آمادگی قزوین در برابر سیل چقدر است؟، احتمال وقوع سیل را جدی بگیرید

به گزارش پرسینا بلاگ، استان قزوین همانند بعضی از استان های کشور در روزهای 11 و 12 فروردین ماه شاهد بارش با حجم وسیعی بود که بر اثر آن خساراتی به خانه ها، انبارها و دامداری ها وارد شد، با توجه به اعلام هواشناسی اواخر فرودین ماه در قزوین شاهد بارشی سنگین خواهیم بود، اما مدیران استان چقدر برای کنترل این بارش ها آمادگی دارند.

آمادگی قزوین در برابر سیل چقدر است؟، احتمال وقوع سیل را جدی بگیرید

به گزارش خبرنگاران، سیل یک پدیده طبیعی است و در هنگام بروز مانند هر بلای طبیعی دیگر دارای آثار تخریبی غیرقابل اجتناب است، اما آنچه باعث افزایش خسارات و آسیب ناشی از سیل می گردد عدم مدیریت صحیح و آنچه این پدیده را از حالت طبیعی خارج می نماید و به صورت بلا درمی آورد، دخالت انسان در طبیعت است.

علی فرخ زاد معاون امور عمرانی استان قزوین می گوید: در استان قزوین 62 میلی متر بارندگی در 48 ساعت داشتیم که می توانیم بگوییم متوسط یک سوم کل بارندگی های سال را در این مدت کوتاه تجربه کردیم، این امر نشان دهنده حجم بارش ها است که براثر آن از 840 روستای موجود حدود 230 روستا درگیر سیل شدند.

وی ادامه می دهد: در اثر این بارش بعضی از رودخانه ها ازجمله باراجین دوره بازگشت 200 ساله و بعضی مانند رودخانه نواب دوره بازگشت 100 ساله داشتند یعنی در 100 سال گذشته این نوع بارندگی را در منطقه نداشتیم.

فرخ زاد با اشاره به اینکه سیل کمترین آسیب را در استان قزوین داشت، تأکید می نماید: اگرچه بارندگی در ایام نوروز رخ داد اما مدیران دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی حتی تمام شهردارها، بخشداران و دهیاران آماده باش کامل بودند و پیشگیری به صورت جدی رخ داد.

وی عنوان می نماید: سعی کردیم در سطح استان از ظرفیت سد نهب و بالاخانلو که در دست ساخت است و آماده آبگیری نیست استفاده کنیم تا خسارت ها به شهرها و اراضی کشاورزی نداشته باشیم بنابراین آب را به سمت سدها راهنمایی کردیم و 12 میلیون مترمکعب آب در سد نهب ذخیره شد.

معاون امور عمرانی استان قزوین یادآور می گردد: رودخانه های حاجی عرب، ابهر رود، خر رود و زیاران در بارندگی اخیر طغیان کردند که مدیریت شدند، 230 هزار مترمکعب آب در بند زیاران ذخیره شده بود که به صورت کنترل شده این میزان را تخلیه کردیم.

نداشتن تجهیزات مهم ترین مشکل بوئین زهرا در مقابله با سیل

علی رحمانی فرماندار بوئین زهرا در گزارشی که در سومین جلسه مدیریت بحران ارائه داد، نبود لجستیک و ماشین های سنگین، نبود بیل زنجیردار را از اساسی ترین مسائل شهرستان بوئین زهرا در مواجهه با سیل دانست.

وی می گوید: در سیل اخیر با امکانات محلی و تجهیزات دولتی و مردمی توانستیم سیل را مهار و راهنمایی کنیم؛ برای مقابله با سیل احتیاج به تهیه بیل زنجیردار داریم که درخواست آن را ارائه کردیم، اگر بیل زنجیردار نبود بسیاری از روستاهای این شهرستان دچار سیل زدگی می شدند.

رحمانی تأکید می نماید: در حال حاضر دغدغه ما رودخانه های حاجی عرب، بالادست آراسنج، بالادست رامند، خررود و ابهر رود است که با امکانات موجود تاکنون مهار شده اند، در این چند روز که هوا مساعد است مقاوم سازی سدها آغاز شده و در حال تثبیت موقعیت هستیم.

الوند الگویی برای همه شهرها!

علی گروسی فرماندار البرز نیز در جلسه ستاد مدیریت بحران بابیان اینکه گزارش خسارات و عملکرد این شهرستان کتباً به استاندار ارائه شده است، تأکید کرد: آنچه اهمیت دارد آنالیز اقدامات مؤثر اجرا شده در الوند است و می توان از گزارش ارائه شده به عنوان الگویی پیروز بهره مند شد.

آوج کمترین خسارت مالی و جانی را داشت

مهدی افتخاری سرپرست فرمانداری آوج نیز در جلسه مدیریت بحران بیان می نماید: شهرستان آوج با بیش از 80 میلی متر بارندگی طی 36 ساعت بیشترین حجم از بارندگی را تجربه نموده است که علی رغم آن با توجه به اقدامات اجرا شده کمترین آسیب را در حوزه مادی داشتیم و آسیب جانی نیز در این شهرستان صفر بوده است.

وی اضافه می نماید: اغلب جمعیت شهرستان آوج را روستاییان تشکیل می دهند به طوری که 70 درصد جمعیت شهرستان ساکن روستاها هستند و خانه های روستایی با کاه گل ساخته شده است، با توجه به بارش 36 ساعته باران در آوج در حال حاضر در مرحله بعد از بحران قرار داریم.

افتخاری تأکید می نماید: با توجه به بافت روستایی آوج خطر در کمین است و ممکن است این منازل در اثر بارش بعدی تخریب شوند بنابراین بهترین فرصت است که بهسازی صورت بگیرد همان طور که بعد از زلزله آوج در دهه 80 بعضی از منازل بهسازی و مقاوم سازی شدند.

وی می گوید: 5 تیم در شهرستان آوج مستقر و در حال ارزیابی میزان خسارت هستند که بعد از آنالیز دقیق، از طریق تهران تسهیلاتی به منظور بازسازی در اختیار شهرستان قرار خواهد گرفت.

در رهاسازی آب تاکستان مسئله ای نداریم

رضا طاهری فرماندار تاکستان نیز اظهار می نماید: در سیل اخیر در برآورد اولیه 638 واحد مسکونی از 10 تا 100 درصد، 580 انبار علوفه، 150 هکتار اراضی و باغات تخریب شده است، همچنین شاهد تخریب بعضی جاده ها بودیم.

وی اضافه می نماید: قبل از سیل لایروبی رودخانه ها را انجام دادیم و سد نهب را کنترل کردیم، در رهاسازی آب کمترین مشکل را داریم و با سد و بند خاکی تدبیر شده است و احتیاج دارد که فکر اساسی در این حوزه انجام گردد.

خسارت 18 میلیارد تومانی آبیک در سیل

احمدپور فرماندار آبیک بابیان اینکه در بارندگی اخیر در آبیک 18 میلیارد تومان خسارت داشتیم، اظهار می نماید: اقدامات مختلفی برای مقابله با سیل اجرا شده است که ازجمله آن می توان به ایجاد سیل بند، بازگشایی دهانه پل اتوبان، لایروبی کانال ها و قنوات، ایجاد سیل بند در شمال اتوبان آبیک اشاره نمود، این اقدامات جهت مقابله با سیل اجرا شده است تا از ورود سیل به شهر آبیک و روستاها جلوگیری گردد.

وی بان می نماید: آب را به تالاب الله آباد که بعد از 13 سال احیاشده است؛ راهنمایی و طی 15 ساعت بارندگی طی دو مرحله بند انحرافی زیاران را تخلیه کردیم، علی رغم اقدامات اجرا شده بعضی راه های دسترسی جاده های فرعی و اصلی، اسطبل ها و مزارع کشاورزی آسیب دیدند.

فرماندار آبیک بیان می نماید: در برآورد اولیه خسارت ها 18 میلیارد تومان است اما در مقابل، این بارندگی نعمت هایی داشت و سفره های زیرزمینی تغذیه و تالاب الله آباد هشت هزار هکتار آبگیری و دشت مجدداً احیاشده است، در حال حاضر شرایط مساعد و روال عادی است و تلفات انسانی نداشتیم.

قزوین در برابر سیل کاملاً آماده است

به گزارش خبرنگاران، بر اساس جغرافیای طبیعی استان قزوین و میزان حادثه خیزی بعضی مناطق آن، عدم مدیریت صحیح به منظور کاهش خسارات ناشی از سیل می تواند خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را بر جای بگذارد، در کشور و به تبع آن استان قزوین سیستم مناسب و کارآمدی برای پیشگیری و اعلام خطر برای سیل وجود ندارد بنابراین در بعضی از نقاط کشورمان متعاقب یک بارندگی چندروزه، سیلاب های مهیبی جریان می یابد و خسارات زیادی ایجاد می نماید اما استان قزوین چه میزان آماده است؟

بارندگی شدید در کمین قزوین

علی فرخزاد در این خصوص می گوید: بر اساس گزارش ها آخر فرودین ماه امسال یا اوایل اردیبهشت ماه سامانه بارندگی با شدت بالا داریم که شدت و زمان آن به صورت دقیق تر اعلام می گردد، همچنین تدابیری پیش بینی شده است که با استفاده از آن ها انشالله مسئله ای نخواهیم داشت.

وی تأکید می نماید: بارندگی که اخیراً رخ داد فرصتی است که از این آب ها برای تغذیه آب های زیرزمینی استفاده کنیم، بحران آب در قزوین هنوز جدی و مصوبات ستاد حفاظت از منابع آب پابرجا است و به قوت خودش باقی است تا دوران خشک سالی را بگذرانیم.

بارندگی مختص قزوین نیست

عبدالمحمد زاهدی استانداری قزوین در این خصوص می گوید: بارندگی مختص قزوین نیست و موجی از بارش کشور را درگیر می نماید، میزان دقیق آن اعلام نشده است اما در غرب کشور شدید خواهد بود و ما آمادگی کامل داریم و نقاط آبگیر را شناسایی و امکانات لازم را فراهم کردیم و مسئله ای پیش نمی آید ممکن است آب گرفتگی معابر را داشته باشیم که نمی توانیم کاری کنیم انشالله خسارتی نخواهیم داشت.

سیل را به خدا می سپاریم

علی رحمانی در این خصوص می گوید: با امکانات موجود و محلی، سیل تا اینجا مهارشده است در این چند روز که هوا مساعد است در دونقطه شهرستان مقاوم سازی از طریق بیل زنجیردار اجرا شده و جهتهای سیل را تعیین کردیم و در حال تثبیت موقعیت هستیم.

وی می گوید: اگر بارندگی آخر فروردین نیز در حد بارندگی قبلی باشد با شرایط موجود در بوئین زهرا مسئله ای نخواهیم داشت و اگر میزان بارندگی بیشتر باشد، خیلی بعید می دانم بیشتر گردد، باید تدبیر دیگری بیندیشیم باید منتظر باشیم و ببینم خدا چه می خواهد.

رحمانی بیان می نماید: در شهرک صنعتی آراسنج یک سیل بند احداث شده است اما مردم یک خاک ریز عمود بر آن زدند تا سیل به مزارع آن ها سرریز نکند، باید تدابیری اندیشیده گردد که در صورت خسارت به این مزارع مردم بتوانند جبران خسارت دریافت نمایند.

وی اضافه می نماید: اگر در این شهرک سیل بیاید با توجه به واحدهای تولیدنماینده موجود مواد شیمیایی با آب سیل ترکیب می گردد و خطرات بسیاری را به همراه دارد و فاجعه محیط زیستی و انسانی رخ می دهد که باید موردتوجه قرار بگیرد.

فرماندار بوئین زهرا همچنین تصریح می نماید: رودخانه خررود تاکنون مهارشده است اما اگر در بالادست تقسیم آب به اسپرورین و شال و تاکستان به خوبی صورت نگیرد شاهد ایجاد مسائلی خواهیم بود.

تلفن های بی پاسخ فرماندار البرز

اگرچه گروسی فرماندار البرز عملکرد شهر الوند را الگویی مناسب برای دیگر شهرهای قزوین در مقابله با سیل می دانست اما تماس های مکرر خبرنگاران با وی بدون پاسخ ماند و گویا این گزارش الگو محور صرفاً برای استاندار تهیه و تنظیم شده است.

آوج برای مقابله با سیل آماده است

مهدی افتخاری در مورد آمادگی مقابله با سیل می گوید: بعد از زلزله سال 81 خانه های مسکونی نوسازی شدند بنابراین مشکل خاصی در این حوزه نداشتیم، خانه های در جهت سیل شناسایی شدند و دو مورد در جای امن سکونت داده شدند.

وی تأکید کرد: اغلب مردم از خانه های قدیمی شان به عنوان انبار علوفه و اسطبل استفاده می نمایند که بیشترین آسیب سیل نیز در این زمینه بود، ارزیابی در حال اجرا است و برای نگهداری احشام مکان هایی در نظر گرفته شده است همچنین روستاهایی که مشکل داشتند داربست های در اختیارشان قراردادیم که در کنار خانه خود محلی برای احشام احداث کردند و با چادر و پلاستیک پوشانده شده است که در صورت دریافت تسهیلات در این حوزه ها نیز نوسازی صورت می گیرد.

افتخاری تأکید می نماید: مصوبات قبلی را هنوز داریم و در آماده باش کامل هستیم، لایروبی های لازم اجرا شده و بسترسازی رودخانه ها در حال اجرا است و شهرستان آماده است همچنین محل اسکان ضروری در نظر گرفته شده است به مردم نیز توصیه می گردد که مراعات نمایند و احشام را به رودخانه ها نبرند و در صورت اینکه خانه شان آسیب پذیر است به محل اسکان مراجعه نمایند.

در تاکستان مسئله ای نداریم مگر اینکه سیل شدید باشد

رضا طاهری فرماندار تاکستان نیز می گوید: در حال حاضر رودخانه های ابهر رود و خررود به عنوان دو رودخانه مهم و دائمی استان را با سد و بند خاکی کنترل کردیم و تمهیدات لازم اجرا شده است، اما تا وقتی که سد خاکی است این نگرانی وجود دارد که حجم آب بالا برود و شسته گردد بنابراین نگهبان گذاشته ایم درحالی که برای برطرف نگرانی ها باید از بندهای بتنی استفاده کرد.

وی ادامه می دهد: بندها باید بتنی با دریچه های هیدرولیکی باشد که با تنظیم دریچه ها میزان آب تنظیم گردد تا نگرانی برای شهر وجود نداشته باشد و کشاورزان نیز بتوانند از این آب استفاده نمایند که این امر احتیاجمند اعتبار است.

فرماندار تاکستان تأکید می نماید: در حال حاضر به صورت خاکی و بندی و نگهبانی این کار را انجام دادیم اما هنوز اعتبارات و کارهای عمرانی باقی مانده است، بااین حال اگر بارندگی شدید باشد مسئله ای به آن صورت نداریم مگر این که سیل شدید باشد.

اگر بارندگی مثل قبل باشد مسئله ای نخواهیم داشت

احمدپور نیز در این خصوص می گوید: بند زیاران در حال تخلیه است و آب را به کانال مادر قزوین راهنمایی می کنیم و یک بخشی هم وارد تالاب می گردد و برنامه ریزی توسط آب منطقه ای اجرا شده است، آب سد طالقان نیز تخلیه و در کانال های مادر و بخشی به رودخانه زیاران راهنمایی می گردد و مشکل خاصی نداریم.

فرماندار آبیک ادامه می دهد: ظرفیت سد طالقان تا اواسط اردیبهشت ماه تکمیل خواهد شد بنابراین اگر بارندگی مثل قبل باشد باید با مجموعه آب منطقه ای البرز و فرماندهی طالقان هماهنگی کنیم که جلوی سد را ببندند و ده مترمکعبی که تخلیه می نمایند فشاری بر سیلاب نباشد.

به گزارش خبرنگاران، چندی است که کارشناسان هواشناسی از وقوع بارش با حجم وسیعی در اواخر فروردین ماه خبر داده اند، اما وقوع سیل در استان قزوین برای مدیران باورپذیر نیست و متأسفانه موضوع سیل و مدیریت آن در استان موردتوجه جدی قرار نگرفته و فقط زمانی که سیلاب مخربی جاری توجه مسئولین و متخصصین به آن جلب می گردد، قطعاً با بارشی بیش از بارندگی قبلی بعضی از مدیران غافلگیر خواهند شد؛ درحالی که سیل علیرغم همه پیچیدگی هایش قابل آنالیز و مطالعه بوده و می توان در جهت مهار و کاهش خسارات آن و حتی بهره برداری مالی از آن راهکار های مناسبی جستجو کرد به شرطی که مسئولان احتمال وقوع سیل را جدی بگیرند.

گزارش از آرزو یارکه سلخوری خبرنگار خبرنگاران منطقه قزوین

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 366

به "آمادگی قزوین در برابر سیل چقدر است؟، احتمال وقوع سیل را جدی بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی قزوین در برابر سیل چقدر است؟، احتمال وقوع سیل را جدی بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید