را تحت تأثیر قرار می دهد. 3 حالت رانندگی و ترکیب مناسب موتور و گیربکس به خوبی عمل می نماید. اگر خودرو را در حالت اسپورت هم قرار ندهید، احتمال زیاد به حالت اکو قانع خواهید شد. این خودرو تقریباً در تمام شرایط رانندگی پرقدرت عمل خواهد نمود. باوجوداینکه بر اساس ادعای شرکت مصرف سوخت به حد قابل توجهی پایین است، در واقعیت ممکن است بین 8.5 تا 9 لیتر در یک صد کیلومتر مصرف کند. پس قطعاً باید حواستان به نوع رانندگی تان باشد و بد نیست به همان حالت اکو قانع شوید.

امکانات و طراحی داخلی 8 پرو: بالاتر از دیگر رقبا

شاید در طراحی بیرونی و داخلی رقیب های زیباتری همین حالا در بازار ایران وجود داشته باشد؛ مثلاً لاماری ایما. ولی بپردازیم به خود فونیکس. از موارد ساده تر آغاز کنیم. سیستم تهویه با یک نمایشگر 8 اینچی وسط داشبورد کنترل می گردد و امکان کنترل مجزای دما برای ردیف های عقب و شدت باد در هر سه ردیف صندلی را دارد. این یعنی هر 7 سرنشین از هوای مطلوبی برخوردار می شوند.

پشت فرمان دو مانیتور 12.3 اینچی دقیقاً در کنار هم قرار گرفته اند و با هم یک نمایشگر 24.6 اینچی بسیار پهن در اختیارتان قرار می دهند. شاید چنین چیزی ما را به یاد مانیتور گیمینگ بیندازد. بی شباهت هم نیست. نمایشگر اصلی اطلاعات حرکتی و مکانیکی را نشان می دهد و نمایشگر دوم برای پخش مدیا و اطلاعات است. انتظار می رود در نور روز هم روشنایی کافی عرضه نمایند.

  • در داخل ماشین طراحی دورنگ داخلی با استفاده از چرم باکیفیت امکان پذیر شده است.
  • فضای داخلی جادار با سقف پانوراما و سانروف دلبازتر می گردد.
  • آینه های جانبی تاشو هستند و به گرمکن برقی مجهزند.
  • صندلی جلو به امکانات گرمکن و سردکن مجهز شده است

ایمنی تیگو 8 پرو؛ رازهای رانندگی اتوماتیک

مدیران خودرو در این بخش توانسته حداکثر آپشن های ایمنی را همراه با تیگو 8 فونیکس به ارمغان بیاورد. به یاد داشته باشید که این 10 آپشن به صورت جداگانه کار نمی نمایند و بعضی از آنها در همکاری با هم سطح ایمنی رانندگی را بسیار بالاتر می برند. مثلاً رانندگی اتوماتیک این خودرو سطح 3 است که در آن رادار خطی، رادار نقطه کور و کروز کنترل هماهنگ عمل می نمایند تا در جاده ها و حتی در ترافیک عمل راندن را به خودرو بسپارید.

بر اساس کاتالوگ فونیکس تیگو 8 Pro بعضی از این رادارها هشداردهنده و بعضی برای کنترل حرکت در حالت رانندگی اتوماتیک است. سیستم همیار رانندگی خودرو (ADAS) با این امکانات و رادارها به یاری شخص راننده خواهد آمد.

  • ICA کروز کنترل تطبیقی برای کنترل سرعت 60 تا 150 کیلومتر
  • TJA سیستم یاریی ترافیک برای کنترل سرعت کمتر از 60 کیلومتر
  • RCTA رادار هشدار ترافیک از عقب
  • FCW رادار هشدار تصادف از جلو
  • AEB ترمز اضطراری
  • BSD رادار نقطه کور
  • LKA رادار ماندن بین خطوط (حرکت خودرو بین خطوط جاده)
  • TSR رادار تابلو خوان برای تطبیق با سرعت مجاز جاده
  • LDW رادار هشدار تغییر لاین
  • ACC کروز کنترل هوشمند تطبیق سرعت با خودروی جلویی
  • DOW سنسور بازشدن درب ها (هشدار برخورد با خودروهای در حال عبور)
  • IHC سیستم نوربالای اتومات (تغییر اتوماتیک حالت چراغ های جلو از نور پایین به نوربالا)
  • AFS سیستم گردش چراغ ها در پیچ (تغییر زاویه چراغ ها تا 15 درجه)

ابعاد و قیمت فونیکس 8 پرو

فونیکس تیگو 8 پرو، ظرفیت 7 سرنشین در سه ردیف صندلی را دارد. این خودرو در رده SUV compact ساخته شده فضای صندوق آن به 890 لیتر می رسد. این خودرو در سایزی که فراوری شده رقبای سرسختی دارد. منظور در بازارهای دنیای است. در عربستان سعودی عنوان پیشرفته ترین شاسی بلند عربستان را گرفته است و از شرق آسیا، خاورمیانه، روسیه و ایران گرفته تا آفریقای جنوبی به فروش می رسد. از نظر نگارنده این مطلب مهم ترین ایرادی که به این خودرو وارد است، جای خالی مدل 4 چرخ متحرک است. قیمت این خودرو در بازارهای اصلی بین 18 تا 23 هزار دلار است و در زمان عرضه به بازار ایران حدود 1.7 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.

آگهی خودرو چری را در خبرنگاران ببینید

جدول مشخصات کلی

نوع موتورخطی بنزینی تزریق مستقیم
حجم موتور1.6 لیتر
سیلندر / سوپاپ4c-16v
تنفس موتورتوربوشارژر
حداکثر قدرت197 اسب بخار
حداکثر گشتاور290 نیوتن متر
جعبه دنده7 سرعته اتوماتیک دو کلاچ (7DCT)
محور محرکدیفرانسیل جلو
شتاب8.9 ثانیه
حداکثر سرعت200 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت7 لیتر در هر صد کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 6
سیستم فرمانبرقی
نوع بدنهکراس اوور سایز میانه
نوع رینگآلیاژی
ترمز جلودیسکی دو جداره
ترمز عقبدیسکی

***

شما می توانید نوترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران مطالعه کنید.

شما می توانید نوترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8140

به "آنالیز فونیکس تیگو 8 پرو؛ جلوه قدرت و هوش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز فونیکس تیگو 8 پرو؛ جلوه قدرت و هوش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید