نحوه قیمت گذاری بلیط هواپیما

بسیاری از ما برای تعطیلات به مقاصد گردشگری دلخواهمان سفر می کنیم و یا برای انجام یک مأموریت کاری سفری هوایی را تجربه می کنیم.

نحوه قیمت گذاری بلیط هواپیما

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام ایرپلن تیکت، ممکن است زمانی که در وب سایت های مختلف فروش آنلاین بلیط هواپیما جستجو نموده تا قیمتی که مدنظرمان است را بیابیم از خودمان بپرسیم قیمت بلیط هواپیما چطور معین می گردد؟ سؤال بسیار جالبی است. اگر مایلید تا با نحوه قیمت گذاری بلیط هواپیما آشنا گشت با این مطلب از ایرپلین تیکت همراه شوید.

به نظر می رسد قیمت های بلیط هواپیما گاهاً بدون دلیل مشخصی متغیر هستند و همیشه این چنین نیست که جهتهای طولانی تر نسبت به جهتهای کوتاه تر گران تر باشند؛ اما جالب است بدانید چیزی که به نظر ما تصادفی است در حقیقت از استراتژی خاصی به نام مدیریت درآمد ایرلاین پیروی می نماید.

این استراتژی یک هدف را دنبال می نماید: افزایش درآمد. تصمیم بر اساس الگوریتمی که نرخ بلیط هواپیما را با استفاده از اطلاعاتی از قبیل رزروهای گذشته، ظرفیت باقی مانده و میزان متوسط تقاضا برای یک جهت و همین طور احتمال فروش جایگاه های بیشتر استفاده می گردد اتخاذ می گردد.

ارزیابی نرخ سفر هوایی

درگذشته سفر در بیشتر جهتهای بین المللی توسط یک شرکت هواپیمایی ملی انجام می گرفت و به همین دلیل رقابت خاصی بر سر نرخ بلیط هواپیما وجود نداشت که مسافران بخواهند آن را در نظر بگیرند. اگرچه تغییر مقررات و حذف دولت ها از چرخه موردنظر جهت را برای ورود ایرلاین های دیگر به بازار هموار کرد. در سال های ابتدایی رقابت بسیار شدید بود. بعضی از ایرلاین ها پول زیادی از دست دادند و همین موضوع آن ها را مجبور به ادغام شدن با یکدیگر کرد. تحلیل گران می گویند تمامی این اتفاقات صنعت را از یک اتحادیه کاملاً منظم به اتحادیه ای بی نظم تغییر داد؛ اما مسئله این است که هیچ کدام از این عوامل رشد تقاضا برای سفرهای هوایی را متوقف نکرد.

تعداد مسافران ایرلاین ها در سراسر دنیا علی الخصوص در ده سال گذشته همچنان در حال رشد است. شاید بتوان دلیل این موضوع را رقابت ایرلاین ها بر سر ارائه پروازهای بیشتر به مقاصد مختلف دانست. به طور مثال در سال های اخیر تعداد مسافران ایرلاین ها به مقاصد داخلی که در گذشته نه چندان پر رفت وآمد محسوب می شدند مانند اهواز، افزوده شده است. امروزه اکثر ایرلاین ها اهواز را در لیست مقاصد خود داشته و بلیط هواپیما اهواز را به فروش می رسانند. این موضوع برای شیراز نیز صادق است. شاید شیراز از جمله مقاصدی بود که بیشتر افراد ترجیح می دانند با اتومبیل شخصی به آن سفر نمایند؛ اما این روزها به دلیل سرویس های بیشتر و قیمت های رقابتی، اکثر افراد هنگام سفر به این مقصد زیبای گردشگری ترجیح می دهند بلیط هواپیما شیراز را تهیه نموده و در کم ترین زمان خود را به این شهر برسانند.

یکی از دلایل دیگری که در مبحث رشد تعداد متقاضیان سفرهای هوایی می توان ذکر کرد رقابت ایرلاین ها در ارائه خدمات قابل توجه تر است. این موضوع علی الخصوص در پرواز به مقاصد پرطرفدار مصداق دارد. به طور مثال جزیره کیش در زمره محبوب ترین مقاصد گردشگری به شمار می رود که تمامی شرکت های هواپیمایی به آن پروازهای منظمی انجام می دهند. قیمت بلیط هواپیما کیش کاملاً رقابتی و البته در فصول مختلف سال متغیر است؛ اما ایرلاین ها نیز همیشه سعی می نمایند در طول پرواز و حتی در فرودگاه به مسافران این مقصد زیبا خدمات قابل توجهی ارائه نمایند.

نحوه قیمت گذاری جهتهای هوایی

ایرلاین ها غالباً برای تنظیم نرخ جهت هوایی مسافران را به دو گروه تقسیم می نمایند: تفریحی، کاری. نحوه قیمت گذاری سفر در هر گروه کاملاً متفاوت است.

مسافرانی که به قصد تفریح سفر می نمایند غالباً مدتی قبل (اکثراً چند ماه قبل) بلیط هواپیما خود را تهیه می نمایند، اساساً ایرلاین ها برای این گونه سفرها ابتدا نرخ های بالا معین می نمایند. سپس قیمت ها را بر اساس پاسخ بازار تنظیم می نمایند.

برای جهتهای بسیار رایج که مقاصد مالی و تجاری تعریف می شوند، ایرلاین ها قیمت را از پایین آغاز نموده تا بتوانند حداقل ظرفیت هواپیما را پر نمایند؛ و همین طور که زمان می گذرد برای مسافرانی که لحظه آخری بلیط می خرند قیمت افزایش می یابد.

هزینه های ترکیبی بلیط هواپیما مانند مالیات و نرخ سوخت غالباً زیاد متغیر نیستند، بنابراین در نحوه قیمت گذاری بر آن ها تمرکز خاصی نمی گردد. در حقیقت این بخش از نرخ بلیط تقریباً به صورت اتوماتیک معین می گردد. تکنولوژی است که به ایرلاین های بزرگ اجازه داده تا نرخ پایه (نرخ مالی) را با امکانات محدود ارائه دهند تا بتوانند با ایرلاین های ارزان قیمت که خدمات حداقل دارند به رقابت بپردازند. همین نرخ های پایین است که به ایرلاین های بزرگ اجازه می دهد تا در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو به نمایش درآیند؛ اما این فقط ایرلاین ها نیستند که از قابلیت های هوش مصنوعی استفاده می نمایند. امروزه مسافران نیز به سایت های زیادی دسترسی دارند که نرخ ها را زیر نظر دارد. همین موضوع باعث توانایی کابران در مقایسه قیمت ها و انتخاب بهترین قیمت می گردد. یکی از معتبرترین وب سایت های فروش آنلاین بلیط هواپیما ایرپلین تیکت است که در کم ترین زمان لیست کاملی از پروازها به مقصد موردنظر و قیمت های متفاوت ایرلاین ها را به نمایش می گذارد.

انتهای رپرتاژ خبری

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نحوه قیمت گذاری بلیط هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه قیمت گذاری بلیط هواپیما"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید