بار طلسم شکنی روی دوش یک دوچرخه سوار، در انتظار تاریخ سازی با گذشتن از خط خاتمه!

به گزارش پرسینا بلاگ، دوچرخه سواری با وجود اینکه تنها با یک سهمیه به المپیک می رود اما تا به امروز هم نتوانسته برنامه آماده سازی قوی هم برای همان یک سهمیه طراحی کند.

بار طلسم شکنی روی دوش یک دوچرخه سوار، در انتظار تاریخ سازی با گذشتن از خط خاتمه!

به گزارش خبرنگاران، دوچرخه سواری جزو رشته های اعزامی به المپیک توکیو است اما سهم اندکی در کاروان ایران خواهد داشت و با تغییر سیستم کسب سهمیه المپیک، نتوانست سهمیه های چشمگیری به دست بیاورد.

کاهش سهمیه جاده از ریو تا توکیو

تنها امید دوچرخه سواری همانند دوره های قبل، برای المپیکی شدن به جاده بود. اما شرایط برای حضور در توکیو متفاوت از گذشته بود به طوری که اتحادیه دنیای دوچرخه سواری تغییرات اساسی را در سیستم کسب سهمیه المپیک به وجود آورد و سهمیه ها براساس صندلی کشورها در رنکینگ دنیای اهدا شد. این در حالی است که قبلا کشورها براساس رنکینگ قاره ای سهمیه می دریافتد و ایران هم در سیستم قبلی با قرار دریافت در رنگینگ اول قاره آسیا سه سهمیه می گرفت.

دوچرخه سواری ایران با وجود اطلاع از تغییر سیستم، اما حضور کم رنگی در مسابقات بین الملی داشت و نتوانست امتیاز زیادی جمع کند. طبق سیستم، کشورهایی که در رده 33 تا 50 قرار می دریافتد، یک سهمیه به آنها تعلق می گرفت و ایران در نهایت در رنکینگ 39 دنیا نهاده شد.

از این رو سه سهمیه بخش جاده ایران در المپیک ریو به یک سهمیه در المپیک توکیو کاهش یافت.

بی خیال سهمیه پیست و ناکامی در کوهستان

شرایط دریافت سهمیه پیست سخت بود و نیاز داشت که رکابزنان از سال ها قبل در مسابقات متعددی از جمله کاپ های آسیایی، کاپ های دنیای و قهرمانی دنیا شرکت نمایند. رکابزنان پیست ایران سال ها است که تنها رنگ قهرمانی آسیا را می بینند و بس. از این رو هیچ برنامه ای برای دریافت سهمیه پیست وجود نداشت و فدراسیون به نوعی بی خیال سهمیه این بخش شده بود.

اما در بخش کوهستان کوشش بر این بود که رکابزنان با قهرمانی در مسابقات آسیایی 2019 بتوانند به سهمیه برسند اما رکابزنان ایران پیروز نشدند عنوان قهرمانی را به دست آورند از این رو شانس دریافت سهمیه کوهستان را هم از دست دادند.

کرونا دوچرخه سواری ایران را تعطیل تر کرد

دوچرخه سواری سال 99 را با همان یک سهمیه خود شروع کرد. در حالی که رقابتهای داخلی تنها دلخوشی رکابزنان ایران بودند اما شیوع ویروس کرونا شرایط را برای دوچرخه سواران بدتر کرد. به گونه ای که قهرمانی کشور به دلیل پروتکل های اجباری که اتحادیه دنیای اعلام نموده بود، برگزار نشد. تور با سابقه ایران - آذربایجان نیز کنسل شد. مسابقات لیگ برتر هم شش ماه بعد از شروع سال برگزار گردید که نیمه کاره ماند.

حسرت چند ساله برای حضور در قهرمانی دنیا

اتحادیه دنیای دوچرخه سواری با وجود شیوع ویروس کرونا مسابقات جاده قهرمانی دنیا را برگزار کرد. ابتدا سوئیس میزبان مسابقات بود اما این کشور در ادامه از میزبانی انصراف داد و سپس میزبانی به ایتالیا رسید. فدراسیون ایران هم عنوان نمود چون فرصت کافی برای دریافت ویزا ندارد بنابراین اعزامی انجام نمی دهد.

در شرایطی که ایران سال آینده المپیک را پیش رو دارد، حضور در قهرمانی دنیا فرصت مناسبی بود که شرایط رکابزنان ایران در دنیا معین گردد اما این فرصت براحتی از دست رفت و حسرت حضور در قهرمانی دنیا همانند سال های گذشته به دل رکابزنان ایران ماند.

برنامه المپیک از خرداد اجرایی می گردد!

طبق تقویم اتحادیه دنیای مسابقات زیادی در حال برگزاری است اما رکابزنان ایرانی فقط مشغول تمرین در داخل ایران هستند. تا مدت ها که خبری از برنامه معین برای حضور در المپیک وجود نداشت اکنون هم برنامه ریزی شده که رکابزنان گزینه اعزام به المپیک، از خرداد وارد مسابقات و اردوهای اروپایی شوند. البته اگر این برنامه عملیاتی گردد و اما و اگری در آن به وجود نیاید.

طبق برنامه فدراسیون رکابزن اعزامی به المپیک نیز از میان نفراتی که در اردو و مسابقات اروپایی شرکت می نمایند، انتخاب خواهد شد.

دوچرخه سواری و طلسم نرسیدن به خط انتها المپیک

دوچرخه سواری ایران به سبب نتیجه ندریافت در المپیک همواره جزو رشته هایی بوده که عملکرد ضعیفی را داشته است. رکابزنان ایران نه تنها در رده آخر قرار نمی دریافتد بلکه حتی پیروز به عبور از خط انتها هم نمی شدند و همین مسئله باعث شده در رنکینگ المپیک جایی نداشته باشند. حسین عسگری در المپیک پکن با گذشتن از خط انتها و قرار دریافت در رده 51 بهترین نتیجه تاریخ را در استقامت جاده گرفته است. اینکه دوچرخه سواری بتواند در المپیک توکیو حداقل از خط انتها عبور کند، توقع کاملا به جایی است و باید دید چقدر این انتظار برآورده می گردد و تاریخ سازی دوباره ای انجام می گردد یا همانند لندن و ریو باید در حسرت نتیجه گیری دوچرخه سواری بمانیم.

دوچرخه سواری بی رییس، فدراسیون بدون جاو مکان، رکابزنان بدون تجهیزات

در شرایطی که روزهای حساسی پیش روی دوچرخه سواری است تا برای المپیک توکیو آماده گردد، این رشته در گیر مسائلی هم شده که می تواند چالش هایی را برایش به وجود آورد.

خسرو قمری رییس پیشین فدراسیون در ششم دی 99 دوره اش به انتها رسید و فدراسیون اکنون درگیر انتخابات است. در این شرایط بی رییسی، رکابزنان تجهیزات به روز ندارند تا برای المپیک آماده شوند و یک ساختمان نیمه کاره هم روی دست فدراسیون مانده است که تکمیل آن بسیار هزینه بر است.

دوچرخه سواری بیش از هر چیزی به منابع اقتصادی زیادی نیاز دارد تا هم فدراسیون از بی جا و مکانی خلاص گردد و هم رکابزنانی که گزینه اعزام به المپیک هستند، با تجهیزات به روز و حضور در مسابقات بین المللی بتوانند آماده المپیک شوند.

برنامه دوچرخه سواری در المپیک توکیو:

شنبه 24 جولای (2 مرداد 1400)

استقامت جاده

چهارشنبه 28 جولای(6مرداد 1400)

تایم تریل انفرادی

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6868

به "بار طلسم شکنی روی دوش یک دوچرخه سوار، در انتظار تاریخ سازی با گذشتن از خط خاتمه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بار طلسم شکنی روی دوش یک دوچرخه سوار، در انتظار تاریخ سازی با گذشتن از خط خاتمه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید