کانادا فروش تسلیحات به عربستان را بازبینی می نماید

به گزارش پرسینا بلاگ، انتشار تصاویری مربوط به سرکوب شیعیان قطیف عربستان با استفاده از خودروهای زرهی ساخت کانادا، موجب شده تا کانبرا طرح فروش تسلیحات به ریاض را مورد بازبینی قرار دهد.

کانادا فروش تسلیحات به عربستان را بازبینی می نماید

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور تفریحی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، دولت کانادا سرگرم آنالیز این مسئله است که آیا زره پوش های ساخت این کشور در عملیات نیروهای امنیتی سعودی علیه شهروندان مورد استفاده قرار گرفته اند یا خیر.

در همین رابطه نهادهای حقوق بشری خواهان قطع صدور جنگ افزار به ریاض شده اند.

دویچه وله نیز در گزارشی می نویسد: آیا عربستان سعودی در عملیات خشونت آمیز علیه شهروندان شیعه در شرق این کشور از ادوات و تجهیزات نظامی صادراتی کانادا استفاده نموده است؟ این پرسشی است که اکنون دولت کانادا را به خود مشغول نموده.

در ارتباط با این ماجرا تصاویری در شبکه های اجتماعی منتشر شد که برخورد نیروهای مجهز به خودروهای زره پوش در عملیات مقابله با ناآرامی های شهر شیعه نشین قطیف در شرق عربستان را نشان می دهد.

نشریه کانادایی گلوب اند میلl با انتشار گزارشی مدعی است که این زره پوش ها در کانادا فراوری شده اند و از اقلام صادراتی این کشور هستند. این گزارش واکنش فعالان حقوق بشری در کانادا را برانگیخت.

در همین رابطه رئیس سازمان غیردولتی کانادایی Project Ploughshares خواهان توقف صادارت تسلیحاتی از این کشور به عربستان سعودی شده است.

در این میان دولت کانادا در کوشش کسب اطلاعاتی بیشتر در این مورد است که آیا عربستان سعودی در برخورد با شهروندان خود تجهیزات نظامی ساخت این کشور را به کار برده است یا نه.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه کانادا، دولت این کشور این مسئله را برای ریاض روشن نموده اند که عملیات امنیتی نیروهای سعودی در شرق عربستان باید مطابق با قوانین و حقوق بین المللی اقوام انجام گرفته باشند.

این سخنگو می گوید اگر تعیین گردد که از صادرات کانادا برای نقض شدید حقوق بشر استفاده شده است، وزارت خارجه این کشور اقدامات لازم را در واکنش به این مسئله انجام خواهد داد.

به نوشته گلوب اند میل، زره پوش هایی که در تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی دیده می شوند، از نوع Gurkha RPV هستند که از سوی شرکتی کانادایی در نزدیکی تورنتو فراوری می شوند.

کمپین نه به عربستان

کانادا تنها کشوری نیست که با بحث های مربوط به قطع صادرات تسلیحاتی به عربستان سعودی روبرو است. کانادا از دهه 90 میلادی به این سو خودروهای زره پوش به عربستان سعودی صادر می نماید. بین سال های 1993 و 2015 میلادی 2900 خودروی زره پوش به ارزش نزدیک به 5 / 2 میلیارد دلار کانادا به عربستان فروخته شد.

عربستان سعودی از مهمترین خریداران تسلیحات ساخت کانادا محسوب می گردد. 20 درصد از صادارت تسلیحاتی کانادا به ریاض اختصاص دارد.

چندی پیش نیز در انگلیس کمپینی حقوق بشری برای قطع فروش اسلحه به عربستان سعودی به راه افتاد. دیوان عالی بریتانیا اما در آنالیز های خود در ماه ژوئیه به این نتیجه رسید که قراردادهای تسلیحاتی دولت بریتانیا با عربستان ناقض قانون نیستند.

در آلمان نیز مسئله فروش تسلیحات به عربستان سعودی سال هاست که مورد بحث و مشاجره قرار گرفته است، به طوری که مقامات سعودی در ماه مه 2017 اعلام کردند، از خرید اسلحه از آلمان چشم پوشی می نمایند و ترجیح می دهند که همکاری های خود با آلمان را در عرصه های دیگر متمرکز کند.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3936

به "کانادا فروش تسلیحات به عربستان را بازبینی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانادا فروش تسلیحات به عربستان را بازبینی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید