بازار نقش دنیا اندیشه ☀️ نگین غرب تهران

به گزارش پرسینا بلاگ، بازار نقش دنیا اندیشه

در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران شما را با بازار نقش دنیا اندیشه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

بازار نقش دنیا اندیشه ☀️ نگین غرب تهران

بازار نقش دنیا اندیشه که در شروع کار با نام های نقش دنیا و ایرانی اسلامی شناخته می شد، در فاز چهار اندیشه با الهام از بناهای تاریخی ایران، همانند میدان نقش دنیا اصفهان، باغ فین کاشان و باغ عفیف آباد شیراز ساخته شده است. این بازار در سال 1390 احداث و در 1393 به بهره برداری رسیده است.

به طور کلی ظاهر این بنا شباهت زیادی با میدان نقش دنیا اصفهان دارد. اما کمی که در آن پیش می روید، متوجه می شوید این بنا فقط الگو برداری کوچکی از آن بنای تاریخی بوده و ویژگی های خاص خود را دارد. از جمله این ویژگی ها می توان به ترکیب بدیع معماری مدرن و کلاسیک در این بنا اشاره نمود.

بازار نقش دنیا اندیشه هم مانند نقش دنیا اصفهان شامل کاربری های متنوعی است. در این بنای بزرگ و بسیار زیبا کاربری های مختلف تجاری شامل یک هزار و 168 واحد تجاری، فرهنگی و مذهبی بعلاوه یک هزار و 528 پارکینگ احداث شده است.

زورخانه، سالن چند منظوره، مهد کودک، آمفی تئاتر و تالار پذیرایی، مسجد، حسینیه، بانک، 24 عدد آسانسور، 28 پله برقی، گالری های اتومبیل و مبل بعلاوه گالری هنری از مهمترین ویژگی های این بازار بزرگ است که می تواند فضایی خاطره انگیز را برای مردم رقم بزند.

از دیگر ویژگی های بازار نقش دنیا اندیشه که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است باید به گنبد مسجد سلمان فارسی آن اشاره نمود. در واقع این گنبد دومین گنبد بزرگ موجود در ایران می باشد.

این بازار بزرگ تنها یک مکان تفریحی و گردشگری نیست، بلکه همانطور که از نامش پیداست یک بازار و یک مرکز خرید بزرگ در اندیشه است. نقش اندیشه دارای بیش از 1200 مغازه در متراژهای مختلف می باشد. از مهمترین ویژگی های بازار بزرگ ایرانی اسلامی یا همان نقش اندیشه باید به فروشگاه های متنوع یا همان تنوع محصولات و خدمات ارائه شده در آن اشاره نمود.

در این بازار کلیه فروشگاه ها اعم از لباس و کیف و کفش، وسایل خانه، لوازم زیبا و سنتی اصفهان، کافه و رستوان های زیبای مدرن و سنتی و موجود است.

معماری بازار

اگر کمی در معماری بازار نقش دنیا اندیشه دقت کنیم دو طرفش هشت سرا به نام هشت شاعر بزرگ کشورمان از جمله حافظ، سعدی، عطار، نظامی گنجوی، فردوسی، خیام، شمس و مولانا خودنمایی می نماید که با کاشی های طراحی شده سراها را از یکدیگر تفکیک می نماید. وارد یکی از سراها شدیم، در دو طرف ورودی، پله های برقی برای رفت و آمد به طبقه دوم این سراها قرار داده شده اند. داخل سرا را می توان شبیه بازارهای قدیمی تهران دانست که چندین سوق با معماری کلاسیک و مدرن در آن به چشم می خورد.

در میانه راهرو می توان واحدهای کوچک و شیشه ای تجاری را دید، بعضی واحدها گاه از دو طرف به اطراف بازار راه دارند و تنها با یک دیوار از هم جدا شده اند اما میان هر واحد و مشتری تنها یک شیشه قرار داده شده است که بتوانند داخل دکان را به راحتی مشاهده نمایند. واحدها به لحاظ فرم از هندسه کلاسیک ایرانی پیروی می نمایند. نحوه حرکت بدین صورت است که پس از طی مسیری، یک هشتی نمایان می گردد و یکنواختی طولانی بودن حرکت پیاده را از میان بر می دارد.

سقف بازار با لوسترهای کلاسیک و در عین حال مدرن متناسب با شرایط خاص بازار تزیین شده که تا زمان افتتاح در محافظ پلاستیکی قرار دارند. نکته جالب در طراحی سوق ها را می توان در این دانست که با توجه به نام گذاری هر سرا روی دیواره های سوق یک بیت از سروده همان شاعر حک شده است. لذت یک روز و گردش زیبا را در زیباترین و بزرگترین بازار و مرکز خرید غرب تهران ، بازار نقش دنیا اندیشه تجربه کنید.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8345

به "بازار نقش دنیا اندیشه ☀️ نگین غرب تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار نقش دنیا اندیشه ☀️ نگین غرب تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید