چرا بخش موبایل سونی به این حال و روز افتاده است؟
به گزارش پرسینا بلاگ، مجله دیجی کالا - یوسف اسفندیاری: شاید سامسونگ از وضعیت فروش گلکسی اس 9 راضی نباشد، اما موقعیت این شرکت به هیچ عنوان به وخیمی بخش موبایل سونی نیست. جدیدترین گزارش اقتصادی سونی نشان می دهد که وقتی مدیران یک شرکت درکی از پیچ وخم های صنعت موبایل نداشته باشند، چه اتفاقی رخ می دهد.
طبق این گزارش، سونی در سه ماهه منتهی به ژوئیه 2018، پیروز به فروش تنها دو میلیون گوشی هوشمند شده است که 1.4 میلیون کمتر از مدت مشابه در سال گذشته است. این یعنی در عرض یک سال، فروش گوشی های سونی تقریبا نصف شده است.
در جواب این عملکرد بسیار ضعیف، مدیران این شرکت اعلام کردند که انتظار فروش 10 میلیون گوشی در سال 2018 را به فروش 9 میلیون گوشی کاهش داده اند. به عنوان مقایسه، با توجه به گزارش های افشا شده باید بگوییم که سامسونگ در سه ماهه دوم سال 2018 پیروز به فروش 9 میلیون گوشی گلکسی اس 9 شده است. تازه این آمار فروش فقط برای یک چهارم سال و فقط برای یک گوشی است.
بخش موبایل سونی گوشی های مختلفی را عرضه نموده که با قیمت های مختلف در سرتاسر دنیا به فروش می رسد، اما این شرکت در زمینه حضور فعال در بازارهای مختلف عملکرد چندان خوبی ندارد. در چنین وضعیتی، آیا دیگر امیدی به بهبود بخش موبایل سونی نیست یا اینکه با اتخاذ استراتژی های جدید می تواند خود را از مهلکه نجات دهد؟
مسائل قیمت گذاری و سرعت پایین نوآوری
علی رغم عملکرد اقتصادی ضعیف، بخش موبایل سونی در سال 2018 حسابی مشغول بوده است. در نمایشگاه CES 2018، این شرکت سه گوشی میان رده به نام های اکسپریا XA2، XA2 Ultra و اکسپریا L2 معرفی کرد و در نمایشگاه MWC هم از دو گوشی پرچم دار اکسپریا XZ2 و XZ2 کامپکت پرده برداری شد. این گوشی ها هیچ مشکل اساسی ای ندارند و حتی در نقد و آنالیز های اجرا شده، امتیازات خوبی از طرف کارشناسان دریافت نموده اند.
بنابراین، مشکل اصلی این شرکت چیست؟ برای یافتن یکی از دلایل اصلی این مسائل لازم نیست خیلی به عقب برگردیم و کافی است به اذعان مدیران این شرکت در ماه مه نگاهی بیندازیم. طبق گفته های این مدیران، یکی از دلایل فروش پایین گوشی های سونی به سرعت پایین نوآوری های بخش موبایل سونی برمی شود. مشخصا، گفته شده که طولانی بودن مراحل طراحی و توسعه، باعث شده که این گوشی ها همیشه چند گام از جدیدترین ترندهای روز عقب تر باشند. یکی از مثال های شاخص این موضوع، بهره گیری بیشتر گوشی ها از صفحه نمایش هایی با نسبت تصویر 18:9 است. روزبه روز به گوشی های مجهز به این مشخصه افزوده می شد و سونی تازه ماه ها بعد با معرفی اکسپریا XZ2 و XZ2 کامپکت به این ترند پیوست.
همچنین در امسال، بخش موبایل سونی گام های غلطی برداشت که نشان می دهد مدیران این شرکت تصور روشنی از انتظارات مشتریان خود ندارند. اول از همه باید به مسائل قیمت گذاری اشاره کنیم. سونی اخیرا گوشی هزار دلاری اکسپریا XZ2 پریمیوم را معرفی نموده که به غیر از بهره گیری از صفحه نمایش 4K، ویژگی شاخص دیگری ندارد. صفحه نمایش آن از نسبت تصویر 16:9 بهره می برد و در اطراف آن حاشیه های بزرگی وجود دارد. در کل به نظر می رسد مدیران بخش موبایل سونی فکر می نمایند صرف وجود یک صفحه نمایش 4K دلیل کافی برای هزینه کردن چنین مبلغ هنگفتی به حساب می آید.
مورد بعدی گوشی اکسپریا XZ2 است که در نقد و آنالیز ها به ویژگی های قابل توجه این گوشی از جمله کیفیت صدای عالی و صفحه نمایش فوق العاده آن اشاره شده است. قیمت 800 دلاری آن برای کاربران آمریکایی هم نسبتا زیاد است ولی همین گوشی در هند با قیمت 1062 دلار عرضه شده است. دلیل این کار چیست؟ در خصوص گوشی اکسپریا XZ2 کامپکت 600 دلاری هم باید بگوییم که غیر از اندازه کوچک، ویژگی مهم دیگری ندارد و بسیاری از گوشی ها با قیمت کمتر از این گوشی، از چنین مشخصات یا حتی بهتر از آن بهره می برند.
حتی گوشی اکسپریا XA2 اولترا در هنگام عرضه قیمتی مشابه با گوشی های قدرتمند وان پلاس 5T و آنر ویو 10 داشت که با قیمتی کمتر از مشخصه های بهتری بهره می بردند. یکی از مهم ترین مسائل گوشی های سونی، قیمت گذاری آن هاست و عدم همکاری با اپراتورهای آمریکایی و کمبود تبلیغات باعث شده که بسیاری از کاربران اصلا متوجه حضور این گوشی ها نشوند.
به غیر از موارد ذکر شده، سونی از استراتژی تهاجمی برای حضور فعال در صنعت موبایل بهره نمی برد و به همین خاطر گوشی های این شرکت در کنار دیگر رقبا اصلا به چشم نمی آیند.
هنوز هم جای امیدواری هست
بعد از اشاره به نقاط ضعف بخش موبایل سونی، بهتر است که به تعدادی از نقاط قوت گوشی های این شرکت بپردازیم. به عنوان مثال باید به طراحی جذاب و پر زرق وبرق جدیدترین پرچم داران این شرکت اشاره کنیم و ضمناً باید بگوییم که فارغ از بحث قیمت گذاری، این گوشی ها در مقابل رقبا حرف های زیادی برای گفتن دارند. ضمناً یکی از نقاط قوت گوشی های سونی، همیشه دوربین آن ها بوده و در این زمینه شاهد عملکرد قابل توجهی بوده ایم. اخیرا این شرکت از سنسور دوربین 48 مگاپیکسلی پرده برداری کرد که روانه گوشی های هوشمند سال 2019 این شرکت خواهد شد.
موارد مربوط به نرم افزار را هم نباید از قلم بیندازیم. به غیر از گوشی های پیکسل، اکسپریا XZ2 از معدود گوشی های اندرویدی بود که از نسخه های بتا اندروید P پشتیبانی می کرد. این نشان می دهد که سونی توجه زیادی نسبت به نرم افزار نشان داده و دیگر شرکت ها هم باید در این راستا حرکت نمایند.
بخش موبایل سونی پتانسیل خوبی برای حضور فعال در صنعت گوشی های هوشمند دارد. این یک شرکت جدید نیست و از این مهم تر، درآمد اصلی آن وابسته به این بخش از شرکت نیست. سونی بهتر است که دست به ریسک بزند و دیگر محتاطانه عمل نکند. با این کار حداقل خریداران می دانند که در ازای پرداخت پول بیشتری، به ویژگی های نوآورانه و جذابی دسترسی دارند. در دورانی که همه شرکت ها به ساخت گوشی های گیمینگ روی آورده اند، سونی هم با ترکیب برندهای پلی استیشن و اکسپریا می تواند یک گوشی گیمینگ جذاب را روانه بازار کند.
گوشی های سونی قدمت زیادی دارند و بخش موبایل سونی یک برند قدیمی و محبوب به حساب می آید. به همین خاطر امیدواریم مدیران این شرکت هرچه زودتر استراتژی های تهاجمی تری را برای بهبود وضعیت این گوشی ها اتخاذ نمایند. اگر سونی قیمت گوشی های خود را کاهش دهد، سریع تر از ترندهای روز بهره ببرد و نوآوری های جذابی را عملی کند، شاید کاربران دوباره به گوشی های این برند توجه نشان بدهند و بخش موبایل سونی هم از این حال و روز وخیم بیرون بیاید.
منبع: برترین هاپریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما