انتخابات پارلمانی تونس، در سایه انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش پرسینا بلاگ، ایرنا نوشت: انتخابات مجلس حزبی کشور آفریقایی عربی تونس امروز در حالی آغاز شد که سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آن هنوز در پرده ای از ابهام واقع شده است.

انتخابات پارلمانی تونس، در سایه انتخابات ریاست جمهوری

امروز با آغاز به کار حوزه های رای گیری سراسر تونس از ساعت 8 صبح به وقت محلی، 7 میلیون و 81307 نفر از جمعیت 11،5 میلیون نفری تونس به پای صندوق های رای رفتند تا از میان بیش از 15هزار نامزد از احزاب و ائتلاف های سیاسی، 217 تن را برای تصاحب کرسی های مجلس انتخاب کنند.

رای گیری ساعت 20 امشب به وقت محلی انتها می یابد و نتیجه آن نیز روزچهارشنبه 17 مهر از سوی کمیسیون مستقل انتخاباتی این کشور اعلام می شود.

این انتخابات در خارج از تونس از روز جمعه با 304 صندوق از قاره اقیانوسیه آغاز شد و تا دیروز در حوزه های انتخابی اروپایی به ویژه در بزرگترین آن در پاریس و نیز در قاره آمریکا انتها یافت که هنوز از نتیجه آن گزارشی منتظر نشده است.

این انتخابات دومین دور انتخابات مجلسی تونس از زمان تصویب قانون اساسی در سال 2014 و سومین انتخابات مجلسی پس از تحولات و انقلاب سال 2011 میلادی در این کشور است .

با توجه به بحران های اقتصادی و اجتماعی موجود در این کشور، و ناامیدی مردم از احزاب برای حل بحران های داخلی به ویژه بن بست اقتصادی، افزایش بیکاری، شکست در ارایه خدمات عمومی و افزایش قیمت ها و تورم ، انتظار می رود رای دهندگان بیشتر به افراد مستقل رای دهند.

اطلاعات غیر رسمی حاکی است که حزب قلب تونس به رهبر نبیل القروی تاجر و شخصیت رسانه ای معروف که از قضا به رغم حضورش در زندان به اتهام پولشی، نفر دوم راه یافته به انتخابات ریاست جمهوری هفته آینده این کشور نیز هست، بتواند شانه به شانه حزب حاکم در این انتخابات حرکت کند.

اگرچه سرنوشت فردی که به کاخ ریاست جمهوری می رود یکشنبه آینده تعیین می شود، اما انتخابات امروز در سایه آن انتخابات قرار گرفته است، اگرچه انتخابات مجلس حزبی همچنان برای تعیین کردن راهبردهای اقتصادی و سیاسی در این کشور تعیین کننده است، ولی چشم مردم بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری است.

براساس قانون اساسی تونس، هر حزبی که اکثریت این انتخابات را به دست آورد بعد از شکل گیری مجلس 2 ماه فرصت خواهد داشت تا دولت را تشکیل دهد.

البته چنانچه این حزب نتواند اکثریت را کسب و دولت تشکیل دهد، رئیس جمهوری فردی را برای تصدی پست نخست وزیری پیشنهاد می دهد و او تشکیل دولت داده و اقدام به دریافت رای اعتماد از مجلس می کند.

در هر حال مردم بیش از اینکه به نتیجه این انتخابات چشم بدوزند، منتظرند که انتها چه کسی با برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری مدیریت کلان کشور را در دست می گیرد.

در انتخابات ریاست جمهوری که ماه قبل مرحله نخست آن برگزار شد و از میان همه نامزدها قیس سعید حقوقدان و چهره مستقل و نبیل القروی تاجر و یکی از قدرت های رسانه ای این کشور به ترتیب آراء به دور بعدی انتخابات راه یافتند.

به گزارش روزنامه الاخباریه تونس، قیس السعید با اعلام تحریم انتخابات مجلسی امروز همه توجه ها را به خود جلب کرده است.

سامی العایدی از مسئولان ستاد انتخاباتی وی به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت که وی مخالف حضور لیست ها و ائتلاف ها در انتخابات مجلسی تونس است و می گوید وی از حضور نامزدهای مستقل حمایت می کند.

310311

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1791

به "انتخابات پارلمانی تونس، در سایه انتخابات ریاست جمهوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات پارلمانی تونس، در سایه انتخابات ریاست جمهوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید