گزارش، شیوع گسترده کرونا در ترکیه و افق پیش رو

به گزارش پرسینا بلاگ، مخالفین اردوغان٬ همچنان بر ضرورت قرنطینه کامل و تعطیلی مطلق استانبول پافشاری می نمایند اماً ظاهرا دولت حاضر نیست زیر بار چنین پیشنهادی برود.

گزارش، شیوع گسترده کرونا در ترکیه و افق پیش رو

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ٬ سرعت شیوع ویروس کرونا در ترکیه هنوز هم پایین نیامده و در آخرین اعلام گزارش رسمی دولتی٬ ثبت 4 هزار مورد ابتلا در بازه زمانی 24 ساعت٬ موجب آن شده که آنکارا٬ در خصوص آخر و عاقبت مبارزه با کرونا٬ بیش از پیش نگران گردد.

آمار مبتلایان ترکیه٬ بالاتر از چین

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه در گزارش رسمی خود اعلام نموده که هم اکنون 86 هزار و 306 شهروند این کشور٬ به کرونا مبتلا شده اند و این در حالی است که در چین به عنوان نخستین کانون شناسایی کرونا٬ شمار مبتلایان 82هزار و 735 نفر است.

حالا ترکیه٬ پس از کشورهای آمریکا٬ اسپانیا٬ ایتالیا٬ فرانسه٬ آلمان و انگلیس٬ از حیث شمار مبتلایان٬ در رده هفتم دنیا است. اما از نظر آمار فوت٬ در میان 10 کشور نخست دنیا نیست و در رده یازدهم قرار گرفته است.

نقطه پیروزی ترکیه در مبارزه با کرونا

اگر چه حالا ترکیه از حیث تعداد مبتلایان٬ از همسایه شرقی خود ایران نیز پیشی گرفته٬ اما واقعیت این است که نظام بهداشت و درمان ترکیه٬ در حوزه حساس تست٬ پیروزی چشمگیری به دست آورده است. ماجرا از این قرار است که ترکیه تاکنون٬ نزدیک به 650 هزار تست انجام داده و در نتیجه٬ طبیعی است که با افزایش تعداد تست٬ آمار مبتلایان هم بیشتر گردد.

موضوع تست٬ موضوعی است که می تواند در میان مدت٬ شرایط آماری و تابلوی میدانی کرونا را برای مقامات سیاسی و بهداشتی ترکیه روشن کند تا تصور دقیقی از فاز آینده مبارزه با کرونا داشته باشند.

حالا انجام تست کرونا در ترکیه به 35 تا 40 هزار مورد در روز رسیده که نقطه عطف قابل توجهی در کارنامه وزارت بهداشت این کشور به حساب می آید.

مخالفین از خواسته خود کوتاه نمی آیند

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب حاکم٬ چند روز پیش از دست غر زدن های مداوم مخالفین و منتقدین خود برافروخته شد و آنان را به ویروس های عالم سیاست و رسانه تشبیه کرد.

این گفته تند اردوغان٬ با واکنش های منفی فراوانی در رسانه ها روبرو شد اما شواهد نشان می دهد که نه اردوغان حاضر است مشی و ادبیات خود را در مواجهه با مخالفین تغییر دهد و نه مخالفین آماده اند که در میدان مبارزه با حزب عدالت و توسعه٬ حتی برای یک روز٬ استراحت نمایند.

مخالفین اردوغان٬ همچنان بر ضرورت قرنطینه کامل و تعطیلی مطلق استانبول پافشاری می نمایند اما ظاهراً دولت حاضر نیست زیر بار چنین پیشنهادی برود.

اکرم امام اوغلو شهردار استانبول که وابسته به حزب جمهوری خلق و آماج حملات رسانه های وابسته به اتاق فکر حزب عدالت و توسعه است٬ شهر 16 میلیون نفری استانبول را در معرض خطر عظیم می داند.

امام اوغلو در مصاحبه با روزنامه جمهوریت گفته است: به باور من٬ اعلام ممنوعیت تردد شهروندان به مدت 48 ساعت در شهری همچون استانبول٬ تدبیری ناقص و ناکارآمد است. آن چه استانبول احتیاج دارد٬ تعطیلی کامل و ممنوعیت کامل است. پیشنهاد من این است که دولت به مدت 11 شبانه روز کامل٬ به شکل قاطعانه و بدون استثنا٬ به اهالی استانبول٬ اجازه تردد و خروج از منزل ندهد. اگر نه٬ با تدابیر موقت٬ نمی توان کار خاصی انجام داد. نمی فهمم دولت نگران چیست و چرا دغدغه های خود را بر زبان نمی آورند.

البته چند روز پیش ابراهیم کالین سخنگو و مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه٬ صراحتاً از این موضوع صحبت کرد که تعطیلی کامل و اعلام قرنطینه سراسری٬ برای دولت و اقتصاد ترکیه هزینه سنگینی دارد و چنین چیزی شدنی نیست.

انتقاد از اردوغان

جشن 23 آوریل یعنی سالگرد تاسیس مجلس و حاکمیت ملی ترکیه٬ برای مردم این کشور جشن مهمی است. مخصوصاً سال جاری که مجلس ترکیه وارد یکصدمین سالگرد تاسیس شده٬ همه انتظار داشتند که رئیس جمهور هم در جشن روز بیست و سوم حضور پیدا کند.

اما اعلام شده که اردوغان برای این مراسم٬ به صحن علنی مجلس نخواهد رفت و در عوض٬ شب در برابر دوربین شبکه های تلویزیونی و به صورت زنده٬ سرود ملی کشورش را برای مردم خواهد خواند.

این موضوع٬ در کنار گزارشهایی در خصوص تدابیر سخت گیرانه تیم پزشکی اردوغان برای حفظ جان رئیس جمهور٬ موجب شده که مخالفین٬ در این مورد هم لب به اعتراض بگشایند و اردوغان را به این متهم نمایند که فقط به سلامتی خودش اهمیت می دهد.

منت گذاشتن کمالیست ها بر سر محافظه کاران

جنگ و کشکمش قدیمی بین کمالیست های جمهوری خواه و محافظه کاران اسلام گرا که دل خوشی از شخص آتاتورک ندارند٬ ماجرای تازه ای نیست. حالا شواهد نشان می دهد که در حساس ترین روزهای مبارزه با کرونا هم این مبارزه پایان نیافته و حتی به طور موقت٬ متوقف نشده است. سال جاری هم در ماجرای کرونا٬ یک بار دیگر٬ همین مسئله به خمیر مایه و بهانه جدید برای تنش دو جبهه مزبور تبدیل شده است.

در روزهای اخیر٬ فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه بارها اعلام نموده که ظرفیت تخت های بیمارستانی و فعالیت بیش از یک میلیون پزشک٬ پرستار و پرسنل پیراپزشکی و درمانی٬ وزارت بهداشت ترکیه را در اوج توانایی قرار داده است.

اما کمالیست ها در روزنامه های جمهوریت و سوزجو با انتشار چند تحلیل و گزارش اعلام کردند که پیشرو بودن نظام بهداشت و درمان در ترکیه از سایه سر مصطفی کمال آتاتورک و تاسیس نظام جمهوری ترکیه است و اگر جمهوری تأسیس نمی شد٬ بهداشت و درمان در ترکیه تا این اندازه رشد نمی کرد.

وقتی که محافظه کارها هم انتقاد می نمایند

منتقدین اردوغان در پرونده مبارزه با کرونا٬ فقط کمالیست ها نیستند و می توان به سه رهبر سیاسی دیگر نیز اشاره نمود که هیچکدام از آنها ارتباطی با جریان کمالیسم ندارند و اتفاقاً از محافظه کاران هستند اما به سیاست های حزب عدالت و توسعه٬ انتقاد دارند.

به عنوان مثال٬ تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب اسلام گرای سعادت و از شاگردان سابق مرحوم اربکان٬ آشکارا اعلام نموده که دولت برآمده از آکپارتی در کلاس مبارزه با کرونا٬ در هیچ درسی نمره قبولی نگرفته است.

گزارش| نقدها باباجان از نحوه اداره ترکیه

علی باباجان رهبر حزب جدیدالتاسیس دموکراسی و جهش و از وزرا و معاونین اسبق اردوغان٬ نیز اعلام نموده که دولت٬ به جای مبارزه علمی با ویروس کرونا٬ کوشش می نماید تا با ایجاد فضای تنش رسانه ای کارهای خود را پیش ببرد.

احمد داوود اوغلو رهبر حزب جدیدالتاسیس آینده و از رفقا و وزرای سابق اردوغان٬ سیاست آکپارتی را زیر سوال برده و معتقد است که دولت در مبارزه با کرونا٬ کارنامه قابل دفاعی ندارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4194

به "گزارش، شیوع گسترده کرونا در ترکیه و افق پیش رو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، شیوع گسترده کرونا در ترکیه و افق پیش رو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید