بازار خودرو از کنترل خارج شده است

به گزارش پرسینا بلاگ، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو مشهد گفت: یکی از عواملی که موجب هیجان و آسیب در بازار خودرو می گردد، سایت های متنوعی مانند دیوار و شیپور است.

بازار خودرو از کنترل خارج شده است

حمیدرضا حیدری در گفت وگو با خبرنگاران، در مورد علل وضعیت آشفته بازار خودرو، اظهار کرد: از بهمن 97 تاکنون در عین حال که در بعضی ماه ها رکود کامل وجود داشته، اما رکود تورمی بوده، به شکلی که در حال حاضر ماشین های خارجی از 40 تا 54 درصد و ماشین های ایرانی نیز از 15 تا 30 درصد گران شده است.

وی در مورد دلایل گرانی خودروها، گفت: بخش عمده دلایل گرانی ماشین های ایرانی، عدم عرضه خودروها توسط کارخانه های سازنده بوده، به نحوی که ثبت نام های عجیب و غریبی را انجام دادند، به تعهدات خود عمل نکردند و ماشین ها را به صورت قطره چکانی تحویل می دهند، قطعا زمانی که خودرو عرضه نگردد، این بازار خود به خود جای خود را باز می نماید، تورم در خودروهایی که قیمت قبل را دارند، ایجاد شده و بدون هیچ دلیلی و تنها به دلیل نبود عرضه، افزایش قیمت پیدا می نمایند.

حیدری با بیان اینکه این وضعیت بدین دلیل ایجاد شده که متاسفانه خودرو را به گونه ای مهندسی کردند که سرمایه ای شده و از حالت مصرفی درآمده است، مطرح نمود: مردم به جای اینکه پول های خود را در بانک قرار داده و در بخش های دیگر هزینه نمایند، روی خودرو سرمایه گذاری نموده اند. قطعا زمانی که به هر کالایی به دید سرمایه نگاه کنید، تلاطم حتما در بازار وجود دارد و قیمت به علت عدم تعهد، افزایش پیدا خواهد نمود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو مشهد افزود: ماشین های خارجی نیز صرفا به دلیل اینکه وارد نمی گردد و تحت تاثیر مستقیم دلار بوده، اکنون که دیگر دلار نقشی در ماشین های خارجی و سایر اجناس ندارد، اجناس از دلار گران تر شده است، دلیل این امر نیز عدم عرضه و نبود مدیریت در خودرو و عرضه فراوری آن است، این عوامل موجب شده که اکنون مردم مستاصل شدند و خود ما نیز که دست اندرکار ماشین هستیم، نمی توانیم جوابگوی مردم باشیم و دلیل این وضعیت را نیز نمی دانیم که چرا چند روز است قیمت خودرو ساعتی شده است.

وی ادامه داد: فروشنده میخواهد ماشین را بفروشد و می بیند اگر اکنون ماشین را به یک قیمتی بدهد، فردا باید مبلغ دیگری روی آن بگذارد و خودرو را تهیه کند. جریان فعلا به همین شکل بوده و بسیار بد و خطرناک است که بازار خودرو قیمت ندارد و خود ما نیز نمی توانیم برای ماشین ها قیمت بدهیم، زیرا ما به عنوان واسطه هستیم و خود بازار رکود ایجاد می نماید. با وجود این گرانی هزینه ها نمی خوابد و قطعا ما در آینده با وجود روند فعلی، ریزش بسیار زیادی داریم، زیرا بازار به نوعی قفل شده و رکود بیشتری حاکم می گردد.

حیدری در مورد چگونگی بازگشت آرامش به بازار خودرو، توضیح داد: قطعا باید عرضه وجود داشته باشد، باید به تعهدات خود عمل نمایند و ثبت نام را به درستی انجام دهند زیرا زمانی که سایت ها برای ثبت نام باز می گردد، مدت زمان کوتاهی باز است که کسی نمی تواند ثبت نام کند و بعد قیمت های نجومی خودرو ایجاد می گردد، به طور مثال اگر نتوانید پژو 206 را که 69 میلیون تومان است، ثبت نام کنید، بازار آن را به 90 میلیون تومان می رساند که فاجعه است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو مشهد افزود: اینکه وضعیت بازار به چه سمتی می رود، قابل پیش بینی نیست، کسی نمی تواند این بازار را پیش بینی کند. ثبات و مهندسی خاصی روی این بازار وجود ندارد که بتوان آن را پیش بینی کرد. بازار خودرو باری به هر جهت شده است.

وی با اشاره به اینکه باید فردی به این بازار ورود پیدا نموده و سرنخ این مسائل و گرانی ها را پیدا کند، توضیح داد: باید آسیب شناسی و تعیین گردد که چه دلیلی دارد که خودرو شب یک قیمت، صبح یک قیمت و بعدازظهر یک قیمت دارد. حتما باید آنالیز شده و از آن جلوگیری گردد تا مردم از این بلاتکلیفی بیرون بیایند، ما در این رابطه چند سازمان داشتیم که این سازمان ها آنالیز می کردند برای ماشین در کارخانه چقدر هزینه شده، هزینه جاری آن چقدر بوده، چه میزان سود می خواهد و به چه قیمتی باید به دست مصرف نماینده برسد.

حیدری افزود: اکنون این سازمان ها فعال نیستند و بی تفاوت شده اند، در نتیجه بازار از دست خارج شده است. این سازمان ها از بدنه دولت بوده و خارج از دولت و خصوصی نیستند. قطعا دولت باید آنالیز و آسیب شناسی کند که چه دلیلی دارد ماشینی که در ایران فراوری می گردد و با ارز خارجی هم نیست، چنین وضعیتی دارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو مشهد با بیان اینکه یکی از عواملی که موجب هیجان و آسیب در بازار خودرو می گردد سایت های متنوعی مانند دیوار و شیپور است، مطرح نمود: این سایت ها برای کالاهای غیر تخصصی مناسب بوده، اما برای خودرو مناسب نیست. نباید اجازه دهند که این کالاها به وسیله این سایت ها قیمت گذاری شوند، زیرا قیمت های نجومی در این سایت ها وجود دارد که اگر برای خرید ماشین تماس بگیرید، بیان می نمایند که ندارند یا منصرف شدند که این سایت به بازار هیجان می دهد و خریدار و فروشنده تحت تاثیر این سایت ها قرار می گیرند.

وی ادامه داد: باید جلوی این سایت ها گرفته گردد. اکنون کلاهبرداری به وسیله این سایت ها زیاد شده که موجب سوءاستفاده از این سایت ها می گردد یا ماشین غیر واقعی است و یا مسائل اسنادی دارد، قیمت آن نیز بسیار بالا است، یکی از عواملی که در هیجان بازار بسیار تاثیر دارد، وجود این سایت ها است.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 446

به "بازار خودرو از کنترل خارج شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار خودرو از کنترل خارج شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید