ردگیری احساسات شما در شبکه های اجتماعی

به گزارش پرسینا بلاگ، در آنالیز های گذشته محققان ثابت کردند مدل های هوش مصنوعی با آنالیز ردپای دیجیتالی افراد در رسانه های اجتماعی می توانند ویژگی های اصلی روان شناختی آنها را شناسایی نمایند.

ردگیری احساسات شما در شبکه های اجتماعی

اما آن آنالیز ها تازه نقطه آغاز مطالعات محققان بوده است. یوهانس ایشتات و آرون ویدمن از دانشگاه های استنفورد و میشیگان در مطالعه تازه ای با ارائه شواهد محکم ثابت کردند مدل های یادگیری ماشین (هوش مصنوعی) علاوه بر شناسایی ویژگی های روان شناختی افراد می تواند حالات روحی آنها و نوسانات هفته به هفته خلقی شان را هم تشخیص دهد و نقشه آن را ترسیم کند.

اگر مشتاق شده اید از این قابلیت جدید هوش مصنوعی بیشتر بدانید باید بگویم ماجرا از این قرار است که این مدل هوش مصنوعی با استفاده از ابزارهای پردازش زبان طبیعی، پست های فیس بوک افراد را تجزیه و تحلیل نموده و توانسته مقدار شادی یا اندوه و همچنین وجود هیجان یا نبود آن را در هر فردی ارزیابی کند که موقع ارسال پست، این احساسات را از خود بروز داده است. حتی این الگوریتم به مرور زمان می تواند از فراز و نشیب های احساسی افراد فیلم ویدئویی تهیه کند.

این یافته ها موجب نگرانی هایی درباره نقض حریم خصوصی یا استفاده از رسانه های اجتماعی و فروختن اطلاعات به افراد شده است. در تئوری، بازاریابان یا فعالان سیاسی ممکن است روزی پیغام های خود را براساس پیغام هایی که از مخاطبان دریافت می نمایند به گونه ای تنظیم نمایند که به قوی ترین واکنش احساسی مخاطبان خود دست یابند.

اما ایشتات می گوید: این روش می تواند به تشخیص اختلالات خلقی افراد یاری نموده و با شناسایی نوع واکنش آنها به دارو، درمان یا تغییر سبک زندگی در حل مسائل خلقی نقش ایفا نماید.

او ادامه می دهد: اگر از این هوش مصنوعی به شکلی اخلاقی و قانونی و با محافظت دقیق از حریم خصوصی افراد استفاده گردد، روزی می توانیم روش هایی برای درک محاسباتی ذهن داشته باشیم. این درک و شناخت در تشخیص اختلالات خلقی افراد و ارزیابی داروهای مصرفی شان بسیار یاری می نماید. این مدل از هوش مصنوعی حتی می تواند در ردیابی اثر روان شناختی رویدادهای آسیب زای اجتماعی مانند عالم گیری کووید 19 موثر باشد.

در حال حاضر این یافته با تمام احتمال های مثبت و منفی خود، به نظر خوب می رسد. ضمناً نتایج این تحقیق هنوز در مراحل اولیه خود و براساس آنالیز تعداد کمی از کاربرانی است که فعالیت بسیاری در فیس بوک دارند و بسیار بیشتر از بیشتر مردم جامعه پست ارسال می نمایند. در نتیجه، این محققان هشدار می دهند نتایج این مطالعه نمی تواند نماینده تمام مردم آمریکا یا مردم کشورها و فرهنگ های دیگر باشد.

در هر حال این تحقیق نشان داد برنامه هوش مصنوعی در راستا درست خود واقع شده است. در حقیقت، بسیاری از الگوهای خلقی که این هوش مصنوعی یافته است با آنالیز های قبلی محققان دیگر که بر اساس گزارش هایی که خود داوطلبان آزمایش داده بودند صورت گرفته بود، سازگار بوده است.

یادگیری ماشین برای ردیابی احساسات

ایشتات و ویدمن در آنالیز اولیه خود با یاری چند دستیار محقق انسانی، محتوای تمام پست های عمومی فیس بوک تقریبا 3000 داوطلب آزمایش را یادداشت کردند سپس آنها هر پست را بر اساس احساسات منفی یا مثبتی که در آنها وجود داشت یا هیجان های موجود در آنها و همچنین شدت تمام این احساسات، رتبه بندی کردند.

وقتی این رتبه بندی تمام شد، محققان با استفاده از پست ها به یک مدل از هوش مصنوعی یاد دادند پیش بینی کند کدام حالت زبانی، چه احساسی را نشان می دهد سپس ایشتات و ویدمن، مدل هوش مصنوعی خود را روی تمام مجموعه پست های متفاوتی که از 640 کاربر بسیار فعال فیس بوک به دست آورده بودند آزمایش کردند.

این گروه از افراد در طول 28 هفته، به طور متوسط 17مرتبه در هفته مطلبی را پست می کردند. محققان به این ترتیب توانستند مجموعه ای از داده ها را تهیه نمایند که احساسات پویای 18هزار نفر را نشان دهد که حداقل 30 ساعت در هفته در شبکه های اجتماعی فعال بودند. این مجموعه از اطلاعات، عظیم ترین مجموعه در خصوص احساسات افرادی بود که به طور هفتگی جمع آوری می شد که البته آنها با رضایت خود این اطلاعات را در اختیار جامعه تحقیقاتی گذاشته بودند.

ارزیابی مدل هوش مصنوعی

ایشتات و ویدمن برای این که آنالیز نمایند مدل هوش مصنوعی آنها در خواندن احساسات مردم چقدر درست عمل می نماید، مقدار تطابق الگوهای پیش بینی این مدل را با نتایج مطالعات کلاسیک روان شناختی افراد ارزیابی کردند.

آنها نتایج این آنالیز را با آن ویژگی هایی سنجیدند که محققان روان شناسی از آنها با نام شش عامل عظیم شخصیت یاد می نمایند. این ویژگی ها عبارتند از: استقبال از تجربه، سازگاری، برون گرایی، وظیفه شناسی و روان رنجوری.

تمام کاربران فیس بوک که در آنالیز شرکت داشتند، داوطلب شرکت در تحقیق شخصیت من هم بودند.

در این تحقیق با استفاده از پرسش نامه، پنج ویژگی شخصیتی این افراد ارزیابی شد. افرادی که هوش مصنوعی آنها را بیش از دیگران برون گرا، سازگار و وظیفه شناس نامیده بود، در مقایسه با دیگران، تمایل بیشتری به خوشی و شادمانی و هیجان داشتند. همچنین نتایج آنالیز هوش مصنوعی با آنالیز قبلی در خصوص ارتباط بین احساس خوب و هیجان افراد در لحظه، به خوبی سازگاری و تطابق داشت.

درست همان طور که در تحقیقات گذشته مطرح شده بود، یافته های این مدل از هوش مصنوعی یک ارتباط

Vشکل نامتقارن نشان داد که حاکی از آن است هیجان افراد همراه با هر دو حالت افت وخیز احساسات افراد بالا می رود. اما این حس وقتی افراد شاد هستند، قوی تر است. در واقع نمی توانید درباره موضوعی احساس مثبتی داشته باشید اما شاد نباشید.

تفاوت های جنسیتی

محققان در آنالیز های خود با استفاده از هوش مصنوعی نشان دادند زنان و مردان تا حدودی الگوهای احساسی متفاوتی از خود نشان می دهند.

زنان در مقایسه با مردان شادتر هستند و نقطه تعادل عاطفی بیشتری از خود بروز می دهند. آنها به طورکلی سطح خاصی از رضایت یا احساسات هیجانی نشان می دهند.

به عبارت دیگر، به گفته ایشتات، مردها در مقایسه با زن ها به بدخلقی تمایل دارند و درباره محیط زیست اطراف خود واکنش های احساسی کمتری دارند. این نتیجه که با استفاده از این مدل هوش مصنوعی به دست آمده است، با این عقیده که زنان از انعطاف پذیری عاطفی بالاتری برخوردارند، سازگار است البته ایشتات هشدار می دهد برای این که بدانیم آیا هوش مصنوعی می تواند در نهایت تصویری صحیح از حالات روحی افراد درست مانند دستگاه ام آرآی به دست دهد یا خیر، هنوز زود است. اما تمام داده های موجود در رسانه های اجتماعی نشان می دهد این مدل از هوش مصنوعی در صورت امکان می تواند فرصت های جدیدی برای درک پویایی عاطفی و احساسی انسان در مقیاسی بسیار عظیم فراهم کند.

مترجم: نادیا زکالوند - دانش / روزنامه خبرنگاران

منبع: Techxplore

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7012

به "ردگیری احساسات شما در شبکه های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردگیری احساسات شما در شبکه های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید