لوح ثبتی یک اثر میراث فرهنگی ناملموس کاشان رونمایی شد

به گزارش پرسینا بلاگ، رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از برگزاری آیین رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی پخت خوراک آیینی گوشت لوبیای سرکه شیره کاشان در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور در محل حسینیه اعظم کاشان اطلاع داد .

لوح ثبتی یک اثر میراث فرهنگی ناملموس کاشان رونمایی شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، مهران سرمدیان با اعلام این خبر گفت: آیین مهارت سنتی پخت خوراک آیینی گوشت لوبیای سرکه شیره کاشان به عنوان یکی از آیین های میراث ناملموس با گستره و موضوع میراث فرهنگی ناملموس استان اصفهان با شماره 1525 در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان در ادامه گفت: 29 اثر از این شهرستان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده که 10 اثر آن مربوط به محرم است و 15 اثر دیگر نیز در حال پیگیری برای ثبت ملی است.

در همین زمینه عباس تراب زاده کارشناس مردم شناسی این اداره و عضو شورای ثبت میراث و حرایم استان اصفهان نیز گفت: پخت گوشت لوبیای کاشان دارای قدمتی 400 ساله در کاشان است که معمولا در ماههای محرم و صفر توسط هیات های مذهبی کاشان طبخ و با آن از عزاداران پذیرایی می گردد.

تراب زاده اضافه کرد: یک قرن پیش با اضافه کردن سرکه و شیره به خوراک گوشت لوبیا، روش دیگری از طبخ این غذای سنتی ابداع شد که توسط هیئت حسینی سوریجان کاشان طبخ می شده و تا به امروز این سنت توسط هیئت امنای این هیئت پایدار مانده است.

مراسم های گلاب گیری قمصر، آیین قالیشویان مشهد اردهال، مهارت زیلوبافی، شعربافی، آیین نخل گردانی، پخت گوشت لوبیا، آداب و رسوم پخت سمنوی نذری و آیین هوم بابایی از جمله میراث معنوی ثبت ملی شهرستان کاشان هستند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1474

به "لوح ثبتی یک اثر میراث فرهنگی ناملموس کاشان رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوح ثبتی یک اثر میراث فرهنگی ناملموس کاشان رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید