انتقال دارو به تومورهای سرطانی بدون آسیب به سلول های طبیعی

به گزارش پرسینا بلاگ، افسانه لواسانی فر استاد دانشگاه آلبرتا با راه اندازی یک شرکت نوپا، در حال تجاری سازی فناوری نانوذراتی است که می توانند دارو های شیمی درمانی را با کمترین عوارض به محل مورد نظر در تومور سرطانی برسانند.

انتقال دارو به تومورهای سرطانی بدون آسیب به سلول های طبیعی

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، یک محقق در دانشگاه آلبرتا از فناوری نانو برای بهبود اثربخشی شیمی درمانی و کاهش عوارض جانبی آن ها استفاده می نماید.

افسانه لواسانی فر استاد دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه آلبرتا و از محققان گروه مهندسی شیمی و پزشکی این دانشگاه است. آزمایشگاه وی با استفاده از نانوپزشکی، راهکار های دقیقی در حوزه سلامت پیدا می نماید، یکی از این رهیافت ها، انتقال نانوذرات مملو از دارو به تومور است.

لواسانی فر می گوید: در پزشکی ما یا در کوشش هستیم تا اثربخشی دارو هایی را که در بازار هستند بهبود دهیم یا با استفاده از نانوحامل ها قصد داریم که دارو های جدید و بهتری فراوری کنیم. این نانوحامل ها یا عوارض جانبی را کاهش می دهد یا اثربخشی را بهبود داده و یا هر دو را با هم انجام می دهد.

لواسانی فر، همچنین عضو موسسه تحقیقات سرطان در شمال آلبرتا (CRINA) است، وی قبل از اخذ دکترای خود در دانشگاه آلبرتا، به عنوان داروساز در کشور خود، ایران آموزش دیده است. لواسانی فر پس از مشاهده تعداد بیماران سرطانی، به این حوزه تحقیقاتی کشیده شد.

روش های فعلی مبتنی بر استفاده از شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی بدن است، سلول هایی که به سرعت تکثیر می شوند، اما سایر سلول های طبیعی که به سرعت در حال رشد هستند نیز به عنوان اهداف دارویی قرار گرفته و از بین می فرایند. اثرات سمی شیمی درمانی حتی در سلول های طبیعی که رشد سریع ندارند نیز دیده می گردد.

گروه تحقیقاتی لواسانی فر نانوذراتی را فراوری نموده است که به عنوان میزبان دارو های ضدسرطان عمل می نمایند و توزیع آن ها را در بدن مدیریت می نمایند تا دارو ها را از بافت های طبیعی به سمت اهداف تومور راهنمایی نمایند. افزایش رهایش داروی شیمی درمانی به داخل تومورها، درمان را موثرتر می نماید و کاهش قرار دریافت سلول های طبیعی در معرض شیمی درمانی، عوارض جانبی را کاهش می دهد.

این سیستم تحویل براساس پلیمر های ساخته شده توسط گروه لواسانی فر است که با هم ترکیب شده و نانوذرات را تشکیل می دهند. این فناوری باعث می گردد دارو ها در آب حل شوند و به آن ها اجازه می دهد از راه وریدی تجویز شوند. دارو ها با حلالیت بیشتر ممکن است از راه خوراکی نیز جذب بهتری را تجربه نمایند.

لواسانی فر و همکارانش برای تجاری سازی این فناوری به نام مزوپلیمر شرکتی را تاسیس کردند که تمرکز اصلی آن استفاده از این نانوذرات انتقال دهنده دارو در درمان سرطان است، اما اخیراً مجوز استفاده از این فناوری به یک شرکت دیگر برای درمان نارسایی قلبی نیز داده است.

تا به امروز، تیم لواسانی فر این فناوری را روی موش ها آزمایش نموده اند. آزمایشگاه وی این سیستم رهایش را روی انواع مختلف سرطان از جمله پستان، روده عظیم، ریه، سر و گردن و میلومای مولتیپل آزمایش نموده است. این فناوری در همه انواع سرطان عملکرد خوبی داشته است، اگرچه ممکن است در بعضی از انواع سرطان اصلاحاتی در نانوذرات لازم باشد.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7285

به "انتقال دارو به تومورهای سرطانی بدون آسیب به سلول های طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال دارو به تومورهای سرطانی بدون آسیب به سلول های طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید