نحوه برخورد با انتخاب های عشقی نامناسب فرزندان

به گزارش پرسینا بلاگ، در مخالفت با ازدواج و انتخاب های عشقی نامناسب فرزندان، نمی توان آنها را مجبور کرد، تنها می توان از آنها بدون تایید کردن انتخابشان حمایت کرد.

نحوه برخورد با انتخاب های عشقی نامناسب فرزندان

این روزها فاصله سلیقه و نگرش پدر و مادرها و فرزندانشان در موقعازدواج و انتخاب های عشقی زیادتر شده است. به خصوص در شهرهای عظیم آمار ازدواج هایسنتی پایین آمده و جوانان همسر خود را خودشان انتخاب می نمایند. در این میان در بعضیاز مواقع انتخاب فرزند مورد پسند پدر و نادرشان قرار نمی گیرد و مخالفت آنان باازدواج فرزندشان موجب ایجاد تنش در خانواده می گردد. پدر و مادر چگونه می توانند در مرحله ای مثل ازدواج به جای جنگیدن و مخالفت،نقشی تاثیرگذار داشته باشند؟

علت مخالفت والدین چیست؟

گاهی والدین فراموش می نمایند که دیگر گذشتآن دورانی که در مهمانی ها برای پسرانشان همسر انتخاب می کردند، حالا بچه ها می خواهندخودشان انتخاب نمایند. و اکنون احتمالا به این دلیل مخالفت می نمایند که اعتماد لازم نسبتبه فرزندشان در آنها وجود ندارد. آنها نه تنها به بچه هایشان اعتماد ندارند بلکه بهتربیت خودشان و آنچه به فرزندشان یاد داده اند نیز چندان اعتمادی ندارند.

در بعضی مواقع نیز این عدم اعتمادوالدین به انتخاب های عشقی فرزندانشان از آنجا ناشی می گردد که گمان می نمایند عشثق وهوس منطق فرزندشان را کور نموده و از پشیمانی که در آینده به سراغ فرزندشان خواهدآمد نگران هسند.

تفاوت سلیقه و نگرش دو نسل نیز باعث می گرددکه بین پدر و مادرها و بچه ها فاصله بیفتد و آن ها حرف یکدیگر را درک ننمایند. و نمی توانندمانند دوستان علت انتخاب ها و احساسات فرزندشان را درک کننند. از طرف دیگر گاهی ملاک هایپدر و مادر خیلی متفاوت از فرزندانشان است. عموما از نظر آنها ظاهر، میزان تمکن اقتصادی،اصالت خانواده و… مهم است در حالی که فرزندان این طور فکر نمی نمایند.

والدین در این مواقع چه باید بنمایند؟

با فرزندتان در فضایی محبت آمیز گفتگوکنید

والدین باید یاد بگیرند چگونه با فرزندانشاندوست باشند و کنار فرزند بهعنوان یک راهنما قرار بگیرند و شرایطی را فراهم نمایند کهفرزندشان بتواند تمام حرفهایش را با آنها بزنند و بتواند بدون ناراحتی، بدون خشم وکینه، بدون غرض و ترس به راحتی با والدینش حرف زده و دلایل انتخابش را برای آنها بگوید. در اینجا ممکن است پدر و مادر نظرشان منفیباشد و به گونه ای دیگر فکر نمایند، مسلما در اینجا، ایستادن در مقابل بچه ها مسئله ای راحل نمی نماید چون یا بچه ها کار خودشان را می نمایند یا این قضیه تبدیل به یک مشکل بغرنجیبا گره کور می گردد.

راه چاره این است که والدین در فضایی بازکه بین خودشان و فرزندشان به وجود آورده اند موقعیتی را فراهم نمایند که هم حرف های فرزندشانرا بشنوند و هم فرزندشان حرف های آنها را بشنود. در حقیقت اگر پدر و مادر بلد باشندچگونه فضای گفت وگو را در خانه ایجاد نمایند و پذیرش داشته باشند، حتما فرزندان نیز به آنها اینفرصت را می دهند که حرف هایشان را بزنند. در واقع هیچ مسئله ای نیست که نتوان دربارهآن صحبت کرد. وقتی پدر و مادر فضای گفت وگو را در خانه به وجود بیاورند طبیعتا می توانندبه فرزندشان خوراک فکری داده و راه و چاه را به او نشان دهند.

انتخاب های عشقی او را بپذیرید

اما این را بدانید که هرگز نمی توانید فرزندتانرا متقاعد یا مجبور کنید این فردی را که انتخاب نموده فراموش و او را ترک کند. در واقع هرچه بیشتر پشت سر عشق فرزندانتان بد بگویید فرزندتان بیشتر درمقابل شما شورش خواهد نمود.بهتر است به شخصیت، منش و مرام فرزندتاناعتماد داشته باشید و بدانید دیر یا زود از شورش در مقابل شما یا تنبیه کردن خودش یابه هر دلیلی که چنین فرد نامناسبی را انتخاب نموده است خسته خواهد شد و به این حقیقتخواهد رسید که این فرد برایش مناسب نیست.

در این میان بهتر است حامی فرزندتان باشیدبی آنکه انتخاب او را تایید نموده باشید. به او بگویید (آن هم به گونه ای که گویی نظرشما را نمی داند) که با قبول کردن آن فرد به عنوان عروس آینده تان کمی مشکل دارید اما...سپسبه اینجای جمله که رسیدید کمی مکث کنید و نفس عمیقی بکشید و سپس بگویید که حال که می بینیداو کسی را پیدا نموده است که احساس می نماید همسر مناسبی برایش خواهد بود خشنود هستیدچرا که خشنودی او را می خواهید.

بگذارید بفهمد شما جز خشنودی و خوشبختیواقعی چیزی نمی خواهید و بالاتر از همه اینکه هرگز او را طرد ننموده اید و هر اتفاقیبیافتد همیشه حامی و پشتیبان او خواهید بود. این رویکرد شاید فرزندان را متعجب و غافلگیر کند و به آنها فرصت خواهدداد خودشان قضاوتی عاقلانه تر در خصوص انتخاب های عشقی اشان به خرج دهند. قضاوتی کهانتظار داشتند از شما بشنوند. سپس بر سر همین موضع بمانید و دیگر هیچ نگوید و هرگزتغییر موضع ندهید.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5723

به "نحوه برخورد با انتخاب های عشقی نامناسب فرزندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه برخورد با انتخاب های عشقی نامناسب فرزندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید