بزرگداشت آنلاین سعدی در بلگراد

به گزارش پرسینا بلاگ، مراسم گرامی داشت روز سعدی به صورت برخط (آنلاین) در بلگراد برگزار گشت.

بزرگداشت آنلاین سعدی در بلگراد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست مهدی شیرازی، رایزن فرهنگی و نماینده بنیاد سعدی در صربستان، سعید صفری، مدرس زبان فارسی، چند نفر از استادان دانشگاه بلگراد و جمعی از دانشجویان حضور داشتند و برنامه در دو پنل سخنرانی و بررسی آثار سعدی برگزار شد.

در پنل نخست، پس از نمایش ویدئوکلیپ از نمای فرهنگی شیراز، سعید صفری ضمن معرفی سعدی به عنوان اندیشمند، شاعر و نویسنده بزرگ و شناخته شده ایران، به تشریح حوزه ادبیات حکمی و تعلیمی پرداخت و سعدی را برجسته ترین شاعر و نویسنده این حوزه معرفی کرد.

او در این باره اظهار کرد: آن چه سعدی و آثار وی را ممتاز کرده، نگرش جامع او به موضوعات انسانی است که آن ها را در قالب پیام های اخلاقی و با بهره گیری از ابزار زبان به شیواترین صورت بیان کرده و موجب جاودانگی این آثار شده است.

مهدی شیرازی نیز با تبریک عید پاک به جایگاه ادبی سعدی پرداخت و در بخشی از سخنان خود بیان نمود: با نگاهی گذرا به درون مایه اغلب اشعار و حکایات سعدی معلوم می شود که وی علاوه بر داشتن طبعی خلاق و برخورداری از قدرت سخنوری و هنر شاعری، خردمندی فرزانه و معلمی راه شناس و آگاه از رمز و رازهای هستی بوده و به سهم خود کوشیده است تا اسرار حیات متعالی و هدفدار انسان را به صورت لطیف ترین تعبیرات تفسیر کند و فراز و نشیب های راه زندگی را ضمن دستورالعمل های خردمندانه نشان دهد.

او همچنین ترجمه کتاب بوستان به زبان صربی را معرفی و به دانشجویان علاقه مند به زبان و ادبیات فارسی پیشنهاد کرد تا ضمن استفاده از این اثر، در فعالیت های فرهنگی و ادبی رایزنی فرهنگی شرکت کرده و ابراز امیدواری کرد تا دیگر آثار سعدی نیز توسط دانشجویان و فارسی آموزان به زبان صربی ترجمه شود.

سخنران بعدی این نشست، اما میلکوویچ، استاد شرق شناسی دانشگاه بلگراد و از فارسی آموزان مرکز بود که ضمن تبریک روز سعدی با عنوان سعدی، نمونه اعلای شاعران پارسی گو ایرانی سخنرانی کرد.

او با اشاره به تحصیلات سعدی در نظامیه بغداد با ارائه تصویری تاریخی از قرن های 12 و 13 میلادی که در آن دوره، مسلمانان در اوج شکوفایی علمی بودند، سعدی را یکی از عالم ترین اندیشمندان دانست با طرح این سوال که چرا با وجود آن که ایران در طی قرن های 12 و 23 میلادی در سخت ترین شرایط سیاسی و خلأ حاکمیت مرکزی قرار داشته و صحنه یورش اقوام و مهاجمان بوده است، اما بزرگترین شاعران و نویسندگان بزرگی در همان دوران ظهور کرده اند، سابقه فرهنگی و تمدنی ایران و همچنین اهتمام این بزرگان به استفاده از زبان فارسی را مهم ترین علل آن دانست.

دبیر گروه شرق شناسی دانشگاه بلگراد همچنین با اشاره به سابقه تشکیل دپارتمان شرق شناسی که 95 سال پیش با تدریس آثار ادبیات فارسی توسط بایراکتاروویچ آغاز شده است، ابزار امیدواری کرد با استمرار فعالیت های آموزشی فرصت های بیشتری برای آشنایی دانشجویان و علاقه مندان به زبان و ادب فارسی فراهم شود.

در پنل دوم این نشست، دو کتاب بوستان و گلستان و نمونه هایی از شعر سعدی توسط دانشجویان معرفی شدند. الکساندرا یاراتس به معرفی کتاب بوستان پرداخت و ماریا گروییچیچ حکایتی از این کتاب را خواند.

کنستانتین آجانین در خصوص کتاب گلستان سعدی و ساختار نگارشی آن صحبت کرد و در سرانجام دنین وویچین و لوپکا یووانویچ قطعاتی از شعرها و غزلیات سعدی را خواندند.

به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور صربستان، تمامی مراکز آموزشی، فرهنگی و اجتماعی تعطیل شده و دولت این کشور مقررات سختگیرانه ای را برای مهار این بیماری به اجرا گذاشته است. دولت صربستان در راستای همبستگی با کشورهای دوست از جمله ایران، چین، فرانسه و ایتالیا، نمادهای شهری خود از جمله ساختمان مجلس و پل های بزرگ شهر را با پرچم این کشورها نورپردازی کرد و چندی پیش دانشجویان زبان فارسی دانشگاه بلگراد با انتشار کلیپ و با پیام دوستی و امید و تشکر از کادر درمانی با ایرانیان ابراز همدردی کردند.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4226

به "بزرگداشت آنلاین سعدی در بلگراد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگداشت آنلاین سعدی در بلگراد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید