نوروز؛ دستاورد مشترک روزگار گذشته

به گزارش پرسینا بلاگ، میراث نوروز به روزگاری تعلق دارد که آسیا دنیا بود. شهرها و بنادر زیبای آسیا در فراوری ثروت و فرهنگ با هم در رقابت بودند. نوروز دستاورد مشترک آن روزگار آسیاست.

نوروز؛ دستاورد مشترک روزگار گذشته

به گزارش خبرنگاران، با ثبت دوباره نوروز در فهرست میراث ناملوس دنیای یونسکو در 10 آذرماه سال جاری علیرضا عسکری چاوردی -استادیار باستان شناسی دانشگاه شیراز - در یادداشتی با عنوان نوروز زیباترین خاطره مردم غرب آسیا ثبت دنیای شد که در اختیار خبرنگاران قرار داده، نوشته است: نوروز به عنوان زیباترین خاطره مردم غرب آسیا در حالی در سازمان دنیای یونسکو ثبت شد که 12 کشور آسیایی به عنوان میراث دار نوروز به جمع نوروز باستانی ایران پیوستند.

این گام ارزشمند تاریخی دستاورد سازمان میراث فرهنگی کشور است و هدیه ای بسیار زیبا به مردم ایران است. در خاورمیانه پرالتهاب، کوشش برای زنده نگه داشتن تاریخ و تمدن سرزمین اهمیت دارد تا چه رسد به این که بتوان میراث گذشته را به ثبت دنیای رساند.

میراث نوروز به روزگاری تعلق دارد که آسیا دنیا بود. شهرها و بنادر زیبای آسیا در فراوری ثروت و فرهنگ با هم در رقابت بودند. نوروز دستاورد مشترک آن روزگار آسیاست که امروز کوشش برای بقا و درک میراث نوروز باستانی ایرانی است که عامل دنیای شدن آن است.

ثبت دنیای نوروز مقیاس فرهنگ نوروز را از حوزه ملی و منطقه ای به معیار دنیای تبدیل کرد، به همین دلیل ظرفیت این ثبت دنیای برای کشور ایران و هم کشورهای همسایه اهمیت فراوان دارد. در حقیقت، در ابعاد ملی ثبت نوروز پیونددهنده فرهنگ مشترک تمام اقوام ایرانی درون کشور ایران به عنوان وحدت معنوی، در مقیاس منطقه ای پیونددهنده میراث معنوی مشترک 12 کشور حوزه غرب آسیا و در مقیاس دنیای ثبت سرمایه معنوی آسیا در پیوند با فرهنگ دنیای است. به این دلایل ثبت دنیای نوروز اهمیت فراوان دارد.

فلسفه اهمیت نوروز را باید در کتاب ها و متون تاریخی دانشمندان متعدد جستجو کرد، زیرا در بیش از 70 جلد کتاب به صورت مستقیم نوروز مورد بحث قرار گرفته است. فیلسوفان، منجمان، شاعران، روحانیون و دبیران بسیاری در دوره باستان و هم در عصر اسلامی درمورد نوروز کتاب ها نگاشته اند.

امروز هم جامعه ایرانی خود را با نوروز زنده نگه می دارد. در واقع نوروز رستاخیز دنیا است. به همین دلیل از دیدگاه معنوی واجد ارزش های فراوان است. نوروز نماد آفرینش دنیا در یک دوره دوازده روزه تنظیم شده که با نخستین روز آن آفرینش شروع و روز سیزدهم خاتمه دنیا است.

با ثبت نوروز در فهرست میراث دنیای در حقیقت، فلسفه شروع و انجام دنیا به ثبت رسید، به همین دلیل امروز برای دنیا فرصتی بزرگ فراهم شد تا زیباترین میراث معنوی غرب آسیا را بهتر درک کند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3497

به "نوروز؛ دستاورد مشترک روزگار گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز؛ دستاورد مشترک روزگار گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید