محققان کشور پیروز به معرفی گونه جدید مخمری از محصولات لبنی شدند

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، در دنیای امروز فراوری محصولات لبنی نقش بسیار مهمی در معادلات جهانی و توسعه صنعتی کشورها ایفا می نماید زیرا این مواد غذایی سهم مهمی در رژیم غذایی انسان و سلامت جامعه ایفا می نمایند.

محققان کشور پیروز به معرفی گونه جدید مخمری از محصولات لبنی شدند

این مواد غذایی ارزشمند حاوی گروههای مختلف میکروبی از جمله باکتریهای اسید لاکتیک و مخمرها هستند که با فراوری ترکیباتی چون اسید لاکتیک، اتانول و ترکیبات آلی طعم نهایی محصول را ایجاد می نمایند.

محققان بانک میکروارگانیسمهای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با همکاری گروه زیست فناوری میکروبی دانشگاه علم و فرهنگ پیروز به معرفی گونه جدید مخمری از محصولات لبنی شدند.

دکتر سید مجید تولیت سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در مورد این گونه جدید گفت: در پژوهش مشترکی که با همت محققان بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و گروه زیست فناوری میکربی دانشگاه علم و فرهنگ انجام شد یک نمونه مخمری ناشناخته از کشک سنتی فراوری شده در استان البرز، جداسازی شد.

وی اضافه نمود: آنالیز های سیستماتیک و فیلوژنی اجرا شده منجر به معرفی گونه جدید مخمری از گروه آسکومایست ها با عنوان Saccharomycopsis oxydans شد. این مخمر کند رشد و هوازی بوده و در دماهای نسبتا پایین رشد می نماید و قابلیت فراوری جوانه های چندگانه را دارا می باشد.

تولیت خاطر نشان کرد: علی رغم جداسازی چندین سویه متفاوت از این مخمر که واجد تفاوتهای ژنتیکی اندک در ژنهای مارکر خود بوده اند، سازگاری جهت ایجاد آسکوسپور در بین سویه های جداسازی شده، مشاهده نشد.

به گزارش خبرنگاران، مخمر مذکور با انتشار مقاله ای در ژورنال بین المللی سیستماتیک میکروبیولوژی (IJSEM ) به جامعه جهانی قارچ شناسی معرفی ضد و هم اکنون این سویه مخمری در بانک میکروارگانیسم است.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2660

به "محققان کشور پیروز به معرفی گونه جدید مخمری از محصولات لبنی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان کشور پیروز به معرفی گونه جدید مخمری از محصولات لبنی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید