بالگرد ایرانی در آستانه اخذ مجوز، کاربرد در موارد امداد و نجات

به گزارش پرسینا بلاگ، آرش خانباشی به خبرنگاران در مورد طرح کلان ملی ساخت بالگرد کاملاً بومی سازی شده گفت: بالگرد چند منظوره صبا 248 از جمله طرح های کلانی بوده که به وسیله سازمان صنایع هوایی با همکاری معاونت علمی و فناوری و شرکت پنها (پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران) به مرحله فراوری رسید.

بالگرد ایرانی در آستانه اخذ مجوز، کاربرد در موارد امداد و نجات

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان نمود: جهت دستیابی به گواهی های استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری احتیاج بود بخش های اصلی سیستم موتور مانند بلید، هاب، گیرباکس و سیستم انتقال قدرت بالگرد بومی سازی گردد.

وی با بیان اینکه بالگرد صبا 248 یک بالگرد میانه است (از نظر وزن و تعداد مسافر قابل حمل)، ادامه داد: طراحی، ساخت و توسعه این کلاس از بالگرد جزو اهداف کلان سند توسعه هوافضای کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

خانباشی با بیان اینکه اکنون این بالگرد در مرحله اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری است، گفت: بالگرد صبا، اولین بالگرد در کشور در حوزه غیر نظامی است که از سازمان هواپیمایی کشوری ایران مجوز اخذ می نماید؛ اکنون در مرحله بومی سازی قطعات مورد احتیاج با حمایت ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم.

وی اضافه نمود: تست های پروازی آن نیز از ابتدای تیرماه آغاز شده است.

به گفته خانباشی، با توجه به تاکید سازمان هواپیمای کشوری در جهت بومی سازی بخش های اصلی موتور، گروه هوایی ستاد فضایی و حمل و نقل پیشرفته پس از همسوسازی و یکپارچه کردن احتیاجها، میخواهد با راهنمایی شر کت های دانش بنیان توانمند در این حوزه به برطرف احتیاجهای صنعت بالگردی کشور یاری کند.

وی تاکید نمود: در این راه با طیف وسیعی از فناوری ها روبرو هستیم که در گروهی از آنها پیشرفت خوبی داشتیم اما بعضی از فناوری های ساخت چنین بالگردی احتیاج به توسعه دارد.

خانباشی اضافه نمود: در مجموع با وجود توانمندی های موجود در بدنه دانش بنیان و دانشگاهی کشور به یک فعالیت برنامه ریزی شده و منسجم در مراحل مختلف بلوغ محصول و فناوری احتیاج است.

به گفته وی، دستیابی به فناوری های سطح بالا یک شبه اتفاق نمی افتد؛ با گذشت زمان و صرف هزینه می توانیم مدعی ساخت یک بالگرد تماماً بومی و ایرانی باشیم. به همین دلیل کار بومی سازی در ابتدای تعریف این طرح از بخش های ساده تر مانند طراحی و ساخت بدنه به وسیله شرکت پنها آغاز شد که این مساله در نوع خود دستاورد ناچیزی محسوب نمی گردد.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر به غیر از موتور درصد قابل توجهی از بالگرد، بومی سازی شده و قابل ساخت و فراوری انبوه در کشور است اما هدف کلان ملی بومی سازی کلیه سامانه ها و قطعات این بالگرد است.

وی با بیان اینکه شرکت پنها مجری طرح است و تصمیم می گیرد که مابقی اجزای بالگرد به چه صورت بومی سازی گردد، بیان نمود: معاونت علمی و فناوری به واسطه شر کت های دانش بنیان از این طرح کلان ملی حمایت می نماید. به همین دلیل با عقد تفاهم نامه ای با شرکت پنها می توان برای احتیاجهای موجود برنامه ریزی کرد.

خانباشی در مورد کاربردهای این بالگرد که به سفارش هلال احمر آغاز به ساخت شده است، خاطر نشان کرد: متقاضی اصلی بالگرد چند منظوره صبا 248، هلال احمر و بخش های امداد و نجات کشور با کاربردهایی نظیر آمبولانس هوایی، جابجایی بار، جابجایی مسافر در سکوهای نفتی و… هستند.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه این بالگرد قابلیت رقابت با نمونه های خارجی با کاربردهای غیر نظامی را دارد بیان نمود: در حال حاضر برای برطرف احتیاجهای حوزه امداد و نجات حداقل به 200 فروند از این کلاس بالگرد احتیاج داریم که می تواند تحول بزرگی در راستای ایجاد توانمندی تخصصی حوزه بالگرد در بین شر کت های دانش بنیان ایجاد کند.

خانباشی اضافه نمود: بعلاوه تعمیرات و نگهداری و فراوری قطعات یدکی بازار بالقوه ایست که شر کت های دانش بنیان از عهده آن بر می آیند.

خانباشی گفت: توسعه بالگرد در کشور باید با نگاه ملی دنبال گردد و شرکت پنها بتواند با کار دقیق، پروژه های مناسبی برای شر کت های دانش بنیان تعریف نموده و خود با نظارت بر خروجی های کار محصول نهایی ملی با کیفیت مطلوب ارائه کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7928

به "بالگرد ایرانی در آستانه اخذ مجوز، کاربرد در موارد امداد و نجات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالگرد ایرانی در آستانه اخذ مجوز، کاربرد در موارد امداد و نجات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید