افزایش امنیت غذایی دام ها با فراوری اتاق کشت

به گزارش پرسینا بلاگ، پژوهشگران و فناوران کشور نوعی اتاق کشت فراوری کردند که بدون احتیاج به خاک و آب فراوان، زمینه فراوری خوراک دام را در تمام طول سال فراهم می نماید.

افزایش امنیت غذایی دام ها با فراوری اتاق کشت

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، احتیاج به فراوری مواد غذایی در کنار مسائلی مانند کم آبی، خشکسالی، افزایش بی رویه مصرف سموم و کود های شیمیایی و مسائل زیست محیطی ناشی از آن، می تواند بخش کشاورزی کشور را با چالش های جدی روبه رو کند.

رشد جمعیت در کنار افزایش هزینه های فراوری، برنامه ریزی به منظور افزایش بهره وری و افزایش عملکرد در واحد سطح را ناگزیر ساخته است.

ضرورت کشت هیدروپونیک

در این میان، گرایش به کشت هیدروپونیک (آب کشت) یا به عبارتی شیوه کشت گیاه بدون خاک، اقدامی موثر به شمار می رود.

در اتاق کشت هیدروپونیک ضمن کاهش مصرف آب و نهاده های لازم برای فراوری، می توان در تمام سال و حتی فصل های نامناسب کشت و کار، محصول فراوری کرد.

سالم تر بودن محصولات کشاورزی

اتاق کشت هیدروپونیک با وجود احتیاج به سرمایه اولیه نسبتا بالا در مقایسه با کشت خاکی، مزایای متعددی مانند فراوری پایدار در چهار فصل سال، عملکرد بالا، احتیاج به نیروی کار کم، عدم احتیاج به رعایت تناوب کشت، کنترل علف های هرز، یکنواختی رشد گیاهان، حداقل اتلاف آب، عدم رقابت گیاهان برای آب و عناصر غذایی، امکان اعمال تامین مواد غذایی متناسب با احتیاج های گیاهان، استفاده کمتر از مواد شیمیایی و در نتیجه سالم تر بودن محصولات کشاورزی دارد.

ایجاد اشتغال مستقیم برای 22 نفر

این روش با بهره گیری از افراد متخصص، ضمن کارآفرینی و ایجاد اشتغال، به توسعه اقتصاد کشور یاری خواهد نمود.

با اجرای این طرح، ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای 22 نفر، زمینه صرفه جویی ارزی 3 میلیون دلاری فراهم شده است.

مرکز طرح های کلان ملی فناوری با اعطای تسهیلات و مشاوره به شرکت احیاگران قلب صنعت آسیا، زمینه های فراوری و توسعه این دستاورد را فراهم نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8060

به "افزایش امنیت غذایی دام ها با فراوری اتاق کشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش امنیت غذایی دام ها با فراوری اتاق کشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید