برترین مسیرهای جنگل نوردی در ایران

به گزارش پرسینا بلاگ، خوشبختانه ایران علاوه بر کویر جنگل های خوبی دارد که می توان از آنها برای جنگل نوردی استفاده کرد . زمانی که از میان درخت های بلند و گاهی تاریک عبور می کنید و عطرو بوی نم و جنگل را حس می کنید ، دوست دارید به جاه طلبی و کنجکاوی خود ادامه دهید و از تماشا این همه عظمت لذت ببرید . در شمال ایران که جنگلهای هیرکانی از استان گلستان تا استان گیلان را سر سبز نموده تا جنوب که جنگلهایی بر روی آب باعث حیرت انسان می گردد . ما در این مطلب سعی داریم برترین مسیرهای جنگل نوردی در ایران را توضیح دهیم تا اگر گذرتان به این جنگلها افتاد از قبل دانش کافی را داشته باشید .

برترین مسیرهای جنگل نوردی در ایران

در این مطلب می خوانید :

چند نکته ضروری:

جنگل نوردی یکی از شاخه های مفرح و هیجان انگیز طبیعت گردی است که خطرهای احتمالی آن کمتر از کوهنوردی نیست، اما با رعایت جانب احتیاط و دانستن راهکارهای لازم برای رویارویی با بعضی از وقایع پیش بینی نشده، مانند گم شدن در جنگل، می توان به تجربه های شیرین و مجذوب کنندهی در اعماق جنگل های سرسبز، دست یافت.

مهم ترین اصل در جنگل نوردی و گشت و گذار در اعماق جنگل ها، داشتن یک راهنمای محلی یا راه بلد است، اما رعایت چند اصل دیگر، بسیار لازم است.

1- سعی کنید همواره چند بطری آب به همراه داشته باشید، چون در جنگل معمولاً آب کم است.

2- ترجیحاً لباس هایی از جنس نخ بپوشید، چرا که دمای محیط جنگل معمولاً حالت دم دارد. برای پیاده روی هم از کفش های عاج دار و نه با کف صاف بهره ببرید، چون احتمال سُرخوردن و لغزیدن در جنگل بسیار زیاد است. پس به هیچ عنوان با کفش سبک به جنگل نروید، زیرا گِل و لای به آن می چسبد و حرکت را کُند می نماید

3- همواره احتمال بارش باران را بدهید، بنابراین کاوری برای کوله پشتی تان داشته باشید تا در موقع باران، وسایلتان خیس نشود.

4- اگر در جهت خود از روستایی رد شدید، احتیاط کنید و به خانه ها نزدیک نشوید، چون ممکن است به وسیله سگ های خانگی آسیب ببینید.

5- بهتر است وسایلی مانند طناب، چاقوی تیز، قطب نما و نقشه همراه داشته باشید.

6- اگر ناخودآگاه از گروه جدا شدید، با ایجاد سر و صدا به گروه اطلاع دهید.

7- به یاد داشته باشید این شما هستید که به طبیعت و محیط زندگی حیوانات وارد شده اید، پس به حریم صاحب خانه های اصلی احترام بگذارید. حیوانات اصولاً تا زمانی که خطری متوجه آنان نشود، به انسان حمله نمی نمایند، بنابراین همواره فاصله خود را با هر جانداری حفظ کنید و به یاد داشته باشید آرام ترین حیوانات جنگل هم می توانند برای انسان خطر آفرین باشند.

پارک جنگلی سی سنگان

سال 1344، سالی بود که این جنگل زیبا برای حفظ و مراقبت طبیعت بکر و گونه های جانوری بی شمارش مورد نظر سازمان های محیط زیستی کشور نهاده شد و همین امر باعث شد تا حد قابل توجه ای این جنگل به چشم بیاید و کمی بیش تر قدر این ریه تنفسی در مازندران ایران دانسته شود. پارک جنگلی سی سنگان از برترین جهتهای جنگل نوردی در ایران است و بسیاری از کسانی که عاشق جهتهای جنگلی هستند این پارک طبیعی را جز گزینه های اول خود قرار بدهند. وجود برکه ها و دریاچه های بزرگ و پنهان در دل سی سنگان از ویژگی های فوق العاده آن است. البته ناگفته نماند که گونه های گیاهان شمشاد بیش از آن است که ما می شناسیم و در فضاهای شهری می بینیم پوشش های ساحلی و جنگلی آن و ترکیب این دو پوشش توانسته نظر بسیاری از گردشگران را تا به امروز به خود معطوف کند.

پارک جنگلی صفارود

در 9 کیلومتری شهر توریستی رامسر، جنگلی هزار رنگ وجود دارد که با قرار گیری در کنار رود بلند و همواره زنده خود توانسته جز پهناور ترین جهتهای جنگل نوردی در ایران به حساب بیاید. البته لازم به ذکر است که وقتی نام جنگل می آید، همه ما از این نکته که جنگل، مکانی طبیعی است و از امکاناتی که ما به آن احتیاج داریم بهره ای نبرده باشد آزرده خاطر شویم اما این موضوع از پارک جنگلی صفارود در استان مازندران به دور است. سرویس های بهداشتی، تعبیه آب آشامیدنی و حتی آلاچیق های زیبا و چوبی که به صورت متراکم در آن نهاده شده، کار را برای جنگل نوردان و حتی سرگرمی در آن آسان و دلچسب می نماید.

پارک جنگلی نمک آبرود

بی شک برای تان این سوال در زمانی که سبزی های این جنگل را از داخل کابین های تلکابین نمک آبرود می گذرید پیش آمده که چرا وقتی چنین جنگل زیبایی زیر پای من است، از جهت زمینی آن را طی نکنم و بیش تر از آن لذت نبرم؟ بله. این سوال به جایی است و واقعا برای هر کسی که کمی به این جنگل که به عنوان زیباترین جنگل مازندران شناخته شده است توجه نموده باشد پیش نیاید. زمانی که با چند ده متر فاصله از زمین جنگل نمک آبرود در حال گذر هستید، تعدادی از جنگل نوردان که شما آن ها را نمی بینید در حال جنگل پیمایی هستند و چیزی که نصیب شان می شود، اکسیژن خالصی است که ریه های شان دریافت می نماید. جنگلی که 200 هکتار از پوشش سبز مازنداران را به خود اختصاص می دهد و تنها برای دیدن تصویری کلی از آن باید تله کابین نمک آبرود را انتخاب کرد و چون جز برترین جهتهای جنگل نوردی در ایران نیز محسوب می شود باید با پای پیاده هم برای یک بار هم که شده آن را طی کرد.

پارک جنگلی چالدره

شاید نام جنگل های دوهزار و سه هزار را شنیده باشید اما نام پارک جنگلی چالدره را که در همسایگی این دو جنگل بزرگ نهاده شده اند را تا به حال نشنیده باشید. وسعت این جنگل به 94 هکتار می رسد و همان طور که از نامش پیداست، می توان در آن آثار به جا مانده از باستان را مانند قلعه ها و آب انبارها و بناهای تاریخی بسیار دیگر را نیز دید. جنگل چالدره در 18 کیلومتری تنکابن نهاده شده است و جهتی بسیار آسان و لذت بخش برای جنگل نوردی دارد. ضمناً، اگر این جهت را برای جنگل نوردی انتخاب کنید، می توانید به دشت دریاسر، حیات وحش خشکه داران و آب گرم رامسر که در نزدیکی این جنگل هستند هم سری بزنید.

جنگل تنگ دار

جنگل تنگ دار نوشهر به آمازون ایران معروف است. در این تنگه بکر تنها صدایی که به گوش می رسد، صدای آب و پرندگان است. جنگل تنگ دار خانه رودی خروشان است که از وسط آن می گذرد. اگر می خواهید تا به اول تنگه برسید، باید در ابتدا حدود 400 متر را در آب پیاده روی کنید. جریان آب در ابتدا ملایم است، اما سپس تند می شود و تا زانوهای شما بالا می آید. عمق آب در بعضی نقاط تنگه زیاد می شود، بنابراین اگر شنا بلد نیستید، حتما با یاری جلیقه نجات و طناب از قسمت های عمیق تر عبور کنید.این جنگل در روستای کُشک سرا، فرصت خوبی برای طبیعت گردی و درعین حال رودخانه نوردی است. در بخش هایی از رودخانه، تنه هایی از درختان شکسته واقع شده است که شما باید برای ادامه جهت، از رو یا زیر آن ها عبور کنید. رفتن به عمق این جنگل در امتداد رودخانه، به شما حس قدم گذاشتن در آمازون را می دهد.

جنگل لاچیم

جنگل لاجیم در منطقه سوادکوه، به خاطر آب وهوای مرطوب آن، پوشش گیاهی سرسبز و متنوعی دارد. ازآنجایی که لاجیم توانسته در خلال یخبندان بزرگ در سال های دور دوام بیاورد، حالا درختان کهن سال فراوانی در آن به چشم می خورد.جنگل لاجیم در نزدیکی روستایی به همین نام در شهرستان سوادکوه و 30 کیلومتری شمال شرقی پل سفید واقع شده است. اگر روزی به این روستا آمدید تا به جنگل لاجیم بروید، بدانید که اطراف آن هم جاذبه های فراوان دیگری همانند برج لاجیم وجود دارد. لاجیم از شمال به جنگل لاجیم، از شرق به جنگل های آچو، از جنوب به جنگل و روستاهای اتو و پیر نعیم و از غرب به سوخته سرا وصل می شود.ازآنجایی که جنگل لاجیم در بالای کوه واقع شده است، حیوانات وحشی همانند روباه در بعدازظهرها در اطراف آن به چشم می خورند. آرامش لاجیم شما را غرق در بهشتی بی نظیر می نماید که در آن خبری از سروصدای زندگی شهری نیست.

پارک جنگلی رویان در نور

سایه روشن هایی که در این جنگل به مدد نور خورشید و برگ های ضخیم و سبز درختان پدید می آیند را شاید بتوان تنها در فیلم های سینمایی ماجراجویانه پیدا کرد اما بی شک، زیبایی این جنگل، حقیقتی انکار ناپذیر است. شاید نام آبشار آب پری را شنیده باشید. آبشار آب پری در چند قدمی این جنگل واقع شده است و بد نیست بعد از یک جنگل نوردی جانانه برای خستگی در کردن به سراغ این آبشار بروید. برای پیدا کردن پارک جنگلی چالدران کافی است تا جهت جنگلی رویان به سمت بلده را پیدا کنید.

پارک جنگلی بابل کنار

760 هکتار مساحت این جنگل است و این وسعت متعلق به روستای درونکلای شرقی در بابل است. شگفتی این جنگل را در تمام فصول سال به گونه ای خاص، به ویژه در فصل بهار و تابستان می توان دید. چشمه های آب طبیعی که به لطف سفره های همواره پرآب زیرزمینی این جنگل به حیات خود ادامه می دهند یکی از زیبایی های مثال زدنی آن است. نگران امکانات هم نباشید؛ چرا که پارک جنگلی بابل کنار هم سوپرمارکت دارد و هم سرویس های بهداشتی در قسمت های متنوع جنگل.

جنگل لفور

جنگل لفور در جنوب شرقی شهرستان بابل واقع شده است. لفور مملو از درختان سر به فلک کشیده، آبشارهای بلند، چشمه سارها و رودها است و بسیاری از طبیعت گردان برای کمپ زدن به این جنگل می آیند.جنگل لفور بخشی از جنگل های هیرکانی در جنوب دریای خزر محسوب می شود و به گفته زمین شناسان به دوران ژوراسیک تعلق دارد. قدمت جنگل لفور به 40 میلیون سال قبل بازمی شود و در آن 80 گونه گیاهی به چشم می خورد.3 ساعت پیاده روی در عمق این جنگل، شما را به آبشار هفت آبشار می رساند. اینجا فرصت خوبی برای استراحت و کمی آب تنی است. جنگل لفور به مانند دیگر جنگل های معروف مازندران، امکانات رفاهی خوبی مانند سرویس بهداشتی ندارد. به علاوه به علت متراکم بودن آن، احتمال گم شدن شما در لفور زیاد است. پس اگر خودتان به تنهایی راهی جنگل لفور می شوید، حتما جهت حرکت خود را نشانه گذاری کنید یا اینکه از جی پی اس یاری بگیرید.

جنگل اروست در ساری

یکی دیگر از شهرهای استان مازندران، شهر ساری است که جنگل اروست، یکی از برترین جهتهای جنگل نوردی در ایران را از آن خود نموده است. جنگل اروست پیش از آن که یکی از زیباترین جنگل های ایران باشد، یک گنجینه بی مثال از درختان راش و افرا و ممزر و توسکا است که تمام سودجویان برای تنه های آن دندان تیز نموده اند. اروست مانند یک صندوقچه پر از گنج است و ما همان طور که در جهت جنگل نوردی در آن لذت می بریم باید در حفظ و نگه داری آن کوشا باشیم و بدانیم که این جنگل و جنگل هایی که از آن ها نام برده شده جز منابع طبیعی بی تکرار کشورمان هستند و اگر نابود شوند دیگر برای جایگزینی آن ها نه وقت کافی خواهیم داشت و نه اصلا شدنی است.

جنگل راش سوادکوه

وقتی که از شهرستان سوادکوه وارد جاده فیروزکوه می شویم، در جهت خود به روستایی به نام سنگده می رسیم. شما در این روستا با یکی از زیباترین جنگل های مازندران و شمال ایران روبرو خواهید شد. جنگل های راش سوادکوه با درختان مرتفع آن، ابهتی بی نظیر دارند و فرصت خوبی به ما برای فرار از زندگی شهری و پناه بردن به دل طبیعت می دهند.جنگل راش سوادکوه منبع عظیمی از درخت راش در ارتفاعات کم شمال ایران محسوب می شود و در نوع خود نادر است. گونه های کمیاب درخت راش نیز در این جنگل رشد می نمایند. رودخانه ای که از دل جنگل راش سوادکوه گذر می نماید، به زیبایی این جنگل افزوده است. وقتی که به عمق جنگل راش می رسید، صدای پرندگان، رودخانه و ریزش آب از آبشارهای اطراف، صدای غالب است. آبشار اوبن در دل جنگل راش واقع شده است. آب این آبشار از چشمه های بالادست تأمین می شود و پس از عبور از وسط جنگل، درنهایت به رود تجن می ریزد.برترین زمان برای بازدید از جنگل راش سوادکوه در استان مازندران، اواخر اردیبهشت تا اوایل دی ماه است. جهت دسترسی به جنگل در فصل زمستان اندکی سخت می شود و رفتن به عمق آن می تواند شما را به دردسر بیندازد.

جنگل پلنگ دره

جنگل پلنگ دره در شیرگاهِ سوادکوه، جایی است که جنگل، رودخانه و آبشار به هم می پیوندند. شیرگاه تنها 3 ساعت با تهران فاصله دارد و فاصله جنگل پلنگ دره تا تهران هم 240 کیلومتر است. منطقه پلنگ دره یکی از زیباترین جنگل های مازندران را دارد. اگر در فصل گرم تابستان به جنگل پلنگ دره بیایید، می توانید یک رودخانه نوردی هیجان انگیز و خنک را تجربه کنید.صدای رودخانه در سراسر این جنگل شنیده می شود. وقتی که جهت رودخانه را در پیش بگیرید، به آبشاری می رسید که فرصت خوبی برای آب تنی و خنک شدن در روزهای گرم تابستان است؛ بنابراین با خود یک دست لباس اضافی و یک جفت صندل به همراه بیاورید تا دیگر نگران خیس شدن لباس و کفشتان نباشید.

جنگل ارفع ده

جنگل ارفع ده در منطقه سوادکوه استان مازندران، یکی از جنگل های بکری است که حتما باید از آن دیدن کنید. طبیعت زیبای این اطراف به قدری سرزنده است که به ما حس بودن در بهشت را می دهد. مه غلیظ عنصر همیشگی این جنگل است که لابه لای درختان زیبا حرکت می نماید.در جنگل ارفع ده انواع گیاهان و میوه های وحشی نظیر زالزالک، ته دونه، ازگل، خرمالوی وحشی، گوجه وحشی، زرشک و گلابی وحشی یافت می شود. راش، افرا، توسکا، لازه و تل از جمله درختان مشهور در جنگل ارفع ده هستند. سفر به جنگل ارفع ده شما را به دل طبیعی بکر و وحشی می برد و تبدیل به یکی از خاطره انگیزترین سفرهایتان به شمال ایران می شود.شرایط آب وهوای جنگل ارفع ده در بهار، تابستان و پاییز مناسب جنگل نوردی است و ملاقات از آن در فصل زمستان به شما توصیه نمی شود. علت آن، بارش فراوان برف و باران در این منطقه و وجود مه بسیار غلیظ است. اگر کمی خوش شانس باشید، می توانید به هنگام قدم زدن در ارفع ده، حیوانات در حال بازیگوشی و یافتن غذا را مشاهده کنید. پس بهتر است دوربین عکاسی تان را با خود به همراه بیاورید.

اگر کمی وقت اضافی آوردید، از غار اسپهبد خورشید و روستای کمر پشت در حوالی جنگل ارفع ده دیدن کنید.

جنگل واز

دراینجا به دیدنی میراثی خواهید رفت که بقایای چند میلیون ساله دارد و عمرش به دوره سوم زمین شناسی بر می شود. جهتهای خاکی و پرپیچ و خم جنگل واز در کنار سبزه زارهای سحرانگیز بوته های در هم تنیده، از میان درختانی می گذرد که هر کدام قدیمی ترین داستان های تنهایی زمین را در سینه دارند و کوه هایی را پوشانده اند که سال تا سال، هیچ مسافری از پستی و بلندی هایش عبور ننموده است.

ارتفاعات جنگل واز که بخشی از جنگل های باستانی هیرکانی است، به رسم عمر درازش، در فصل بهار، زیباترین چهره اش را تنها نشان دوچرخه سواران ماجراجویی می دهد که جاده های خاکی اش را طی می نمایند؛ جنگلی که چندین روستای زیبا محصورش نموده اند، جهتهای رویایی اش را نیز بعلاوه پیش روی طبیعت گردانی می گشاید که باید پا به پای بلوط ها و راش ها، 80 کیلومتر پیاده روی نمایند. اگر اهل رکاب زدن باشید، در یک جنگل نوردی مجذوب کننده، از یک سرِ جنگل در روستای رزن از توابع چمستان نور وارد و از سوی دیگرش در آمل خارج می شوید. تمام این جهت، پر از دیدنی است؛ قبل از رسیدن به روستای خوش واش، منطقه هنوز چهره ای کوهستانی دارد، اما کم کم حال و هوای جنگلی به خود می گیرد. در این نقطه و در ابتدای جهت، از کنار آبشار روستای تیر سیاق و امامزاده پیر بزرگوار می گذرید و هر چه بالاتر می روید، می توانید منظره قله دماوند را در جنوب جاده ببینید. زمانی که به گردنه خوش واش و خط الرأس کوه برسید، اگر هوا مه آلود نباشد، می توانید دریای خزر و سیاهه شهرهای ساحلی محمود آباد و ایزدشهر را هم دیدن کنید. از گردنه خوش واش به بعد، یک دریای ابر زیرپایتان قرار می گیرد. این جهت، به خصوص حاشیه رودخانه جوربند تا روستای واز، بسیار دیدنی است. اگر هم فرصت داشتید، قبل از چمستان در دو راهی جوربند، به فرعی سمت راست بروید و به این دریاچه زیبا هم سری بزنید.

جنگل گیسوم

گیسوم که هم جنگل هایش چشم نواز است و هم ساحل زیبایش رؤیابرانگیز که زیبایی ها و جاذبه هایش در هر فصل سال، شما را به یک آرامش خاص و لذت بخش می رساند.کمتر گردشگری است که به گیلان بیاید و سری به جنگل گیسوم نزند و سراغی از سواحل زیبا و بکر و دیدنی این منطقه نگیرد، به خصوص که در سال های اخیر امکانات اقامتی این منطقه آن قدر زیاد شده است که کمتر مسافری در سفر به گیسوم با مسائل خاصی روبرو می شود.

گیسوم از جمله منطقه ها زیبا و دیدنی شهرستان تالش است که در 18کیلومتری جهت تالش به رشت واقع شده است. آنچه گیسوم را در نزد گردشگران ایرانی، محبوب و مجذوب کننده ساخته است، وجود درختان جنگلی پرپشت و انبوهی است که در دوطرف جاده ساحلی گیسوم به آسمان قد کشیده و درهم تنیده اند. این درختان با حصارهای سبز خود جاده، تونلی بسیار زیبا و دیدنی به وجود آورده اند. بسیاری ازگردشگران ترجیح می دهند جهت چند کیلومتری این تونل دلچسب را پیاده طی نمایند و با اتراق درلابه لای درختان، به استراحت و سرگرمی بپردازند. درختان این جنگل طبیعی، از نوع درختان جنگل های هیرکانی شامل توسکا، افرا، آزاد، راش، بلوط و انجیری است که منظرهی مجذوب کننده و چشم نواز پدید آورده اند. چند رودخانه و نهر کوچک نیز با عبور از عرض جاده، زیبایی آن را دوچندان نموده است.

جنگلهای فسیلی گلستان

از میلیون ها سال پیش، همان زمان که انتها دوره زندگی دایناسورها بود و بعد از آن یخبندان بزرگ که جنگل های اروپا از بین رفت، این جنگل ها دست نخورده به جای مانده است.

امروزه به این قبیل جنگل ها، جنگل های فسیلی می گویند و پارک ملی گلستان ایران نیز در همین ردیف واقع شده است. جنگل های گلستان، بسیار وسیع است و هر گوشه اش به اقلیمی می رسد؛ از یک طرف، به منطقه ها خشک و نیمه خشک شرق کشور و شمال استان خراسان شمالی و سمنان و از طرف دیگر، به جنگل های مرطوب خزری یا هیرکانی متصل است؛ همان مجموعه درختان پهن برگی که سراسر شمال کشور را فراگرفته اند. کافی است بی سر و صدا به درون جنگل های گلستان برویم و کمی هم صبر کنیم تا طبیعت بکر جانوری، کم کم روی شگفت انگیز خود را نمایان کند. گاهی از دور چند مرال به چشم می آیند که در کنار جویباری نشسته اند. کوچک ترین صدای پا، یا حرکتی مشکوک، کافی است تا در چشم بر هم زدنی، از مقابل دیدگانمان ناپدید شوند. از پرنده ها نیز، به خصوص عقاب و باز، شاید فقط صدایشان نصیب ما شود. آنها معمولاً در بالاترین ارتفاعات پرواز می نمایند. عقاب طلایی هم که بلندپروازی و تیزبینی اش، مهمترین امتیاز او در میان پرندگان شکاری است، گونه دیگر و مهم اینجاست که بالاترین نقاط کوه ها و صخره ها را برای لانه سازی انتخاب می نماید، اما کبک ها، گنجشک ها و گاهی هم پرستوهای بهاری، اگر خوب دقت کنیم، به چشم می آیند. پروانه ها و حشرات هم که شاید به مقدار قدم های ما، تنوع داشته باشند، رنگ به رنگ و مقدار به مقدار و نوع به نوع، روی گل ها و زیر بوته ها و کنار جویبارها به چشم می خورند. در جنگل های گلستان، چشم را به هر طرف که بگردانیم، رنگی از زندگی خودنمایی می نماید.

جنگل ابر شاهرود

شهر شاهرود، طبع گرم دارد و کویری است، اما جنگل ابر 50 کیلومتر آن سوتر، سرد است و همواره مه آلود. شاهرود را وقتی با قصه های ساده و پیچیده اش، پشت سر می گذاری، نگاهت دشتی می شود پر از استپ ها که خود را تا افق پیش کشانده اند. هرچه بیشتر می روی، بوی آویشن می گیری؛ بوته های پوشیده از گل های سفید که انگار دانه دانه ابر را به شکل گلبرگ های سفید درآورده اند و به سان کلاهی زیبا، بر سر بوته های آویشن گذاشته اند! حالا پرنده نگاهت را به دوردست می فرستی، آنجا که سرزمین ابرهاست، ابرهایی که سر بر شانه کوهها گذاشته اند. جنگل ابر، پشت بسطام، رو به علی آباد کتول و دشت گرگان نهاده شده و مقصد نهایی ما برای یک جنگل نوردی خاطره انگیز است. شعاع باریک نور خورشید از لابه لای شاخه های درختان، خودش را به پای درختان بلند بالای وسط جنگل رسانده است. حالا می شود امتداد روز را گرفت و از میان برگ ها در چشم های خورشید ظهر خیره شد؛ خورشیدی که هر چند رمقی ندارد، اما با تابیدن روی برگ های رنگارنگ درختان، جنگل ابر را به جنگل هزار و یک رنگ تبدیل نموده است.

جنگل ابر، رنگین کمان خیره نماینده ای پر از تپه های شیبدار پوشیده از درخت است که باعث می شود چندان پیاده روی آسانی نداشته باشید، اما برترین قسمت جنگل برای یک برنامه یکروزه، قسمت جنوبی آن است که تپه هایش نیز پوشش گیاهی تُنُکی دارند. از روی همین تپه ها می توانیم قلعه ماران دوره عیلامی ها را ببینیم که روی نوک کوه ساخته شده و 3 هزار سال بر بلندای آن آرمیده است.

جنگلهای دالخانی

کوه هست و سبزه، دریا هست و جنگل؛ باید رفت و جستجو کرد. در اطراف عروس شهرهای شمال، یک دوراهی، یکراست می رود به سوی کوه، به سوی کوه سبز. وقتی پیش می رویم، به جنگل های دالخانی می رسیم؛ با درختان بلند بالا و کهنسال و جاده ای که به سان مار در آن میان، رو به بالا می خزد.جنگل های زیبای دالخانی که در میان گردشگران به دالان بهشت معروف است، با درختان انبوه و آب و هوای بی نظیر، می تواند یکی از بکرترین تجربه طبیعت گردی شما را فراهم آورد. دالخانی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر است که در 30 کیلومتری جنوب شرقی رامسر و در دهستان چهل شهید واقع شده است.

دالخانی، یک جنگل نیمه کوهستانی است که ارتفاع آن به حدود 800 متر می رسد و به همین علت، گزینه خوبی هم برای کوهنوردان به شمار میرود. در این روزهای بهاری اگر گذارتان به آنجا بیفتد، می توانید مه غلیظی را ببینید که سراسر جنگل را پر نموده و انگار شما را در خود می بلعد! مه غلیظ، مهمترین ویژگی دالخانی است که بعد از سرسبزی بکرش، گردشگران را به این منطقه می کشاند. نزدیکی این جنگل به روستای دالخانی هم فرصت خوبی است تا گردشگران، زندگی یکی دو روزه ای را در یک روستای سنتی تجربه نمایند و از نزدیک با آداب و رسوم و غذاهای محلی منطقه آشنا شوند.

جنگل فندوقلو

جنگل فندقلو دو بهار دارد؛ یکی از ابتدای فروردین تا انتها خرداد و دیگری از مهر تا آبان! در میانه های جنگل هم استخر آبگرم میشه سویی با خاصیت درمانی، محل مناسبی برای آب تنی است.بعضی از گردشگران برای استفاده از آب شفابخش میشه سویی و بعضی دیگر برای گشت و گذار به اینجا می آیند و چند روزی را داخل جنگل و در کنار استخر آبگرم و آبشار فندقلو اقامت می نمایند. از جمله امکانات موجود در این منطقه، پیست های اسکی روی برف و چمن در طول چهار فصل سال است که همواره گردشگران بی شماری را به سمت خود جلب می نماید. علاوه بر این، برای اقامت گردشگران داخلی و خارجی، کمپ هایی تدارک دیده شده که امکان اقامت شبانه روزی هم در آن مهیا است.

کمی دورتر از شهر نمین، دشت های سرسبز و وسیعی دیده می شود که پوشیده از گل های زیبای بابونه است و جنگل فندقلو خود را نه با تابلو راهنما، که با زیبایی و عظمت حیرت انگیزش به رخ می کشد؛ جایی در حد فاصل دشت اردبیل و ارتفاعات مشرف به گردنه زیبای حیران که به علت موقعیت خاص جغرافیایی، از آب و هوایی بسیار مطبوع برخوردار است. عمده ترین درختان این جنگل، درختان وحشی فندق است که همین مسأله باعث شده است این جنگل، فندقلو نام بگیرد، اما درختان میوه دیگری مانند سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی هم در سراسر این جنگل به چشم می خورد.

علاوه بر درختان میوه و گونه های مختلف گیاهی، انواع حیوانات وحشی مانندخرس قهوه ای، سمور، گرگ، روباه، خوک، خرگوش و پرندگانی چون عقاب طلایی، بلدرچین، هدهد، قرقاول و کبک نیز در این طبیعت سرسبز و زیبا جولان می دهند.

جنگل افراتخته

اَفراتَخته، از روستاهای جنگلی استان گلستان است که یکی از زیباترین و دیدنی ترین منظره ها بکر طبیعت را در خود جای داده است؛ روستایی با جنگل های انبوه چندصد هزار ساله واقع در جنوب شرقی شهر علی آباد کتول در 4 کیلومتری گرگان.جنگل افراتخته دارای 150 هکتار از درختان 190 میلیون ساله سرخدار است. در اطراف افراتخته منطقه شکار ممنوع واقع شده است که گونه های جانوری منحصربه فردی در آن زندگی می نمایند.به جز جنگل، ارتفاعات اطراف روستای افراتخته که از جنگل های انبوه درختان پهن برگ پوشیده شده اند، از زیباترین چشم مقدارای طبیعی گلستان است. این روستای سرسبز، تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان های سرد و تابستان های معتدل دارد. افراتخته بعلاوه پر از چشمه های آب معدنی است که اطراف آن را فراگرفته اند. درختان سرخدار را می توان میراث زنده و شاهکار جنگل های طبیعی شمال ایران دانست که از نظر تنوع زیستی و حفظ ذخائر ژنتیکی و بوم شناسی، یکی از گونه های منحصر به فرد و مهم منطقه هیرکانی و به جای مانده دوران سوم زمین شناسی در 190 میلیون سال پیش است.

جنگلهای همواره بهار حرا

تنها به فاصله یک جزر و مد فرصت دارید تا یکی از عجیب ترین جنگل های کره خاکی را در جزیره قشم ببینید و از زیبایی هایش لذت ببرید؛ جنگل های حرا وقتی دریا پایش را از سواحل پس می کشد و دچار جزر می شود، کم کم ظاهر می شوند و سر از آب بیرون می آورند و با مد دریا، دوباره به دنیای زیر آب باز می گردند و غیب می شوند!

جنگل حرا دراصل نوعی تالاب بین المللی است که محدوده بسیار وسیعی از آب های جنوب کشورمان را فرا گرفته است. وقتی از میان تالاب های جنگل عبور می کنیم، انواع مرغان دریایی را می بینیم که با پاهای دراز و منقارهای نوک تیزشان، در میان درختان حرا، خرامان خرامان راه می فرایند. اینجا بعلاوه پناهگاه بین راهی پرندگانی است که از اروپا و آسیا به سوی آفریقا مهاجرت می نمایند. جالب این است که هر روز دهها قایق گردشگری، از چند متری این پرندگان و لابه لای درختان حرا می چرخند تا از زیبایی های اعجاب انگیز آن ملاقات نمایند.

در این جنگل های منحصربه فرد، علاوه بر تجمع درختان شگفت انگیز حرا که آب شور دریا را تصفیه و مصرف می نمایند، می توانید نادیده های بسیاری را نیز ببینید؛ ماهی های خزنده، بیش از 100 گونه پرنده از جمله عقاب ماهیگیر، فلامینگو، پلیکان، حواصیل و پرندگان کمتر دیده شده ای چون اگرت بزرگ و گیلانشاه و لاک پشت های سبز و عقابی، جانورانی هستند که با بیرون زدن جنگل های حرا از آب، در بستر گلی آن ظاهر می شوند. درخت حرا، گل های زردرنگ چهارپر با عطری شیرین و خنک دارد که پایان به میوه هایی بادامی شکل تبدیل می شوند.

یکی از مجذوب کننده ترین بخش های این جنگل، تجربه ماهیگیری است، باید هنگام غروب به دل جنگل های حرا رفت و ضمن دیدنی غروب رویایی خلیج فارس، تورهای ماهیگیری را به آب انداخت. سپس به گشت شبانه روی آب های خلیج فارس در دل جنگل های حرا پرداخت و هنگام صبح، با آواز پرندگان و همزمان با طلوع دیدنیی خورشید، تورهای ماهیگیری را جمع کرد.

منبع:سیـری در ایـران

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8112

به "برترین مسیرهای جنگل نوردی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین مسیرهای جنگل نوردی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید