هوشمندی؛ سوغات سال 97 برای تهران

به گزارش پرسینا بلاگ، تهران- خبرنگاران- سال 97 برای سازمان فاوا شهرداری سال پرکاری بود. برگزاری نمایشگاه های متعدد، ارائه خدمات شهر هوشمند، راه اندازی سامانه تهران من و... از جمله کارهایی است که عملکرد یک سال این سازمان را بیان می نماید.

هوشمندی؛ سوغات سال 97 برای تهران

به گزارش خبرنگاران، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران که در طول نیم قرن فعالیت خود به عنوان راهبر اصلی شهرداری تهران در حوزه ICT شناخته می گردد، از سال گذشته و با تأسیس دبیرخانه تهران هوشمند در زمینه هوشمندسازی پایتخت نیز پیشگام شده است.

سازمان فاوای شهرداری تهران در سال 97 پروژه های گوناگونی در حوزه برنامه تهران هوشمند تعریف و آغاز نموده که در این گزارش سعی بر این است که به بعضی از مهم ترین پروژه ها و برنامه های این سازمان اشاره ای کوتاه کنیم. چراکه تشریح برنامه تهران هوشمند و تمامی اقدامات سازمان فاوا در یک سال گذشته، فراتر از یک مقاله و گزارش است.

**سامانه تهران من

این سامانه به نشانی my.tehran.ir در بدو راه اندازی در اسفند ماه 96، تنها خدمات مربوط به طرح ترافیک سال 97 تهران را ارائه می کرد. اما سازمان فاوای شهرداری تهران با اضافه کردن خدمات مرتبط با شهرسازی، عوارض، 137، رزرو پارکومتر و خرید بلیت مترو... سعی در تجمیع خدمات و ارائه آن از درگاهی واحد دارد. درگاهی که هر فرد تهرانی می تواند در آن حساب شهروندی داشته باشد.

این سامانه به بیش از 12سامانه ملی و پایگاه داده اصلی متصل است و ارائه خدمات پرداخت و یکپارچه سازی خدمات عمومی، بهره گیری از به روزترین فناوری ها و بالاترین ضریب امنیتی از ویژگی های آن است.

خدمات غیرحضوری، امکان مشاهده روند انجام فرآیند رسیدگی به درخواست، بهره مندی عموم شهروندان از خدمات شهری به صورت عادلانه، حذف سفرهای درون شهری و کاهش ترافیک و... از نتایج توسعه این سامانه خواهد بود.

**سامانه شفافیت

این سامانه با هدف شفاف سازی اقدامات و قراردادهای شهرداری تهران راه اندازی شد و اطلاعات و داده های انواع قراردادها و فعالیت های شهرداری را به شیوه ای آزاد در اختیار شهروندان قرار می دهد.

در آغاز، این سامانه با انتشار قراردادهای بالای یک میلیارد تومان آغاز به کار کرد و در ادامه فهرست اسامی دریافت نمایندگان طرح ترافیک خبرنگاری، لایحه پیشنهادی بودجه 97، بودجه مصوب سال 97، اطلاعات مدیران و کارکنان شهرداری تهران، گزارش عملکرد اقتصادی شهرداری تهران، لایحه بودجه شهرداری تهران پیشنهادی سال 1398 و نمایش اطلاعات شهرسازی به آن افزوده شد.

اکنون با مراجعه به سامانه شفافیت شهرداری تهران به آدرس shafaf.tehran.ir می توان به اطلاعاتی دست یافت که شاید در گذشته کسی تصور دسترسی به این اطلاعات را نداشت.

**سامانه باهم

سامانه نوآوری و مشارکت شهروندی (باهم) به آدرس baham.tehran.ir با هدف ریشه یابی مسائل توسط افراد خبره و دستیابی به راه چاره های نوآورانه به وسیله داده کاوی و تحلیل بهتر مسائل، راه اندازی شده است.

این سامانه که در آن موضوعات مختلفی مثل انرژی، گردشگری، آب و فاضلاب، زیباسازی، رویدادهای نوآور، پسماند و ... تقسیم بندی شده اند، سعی داشته فضایی برای ایجاد بحث و گفتگو در مورد پیشنهادات یا مسائل مطرح شده، امکان طرح ایده، راه چاره و پیشنهاد را فراهم کند.

|باهم درگاهی برای بیان مسائل کلیدی شهر توسط شهروندان، ثبت طرح های مختلف در حوزه کسب و کار (استارتاپ) و ایجاد فضای تعامل بین استارتاپ ها با شهرداری تهران است.

**کیوسک های هوشمند

شهروندان تهرانی از ابتدای پاییز 97 در منطقه 2 شاهد نصب کیوسک هایی در محدوده میدان صنعت و مقابل مجتمع های تجاری میلاد نور، لیدوما و پلاتین بودند که با عنوان کیوسک های هوشمند شهری شناخته می شوند و انواع خدمات مثل اینترنت وای فای رایگان و انجام تراکنش های اقتصادی شهری را ارائه می نمایند.

این کیوسک های هوشمند، امکان جستجوی اماکن ورزشی، فروشگاه ها، مساجد، رستوران ها و... را دارند.

همچنین قابلیت استفاده از نقشه دیجیتال شهر تهران جهت مسیریابی نیز در این کیوسک ها فراهم شده است. مشاهده موجودی کارت بلیت الکترونیک و قابلیت شارژ این کارت ها از دیگر خدمات ارائه شده در این کیوسک هاست و علاوه بر این خدمات، اطلاع رسانی درباره وضعیت آب و هوا، مناسبت ها و ... نیز موجود است. در فاز بعدی قرار است این کیوسک ها در دیگر نقاط شهر هم نصب گردد.

**تبدیل نمایشگاه به موزه ای با استانداردهای جهانی

نمایشگاه نقشه شهرداری تهران، چند سالی به عنوان گنجینه ای شامل نقشه ها و ادوات نقشه برداری شهر تهران در خیابان اقدسیه به طور دائمی برپا بود.

این نمایشگاه در سال 97 و با همت سازمان فاوای شهرداری تهران، ضمن ارتقای استانداردها، به روزرسانی تجهیزات و افزودن آثار تاریخی بیشتر به گنجینه، رسما و با تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به موزه تبدیل شد. در ادامه، این موزه رسماً به عضویت ایکوم ایران (کمیته ملی موزه های کشور) نیز درآمد.

موزه نقشه تهران به عنوان مهم ترین مرکز حفظ تاریخچة شهر، شامل قدیمی ترین نقشه های موجود از تهران، شهرستان ها و ایران شناخته می گردد. در این موزه علاوه بر نقشه ها، تعدادی کتاب، نشریه، ابزار و ادوات قدیمی تهیه نقشه نیز نگهداری می گردد و وجود نقشه های منحصر به فرد، این مجموعه را در نوع خود بی نظیر نموده است.

** اپلیکیشن رایا

اپلیکیشن نقشه همراه تهران با نام رایا در سال 97 و در همایش و نمایشگاه بین المللی تهران هوشمند رونمایی شد. این اپلیکیشن، نقشه شهر تهران را با آخرین تغییرات شبکه معابر، قطعات ملکی، مسیریاب سخنگوی فارسی برای خودروی شخصی و حمل و نقل عمومی شامل مترو و اتوبوس به همراه نمای سه بعدی شهر بر روی تلفن همراه ارائه می دهد.

بر روی این اپلیکیشن کاربردی علاوه بر ارائه اطلاعات ترافیکی، داده های حمل و نقل همگانی مانند مترو و اتوبوس نیز واقع شده است و امکان مسیریابی ترکیبی حمل و نقل عمومی، رایا را در میان سایر نرم افزارهای موبایلی هم خانواده اش منحصر به فرد می نماید.

از جمله ویژگی های برجسته این نقشه همراه می توان به مواردی مثل قابلیت جستجوی اماکن، معابر و محله ها، ارائه تصاویر پانوراما از معابر، نمای سه بعدی ساختمان ها، مسیریابی خودرو، حمل و نقل همگانی و... اشاره نمود.

**سامانه API

سازمان فاوای شهرداری تهران، با هدف تسهیل دسترسی شرکت های نوآور و استارتاپ ها به داده ها و سرویس های شهرداری، سامانه API را به آدرس api.tehran.ir راه اندازی نموده است.

ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان در سال های متمادی، موجب شکل گیری منابع و بانک های اطلاعاتی ارزشمندی شده است.

سازمان فاوای شهرداری تهران در جهت هوشمندسازی شهر تهران، در کوشش است تا با ارائه این منابع در قالب API به شرکت های نوآور و استارتاپ های بخش خصوصی و سایر ارگان های بخش دولتی، از ظرفیت توسعه دهندگان خارج از شهرداری استفاده نموده و ضمن کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان، زمینه لازم را برای رونق بخشی به فضای کسب و کارهای حوزه خدمات شهری فراهم آورد.

در این پرتال، API های عرضه شده بر اساس موضوعات مختلف طبقه بندی شده و کاربر می تواند ضمن مشاهده توضیحات هر API درخواست خود را در مورد دریافت سرویس ثبت نماید.

کارشناسان سازمان فاوا بعد از آنالیز درخواست های رسیده در حد اقل زمان ممکن با درخواست نمایندگان تماس حاصل نموده و ضمن طی مراحل اداری دسترسی های مورد احتیاج را فراهم می نمایند.

**سامانه داده نمای تهران

سامانه داده نمای تهران از جمله درگاه هایی است که داده های آماری و اطلاعات مربوط به شهر را به صورت رایگان و بدون محدودیت خاصی در اختیار مردم قرار می دهد و امتیاز شاخص آن ارائه داده باز (Open Data) و قابل بهره برداری برای عموم است.

با مراجعه به سامانه داده نمای تهران به آدرس data.tehran.ir می توان از اطلاعات آماری شهر استفاده کرد. اطلاعاتی که در دسته بندی های تفکیک شده، بیش از 400 جدول و حدود 160 نمودار را در بر می گیرد.

شهرداری تهران در ارائه داده باز به عموم مردم، چند اصل ساده را رعایت نموده است. باز بودن داده به صورت پیش فرض، به هنگام و جامع بودن، امکان دسترسی و استفاده عمومی و رایگان بودن از جمله این اصول است.

ارائه داده باز در این سامانه با هدف افزایش مسئولیت پذیری و پاسخگویی مسئولین و بدنه اجرایی به شهروندان، ارتقای شفافیت و اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات انجام شده است.

**توسعه کارت بلیت

توسعه پروژه کارت بلیت اتوبوسرانی تهران در قطارهای حومه تهران (رجا) و کارت بلیت اتوبوسرانی تهران در شهرهای اسلامشهر، پاکدشت و ورامین از دیگر اقدامات سال 97 سازمان فاوا بوده است.

بر اساس آخرین آمارها، 12میلیون کارت بلیت فعال در اختیار مردم است و روزانه حدود 3/5 میلیون تراکنش مصرف کارت بلیت ثبت شده است.

علمی**9207**1485

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 310

به "هوشمندی؛ سوغات سال 97 برای تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوشمندی؛ سوغات سال 97 برای تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید