کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی به صورت دوزبانه

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران ؛ قانون اساسی عالی ترین سند حقوقی هر کشور و در واقع ناموس آن است که پس از پذیرش همگان، الزام آور می گردد. تصویب دیگر قوانین توسط قوای مقننه هر کشوری نیز باید ذیل قانون اساسی به عنوان سند مادر، انجام گردد.

کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی به صورت دوزبانه

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از دغدغه های معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) نیز تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای شرع مقدس اسلام بود. این قانون به سال 1358 تصویب و به سال 1368 نیز اصلاحاتی روی آن انجام شد. هر بار نیز مردم به پای صندوق ها آمده و با رأی خود این قانون و اصلاحیه آن را برای اجرا الزامی کردند.

برای تدوین و اصلاحیه قانون اساسی کوشش بسیاری صورت گرفت، متأسفانه نسل های جدید با آن ناآشنا و یا کم آشنا هستند. این قانون البته بارها منتشر شده است، اما پیشتر هیچگاه توضیح و توضیحی مناسب با ادبیات نسل جدید به آن اضافه نشده بود.

به تازگی مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شامل قانون اساسی مصوب سال 1358، اصلاحات و تغییرات و تتمیم قانون اساسی مصوب 1368 و ترجمه انگلیسی متن قانون اساسی را با تدوین دکترمحمدمهدی سیدناصری، دکتری حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه، منتشر نموده است. کتاب با شمارگان هزار نسخه 200 صفحه و بهای 40 هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

تاریخچه قانون اساسی در ایران و دنیا، تاریخچه تدوین قانون اساسی سال 58 و همچنین تاریخچه اصلاحیه قانون اساسی مصوب سال 68 به همراه فرمان نامه های امام خمینی (ره) بر تدوین این قوانین، از مباحثی است که در مقدمه کتاب به آن اشاره شده است. این مقدمه بسیاری از ابهامات پیرامون تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را رفع خواهد نمود.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4608

به "کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی به صورت دوزبانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی به صورت دوزبانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید