خبرنگاران افزایش طرح های ساحلی غرب گیلان

به گزارش پرسینا بلاگ، آستارا - خبرنگاران - اگرچه شیوع ویروس کرونا محدودیت هایی در مناطق گردشگری و ساحلی گیلان به وجود آورده اما اجرا و توسعه طرح های سالم سازی دریای خزر در نوار ساحلی شهرستان های غرب این استان، نشانه توجه دولتمردان به اقتصاد توریسم و حفاظت اراضی ملی و درآمدزایی برای ساحل نشینان این منطقه است.

خبرنگاران افزایش طرح های ساحلی غرب گیلان

دریا و ساحل، همیشه تفریحات و ورزش هایی همچون شنا، قایق سواری و بازی های ساحلی را در اذهان تداعی می نماید و در این میان شهرستان های تالش و آستارا در غرب گیلان و نوار ساحلی دریای خزر از مناطق توریستپذیر این استان محسوب می شوند و مردان دولت تدبیر و امید که از همه فرصت ها و ظرفیت ها برای توسعه و آبادانی استفاده می نمایند، از موهبت دریا و ساحل نیز غافل نبوده اند و در سال های اخیر بر شمار طرح های سالمسازی دریا در حوزه های استحفاظی این شهرستان ها اضافه نموده اند.

نمود این امر را در راه اندازی پنج طرح سالم سازی دریای خزر در نوار ساحلی شهرستان های غرب استان گیلان می توان دید.

تالش با 200 هزار نفر جمعیت در 110 کیلومتری غرب استان گیلان از 93 کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر برخوردار است و پیش از شیوع ویروس کرونا جاذبه های توریستپذیر آن همه ساله توریستان زیادی را به خود جذب می کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار تالش روز چهارشنبه به خبرنگار خبرنگاران گفت: در طول خدمت دولت تدبیر و امید چهار طرح سالمسازی دریا در نوار ساحلی این شهرستان ایجاد شده است و تجهیز و توسعه آنها ادامه دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار تالش گفت: در طول خدمت دولت تدبیر و امید، چهار طرح سالمسازی دریا در نوار ساحلی این شهرستان ایجاد شده است و تجهیز و توسعه آنها ادامه دارد.

علی درمانی اضافه نمود: طرح های سالمسازی دریا با نام های گیسوم، قروق و چوبر از قبل فعال بودند و طرح های زمرد حویق و تکی تازی از طرح های جدید محسوب می شوند و با حمایت و پشتیبانی دولت و استفاده از توان بخش خصوصی راه اندازی شده اند.

وی ادامه داد: بیش از 93 کیلومتر از ساحل دریای خزر در محدوده شهرستان تالش است و با ایجاد طرح های ساحلی، ساختارهای مالی و عمرانی روستاهای همجوار متحول می گردد و می توان از این ظرفیت برای اشتغال زایی و بهبود فضای کسب و کار و ارتقا سطح معیشت خانوارهای روستاهای ساحلی استفاده کرد.

او اظهار کرد: مردم و مسئولان نسبت به تجاوز به حریم دریا و ساحل حساس هستند و راه اندازی طرح های ساحلی و سالمسازی دریا، علاوه بر ایجاد زمینه های تفریح و توریستی سالم، مانع دست درازی افراد سودجو و نیز ساحل خواری می گردد.

یکی از خانواده های ساکن در نزدیکی ساحل گیسوم تالش هم گفت: اگر هوشیاری و جدیت مسئولان دولتی نبود، بسیاری از نواحی ساحلی تصرف می شد اما مقامات محلی اجازه نمی دهند در حریم قانونی ساحل ساخت و ساز گردد.

بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع و در 18.5 کیلومتر نوار ساحلی آن سه طرح سالمسازی دریا ایجاد شده است و این شهرستان در همسایگی جمهوری آذربایجان و استان اردبیل دروازه ورود توریستان به استان گیلان محسوب می گردد و رونق طرح های ساحلی آن بر سایر بخش های مالی اثرگذار است.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار آستارا نیز در مورد توسعه طرح های ساحلی این شهرستان گفت: در این شهرستان سه طرح سالمسازی دریا فعال است و یکی از آنها با نام سفیر امید در دوره خدمت دولت تدبیر و امید ایجاد و راه اندازی شده است.

کامبیز لقمانی مقدم اضافه نمود: این طرح در جذب توریست، معرفی جاذبه ها و تفریحات دریایی، اشتغالزایی و درآمدزایی برای مردم نقش مهمی داشته و با توجه به نزدیکی به بازار ساحلی آستارا بر رونق اقتصاد و تجارت آن نیز اضافه نموده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه زمان فعالیت طرح های ساحلی مربوط به فصل تابستان است اما همین محدوده زمانی نیز در جذب توریست و معرفی جذابیت های توریستی آستارا بسیار موثر بوده و مشاغل جنبی و غیرمستقیم متعددی ایجاد نموده است.

به گفته جواد معیتی شهردار آستارا، وسعت طرح سالمسازی سفیر امید حدود 13 هکتار است و برای تجهیز و توسعه شناگاه ها و سالن آمفی تئاتر روباز آن حدود 30 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی اضافه نمود: پیش از شیوع کرونا در اغلب فصل ها بخصوص در تابستان خیل بزرگ توریستان داخلی و خارجی را در طرح های ساحلی آستارا شاهد بودیم و در آینده بعد از غلبه بشر بر این ویروس باز هم طرح های ساحلی رونق خواهند گرفت.

شهردار آستارا گفت: پیش از شیوع کرونا در اغلب فصل ها بخصوص در تابستان، خیل بزرگ توریستان داخلی و خارجی را در طرح های ساحلی شاهد بودیم و بعد از غلبه بشر بر این ویروس در آینده، باز هم طرح های ساحلی رونق خواهند گرفت.

با وجود اینکه مدیریت طرح های ساحلی به بخش خصوصی واگذار می گردد اما نقش هدایتی و نظارتی دولت در این مناطق بخصوص برای حفاظت جان توریستان و کاهش غرق شدن افراد، غیرقابل انکار است به طوری که به گفته معاون عمرانی فرماندار آستارا، نیروهای امدادرسان از از زمان بازگشایی و فعالیت طرح های ساحلی از ساعت هشت صبح تا 20 شب در محدوده طرح ها مستقر می شوند.

لقمانی مقدم اضافه نمود: نیروی انتظامی و اعضای کمیته های 19 گانه ستاد ساماندهی سواحل، 24 نقطه خطرآفرین نوار ساحلی را کنترل می نمایند و از ورود مسافر به این نقاط برای پیشگیری از غرق شدگی جلوگیری می گردد.

وی ادامه داد: 30 ناجی غریق آموزش دیده، مجرب و معرفی شده از اداره ورزش و جوانان در نوار ساحلی مستقر می شوند و حقوق آنها با مشارکت شهرداری ها و دهیاری ها پرداخت می گردد.

اکنون از یک طرف کرونا در گردشگاه ها کمین نموده و توریستان و مسافران با توجه به توصیه های مسئولان از سفرهای تفریحی خودداری می نمایند و از طرف دیگر سررسیدن فصل سرما، فعالیت اماکن و واحدهای تفریحی در طرح های سالمسازی دریا را محدود نموده و شنا، لذت خود را از دست داده است؛ اما افزایش امکانات این قبیل فضاهای توریستپذیر همچنان در دستور کار مسئولان است تا در سال های آینده بار دیگر گلخند مسافران دور و نزدیک در ساحل خزر شکوفا گردد و خانواده ها به زمزمه امواج گوش فرا داده و سوار بر قایق ها دل به دریای رویاها بزنند.

گزارش از عیسی پاشاپور

منبع: ایرنا
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5519

به "خبرنگاران افزایش طرح های ساحلی غرب گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش طرح های ساحلی غرب گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید