نامزد صدراعظمی حزب حاکم آلمان کیست؟

به گزارش پرسینا بلاگ، گزینه جدید حزب دموکرات مسیحی آلمان برای ریاست حزب قرار است راهنمایی کارزار انتخاباتی ائئلاف مسیحیان را برای انتخابات سراسری سال جاری که معین کننده صدراعظم جدید نیز هست، در دست بگیرد.

نامزد صدراعظمی حزب حاکم آلمان کیست؟

هیئت های نمایندگی حزب دموکرات مسیحی آلمان در کنگره حزبی امروز خود به آرمین لاشت نخست وزیر ایالت نوردراین وستفالن برای راهنمایی حزب در انتخابات مجلسی سال جاری رای دادند تا جایگزین آنگلا مرکل گردد.

آرمین لاشت (متولد 18 فوریه 1961 در آخن) عضو حزب دموکرات مسیحی آلمان (CDU) از 27 ژوئن 2017 یازدهمین نخست وزیر نوردراین-وستفالن است. او طی سه سال گذشته یک دولت ایالتی ائتلافی را رهبری نموده، امروز (شنبه) به ریاست این حزب انتخاب شد.

لاشت به همراه سه برادر کوچکترش در یک خانواده طبقه متوسط کاتولیک در شهر آخن آلمان عظیم شد. پدرعظیمش هوبرت لاشت در دهه 1920 از دهکده ای در شمال جامعه آلمانی زبان بلژیک ، به آخن مهاجرت کرد.

از زمان نوجوانی لاشت یک عض فعال در فعالیتهای جوانان کاتولیک شهر خود بود. وی پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در سال 1981، تحصیلات خود را در رشته حقوق و علوم سیاسی در مونیخ و بن انجام داد. تحصیلات دانشگاهی وی با یاری اقتصادی بنیاد کنراد آدناوئر تأمین می شد که بورس خود را به دانشجویان کاتولیک اعطا می نماید.

از 1987 تا 1988 لاشت یک دوره کارآموزی خبرنگاری را در یک ایستگاه رادیویی به انتها رساند و سپس به عنوان روزنامه نگار مستقل در تلویزیون بایرن و ایستگاه های رادیویی این ایالت تا سال 1994 و همچنین مشاور رئیس وقت مجلس آلمان ریتا ساسموت فعالیت داشت. وی از سال 1991 تا 1994 سردبیر روزنامه کلیسا در آخن بود و یکبار نیز به دلیل گزارش درمورد محاکمه یک کشیش به دلیل خشونت جنسی و اشاره به تمایل مرگبار کلیسا به سرپوش گذاشتن از سوی مافوق خود توبیخ شد. وی بین سالهای 1995 و 1999 نیز مدیر انتشارات کاتولیک آینهارد بود.

فعالیت ها و مناصب سیاسی

آرمین لاشت در سال 1979 در 18 سالگی به حزب دموکرات مسیحی پیوست و در شورای شهر آخن ، جوانترین مشاور این حزب شد که تا سال 2004 نیز عضو آن بود. در انتخابات سراسری 1994 او به عنوان نماینده مستقیم حوزه انتخابیه آخن-اشتاد وارد مجلس شد، اما پس از 4 سال در انتخابات 1998 کرسی خود را از دست داد. در سال 1999 وی به عنوان نماینده مجلس اروپا انتخاب شد و تا سال 2005 عضو آن بود ، جایی که در درجه اول درگیر سیاست های خارجی و امنیتی ، همکاری بین المللی و سیاست بودجه شد.

در ژوئن 2005 لاشت به عنوان سرپرست وزارت تازه تاسیس نسل ها ، خانواده ، زنان و همزیستی در ایالت نوردراین-وستفالن منصوب شد. در همین سال او اولین وزیر دولت برای پروژه همزیستی مهاجران در وزارت ادغام آلمان بود. او از یک سیاست یکپارچه برای ارتقا سیستم آموزشی و فرصت ها حمایت می نماید.

او می گوید آلمان به مهاجرت احتیاج دارد و حتی برای آن 38 درصد بچه ها زیر شش سال که سابقه مهاجرت دارند، باید به کشور فرصت ها تبدیل گردد.

در سال 2010 ، لاشت نامزد ریاست انجمن منطقه ای دموکرات مسیحی ها در نوردراین-وستفالن شد که پس از کناره گیری یورگن روتگرز پس از انتخابات ایالتی 2010 خالی بود. در اکتبر 2010 یک نظرسنجی از اعضا راجع به اینکه آیا نوربرت روتگن یا لاشت باید نخست وزیر این ایالت شوند انجام شد.

در آستانه این انتخابات ، هر دو آنها مواضع خود را از اول سپتامبر 2010 طی مناظره هایی در هشت انجمن منطقه ای حزب ارائه داده بودند. از حدود 158 هزار عضو حزب، نوربرت روتگن با 54.8 درصد در 139 شعبه اخذ رأی انتخاب شد. با این حال ، پس از اینکه روتگن در انتخابات ایالتی نوردراین-وستفالن در سال 2012 باخت و سپس کناره گیری کرد ، لاشت با 77 درصد آرا نمایندگان در کنگره ویژه حزب به عنوان نخست وزیر جدید نوردراین-وستفالن انتخاب شد.

در انتخابات 2017 نیز وی به عنوان نامزد مستقیم در مجلس ایالتی نوردراین-وستفالن در حوزه انتخابیه منطقه آخن با اکثریت مطلق 100 رأی (از مجموع 199 عضو) در مجلس ایالتی به عنوان یازدهمین نخست وزیر ایالت نوردراین-وستفالن انتخاب شد و از آن موقع به عنوان نخست وزیر ریاست دولت ایالتی پرجمعیت ترین ایالت آلمان را بر عهده دارد.

در سال 2008 وی به عضویت هیئت اجرایی فدرال حزب دموکرات مسیحی انتخاب شد و از سال 2012 به عنوان یکی از پنج معاون رئیس حزب (آنگلا مرکل) بوده است. پس از آنکه آنه گرت کرامپ-کارنباوئر در 10 فوریه 2020 گفت که از ریاست حزب کناره گیری خواهد کرد و در انتخابات فدرال 2021 برای صدارت نامزد نخواهد شد ، لاشت برای این سمت اعلام آمادگی کرد.

انتخاب رئیس جدید حزب که به دلیل همه گیری کرونا به تعویق افتاده بود، در سی و سومین همایش حزبی در 16 ژانویه 2021 برگزار گردید. وی علاوه بر رقبای خود مرتس و روتگن و همچنین مارکوس زودر رئیس حزب سوسیال مسیحی و نخست وزیر بایرن نامزد ریاست ائتلاف دو حزب برای صدراعظمی در انتخابات سال جاری به حساب می آمد که انتها در دور دوم به عنوان رئیس حزب انتخاب شد.

دیدگاه های سیاسی

از ژانویه 2019 لاشت نماینده جمهوری فدرال آلمان در امور فرهنگی در چارچوب پیمان همکاری فرانسه و آلمان است. وی همچنین عضو آکادمی علوم و هنر اروپا و عضو هیئت رئیسه انجمن آلمان در سازمان ملل است.

وی از 2014 تا 2016 عضو هیئت مدیره بنیاد میسیو در آخن بوده و از سال 2017 سفیر این بنیاد شده است. لاشت همچنین تا سال 2016 عضویت مجمع عمومی کمیته مرکزی کاتولیک های آلمان (ZdK) را داشته و همچنین عضو هیئت امنای بنیاد آدلبرت بوده است.

لاشت یک کاتولیک معتقد است و از سال 1961 به عنوان عضوی از کلیسای سنت میشائل در آخن جایی که غسل تعمید داده شد، فعالیت نموده است. او در خصوص ایمان کاتولیک خود گفت که خانواده اش کاتولیک نوگرا بودند، از همین رو از دوران جوانی با کلیسای کاتولیک در راین لند روابط نزدیک داشته است. وی در جایی گفته است: ما باید روشن کنیم که اصل اتحادیه دموکراتیک مسیحی بر محافظه کاری نیست ، بلکه تصویر مسیحی انسان از همه چیز بالاتر است.

به عنوان وزیر ادغام ایالت نوردراین وستفالن لاشت در سال 2008 در جهت احترام و تمایل به مصاحبه از جمله با مسلمانان مبارزه کرد. وی ابراز کرد که مسیحیان و مسلمانان وقتی می بینند ایمان خود را با شوخی نقض می نمایند ، باید به هم گوشزد نمایند ، اما باید از سوء استفاده سازمان یافته از چنین احساساتی برای اهداف سیاسی جلوگیری گردد. لاشت هوادار اصل فرصت های برابر و ادغام است و می خواهد فارغ از منشا والدین ، آموزش را همه گیر کند و از این طریق، پیشرفت شهروندان را ارتقا دهد.

در سال 2020 وی در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوفیگارو گفت: در حقیقت، ما همواره کشور مهاجران بوده ایم. حتی اگر مدل های فرانسه و آلمان بسیار متفاوت باشد ، هر دو کشور مشکل ادغام پیروزیت آمیز را دارند. بنابر این ما باید پیشرفت اجتماعی را به وسیله آموزش حتی بیشتر ممکن کنیم.

وی در سال 2010 از سخنان آنگلا مرکل در خصوص تیلو سارازین و کتابش آلمان خود را از بین می برد انتقاد کرد. مرکل این کتاب را غیرمفید خواند و بعدا اعتراف کرد که آن را نخوانده است. اما لاشت گفت این کتاب سهم مهمی در بحث مهاجران دارد و باید پذیرفت که سارازین یک رادیکال راستگرا نیست. با این حال در انتقاد از این کتاب گفت کاری که تیلو سارازین انجام می دهد مردم را ناامید می نماید ، مردم را آزار می دهد.

لاشت در سال 2006 ، به عنوان وزیر امور خانواده درگیر تبدیل مراکز مراقبت روزانه در نوردراین-وستفالن به مراکز خانوادگی بود که علاوه بر مراقبت از بچه ها ، احتیاج روزمره والدین به مشاوره و پشتیبانی در انجام وظایف آموزشی و تربیتی آنها را نیز برآورده می کرد و خدمات بهداشتی ، پشتیبانی زبان و اوقات فراغت را ارائه می داد. به گفته وی مراکز خانواده باید به مراکز کنترل فرآیندهای طراحی اجتماعی در منطقه تبدیل شوند.

در سال 2018 ، دولت ایالت نوردراین-وستفالن تصمیم گرفت ، به عنوان یکی از اقدامات برای ارتقا نظام آموزشی 60 مدرسه به اصطلاح استعدادیابی متشکل از 45 مدرسه آموزش عمومی و 15 آکادمی حرفه ای در مناطق با چالش های عظیم اجتماعی ایجاد کند که 20 درصد موقعیت های آموزشی و تجهیزات بهتر را دریافت می نماید.

در ژانویه 2019 ، دولت ایالت نوردراین-وستفالن ، به همراه اتحادیه های کارفرمایان ، اتحادیه های کارگری ، سازمان های حمایتی شهرداری ، آژانس های رفاهی مستقل و آژانس استخدام فدرال ، در خصوص بیانیه مشترکی بر سر اجرای قانون فرصت های مشارکت توافق کردند که باید از سال 2019 به بعد 15 هزار شغل برای بیکاران طولانی مدت در سراسر کشور ایجاد کند.

لاشت در حال حاضر به عنوان یکی از سیاستمداران فعال در زمینه مسائل اقلیمی شناخته می گردد و مدت طولانی است که متعهد به حذف تدریجی زغال سنگ و خواهان تصمیمات سریعتر دولت فدرال شده است.

انتقادها از عملکرد لاشت در بحران کرونا

در بحوحه همه گیری کرونا در 30 مارس 2020 لاشت کوشش کرد طرحی را با دسترسی گسترده و حقوق ویژه به شکل فوری اجرایی کند و با ارائه پیش نویس یک قانون، خواهان جذب پزشکان در نوردراین-وستفالن شد که حرفه پزشکی به شدت با آن مخالفت کرد.

در آوریل 2020 به منظور مهار کرونا دولت ایالتی بدون مناقصه قبلی به دلایل فوری تجهیزات محافظتی را خریداری کرد. در دسامبر سال 2020 ، انتقاد شد که پسر لاشت که در شرکت سفارش گیرنده (Van Laack) کار می نماید واسه این معامله شده است. اما لاشت از این اقدام خود با تاکید شرایط اضطراری در آن موقع دفاع کرد.

در ژوئن سال 2020 لاشت به دلیل اظهاراتش در خصوص شیوع کرونا در کشتارگاه تونیس (Tönnies) مورد انتقاد نهاده شد. وقتی از او سوال شد که علت شیوع کرونا در این کشتارگاه چه بوده وی پاسخ داد: رومانیایی ها و بلغاری ها به آنجا آمده اند و ویروس از آنجا می آید. این مسئله همه جا اتفاق خواهد افتاد.

این سخنان موجب خشم عمومی شد، از جمله هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان از ادعای لاشت انتقاد کرد و گفت: تشدید بحث ها به وسیله چنین اتهاماتی که در این مورد نیز پوچ هستند ، بسیار خطرناک است. وی اضافه نمود: سرزنش افراد با هر منشا در انتقال این ویروس ممنوع است. برای من مهم است که روشن کنم این مسئله برای من و کل دولت کاملاً مهم است.

در انتخابات دیجیتال لاشت با کسب 521 رای نسبت به مرتس (با 466 رای) پیش افتاد. این در حالی بود که در دور نخست وی با 380 رای آراء کمتری نسبت به مرتس (با 385 رای) کسب نموده بود. نوربرت روتگن سومین نامزد ریاست حزب نیز در این نشست تنها پیروز به کسب 244 رای شد.

در کنگره حزبی دموکرات مسیحی ها که به دلیل همه گیری کرونا با تاخیر و به شکل آنلاین برگزار گردید، 1001 نماینده حق رأی داشتند. آنها در خصوص جانشین رهبر قبلی حزب آنه گرت کرامپ-کارنباوئر تصمیم گرفتند. رهبر جدید باید کارزار انتخابات سراسری در اواخر تابستان را که به انتخاب صدراعظم جدید این کشور منجر می گردد، راهنمایی کند.

زمستان سال گذشته و در پی بحران ایجاد شده در ایالت تورینگن، آنه گرت کرامپ-کارن باوئر رهبر وقت حزب دموکرات مسیحی آلمان (حزب آنگلا مرکل) گفت که از مقام خود کناره گیری می نماید. وی همچنین از انصراف از نامزدی احتاقتصادی برای صدراعظمی آلمان اطلاع داد و گفت تا برگزاری انتخابات درون حزبی، برنامه ریزی و راهنمایی حزب را برای آینده ادامه خواهد داد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6365

به "نامزد صدراعظمی حزب حاکم آلمان کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامزد صدراعظمی حزب حاکم آلمان کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید