تسری خام فروشی در صنعت آهن، صادرات سنگ آهن دچار خود تحریمی شده است

به گزارش پرسینا بلاگ، خام فروشی پدیده ای که در صنعت فولاد و آهن هم رواج دارد، چالش های مالی متعددی به همراه دارد.

تسری خام فروشی در صنعت آهن، صادرات سنگ آهن دچار خود تحریمی شده است

به گزارش خبرنگار ، خام فروشی یا اقتصاد تک محصولی را می توان یکی از بزرگ ترین معایب و آفت های اقتصاد قلمداد کرد. در سایه سنگین این رویه غلط، چه بسیار فرصت های ناب مالی که سوخت می شوند و ثمره حداقلی این تجارت نه تنها برای اقتصاد کشوری چون ایران درمانگر نیست بلکه بستر ساز بیماری ها و چالش های مالی متعددی نیز خواهد بود.

متاسفانه شیوع خام فروشی در اقتصاد کشور زرخیز ایران، آنچنان بالا و گسترده است که پرداختن به تمامی ابعاد این پدیده شوم در قالب یک گزارش و این مجال امکان پذیر نیست.

یکی از عرصه های خام فروشی معطوف به صنعت آهن و فولاد است که از آن تحت عنوان صنایع مادر یاد می شود، صنعتی که کشو های پیشرفته و توسعه یافته دنیا به شدت وابسته آن هستند.

بنابر مطالعات اجرا شده، کشور ایران از حیث برخورداری از ذخایر سنگ آهن (به عنوان ماده اولیه فراوری آهن) در رتبه دهم دنیا قرار گرفته است، آنچنان که از حیث خام فروشی در این بخش نیز سرآمد دنیا هستیم.

کم نیستند کارشناسانی که معتقدند در صورت تکمیل زنجیره فراوری آهن در کشور، فرصت های متعددی در بخش اشتغالزایی به وجود می آید و به واسطه آن قادر خواهیم بود آرام آرام از اقتصاد نفتی فاصله بیشتری بگیریم.

واقعیت این است که با افزایش استخراج سنگ آهن از معادن غنی موجود در کشور، نائل شدن به توسعه مالی به معنای واقعی کلمه محقق نخواهد شد بلکه زمانی قادر به حصول چنین توفیقی خواهیم بود که در زمینه تبدیل سنگ آهن به آهن و محصولات فولادی به پیشرفت فزاینده تری نائل شویم و در چنین شرایطی، بار سنگین بیکاری در کشور نیز به میزان ملموسی کاهش خواهد یافت.

دخالت های دولتی و قیمت های دستوری، بلای جان صنعت آهن کشور است

تقریبا در اکثریت قریب به اتفاق حوزه ها، دخالت دولت و اعمال قیمت های دستوری به نقطه ای برای آسیب و پاشنه آشیل صنعت کشورمان مبدل شده است.

چندی پیش، بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران در گفت و گویی با رسانه ها بیان نمود:در حال حاضر یکی از عمده ترین چالش های صنعت آهن را باید در قیمت گذاری در زنجیره ارزش جستجو کرد.

وی معتقد است، دخالت دولت در زنجیره ارزش فولاد باعث اختلال در فرآیند طبیعی فعالیت این عرصه می شود و در تشریح بیشتر این عارضه بیان نمود:به عنوان نمونه قیمت فولاد خوب بندرعباس 390 دلار است ولی فولادی ها را مجاب می نمایند تا محصولات خود را در بورس و با کف عرضه به فروش رسانند به نسبت قیمت دنیای، قیمت مقرر بسیار پایین تر است.

شکوری می گوید:در زنجیره ارزش فراوری فولاد شاهد اختلاف 20 تا 40 درصدی به نسبت به قیمت های دنیای هستیم که به تبع در چنین شرایطی فعالان مالی فاقد مشوق لازم برای فروش محصولات خود به کارخانجات داخلی خواهند بود زیرا برای آن ها از حیث مالی مقرون به صرفه نیست.

رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران معتقد است البته دولت نیز با هدف کنترل قیمت مصالح ساختمانی به چنین دخالتی مبادرت می ورزد، زیرا افزایش قیمت محصولات ساختمانی تبعات خاص را به همراه دارد، اما در حال حاضر نرخ محصولات و مصالح ساختمانی بالا رفته است و همین موضوع به ایجاد نوعی رانت برای واسطه ها و بعضی از افرادی که در زنجیره ارزش صنعت فولاد ایفای نقش می نمایند منتهی می شود.

وی اضافه کرد:در صورت عدم دخالت دولت در امر قیمت گذاری، ارزش این محصولات متعادل می شود و هیچ یک از فعالان زنجیره ارزش فولاد، انگیزه ای برای صادرات بی رویه نخواهند داشت . فعالان این صنعت طبیعتا با امتناع دولت از دخالت در قیمت گذاری عرضه و توزیع سنگ آهن در بازار، شرایط و وضعیت موجود را به تعادل خواهند رساند.

فراوری مازاد بر مصرف سنگ آهن به نسبت احتیاج کارخانجات فعال در این حوزه

مهرداد اکبریان، رئیس هیات مدیره انجمن فراورینمایندگان و صادرنمایندگان سنگ آهن کشور نیز در گفت و گویی با رسانه ها بیان نمود:فراوری سنگ آهن در داخل کشور عموما مازاد بر میزان مصرف احتیاج کارخانجات فولادی در کشور است.

وی می افزاید:فراوری مازاد قاعدتا به خارج از کشور صادر می شود، اما بعضا سنگ آهن های فراوری شده داخلی نیز برای صنعت فولاد کشور مناسب نیست، زیرا عیار آن ها پایین است که سنگ آهن های هماتیک از نمونه های این مثال به شمار می روند.

یکی دیگر از معضلات موجود در این عرصه به فقدان آمایش سرزمینی فراگیر در کشور معطوف می شود به صورتی که در حال حاضر در مورد اینکه کارخانجات داخلی ماده خامشان را از کجا تامین می نمایند و محصولات نهایی خود را به کجا می فروشند، معین نیست.

البته آنچنان که اکبریان عنوان نموده، جدیدا در مورد اینکه تنظیم بازار و جدول صحیح عرضه و تقاضا برای همه واحد های فراوریی تدوین شود اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

نباید در مورد صادرات سنگ آهن دچار خود تحریمی شویم

رئیس هیات مدیره انجمن فراورینمایندگان و صادرنمایندگان سنگ آهن ایران در مصاحبه با رسانه ها در ادامه می افزاید:ما نیز با صادرات بی رویه سنگ آهن مخالف هستیم، اما با توجه به احتیاج کشور به ارز نمی توانیم خود تحریمی کنیم (و خود را از این ظرفیت محروم کنیم) زیرا در حال حاضر کشور های معدودی خریدار سنگ آهن ایران هستند و نباید این فرصت سوخت شود.

وی با اشاره به وجود بعضی محدودیت ها و موانع در صادرات سنگ آهن بیان می نماید:در حال حاضر بسیاری از شرکت های فولاد در عرصه تامین مواد اولیه مورد احتیاج فعالیت عادی و طبیعی خود دچار مشکل هستند که علت آن به دخالت دستگاه های ذی ربط در بخش نحوه فروش کنستانتره و گندله باز می شود و قیمت های دستوری در این حوزه مسائل را مضاعف ساخته است.

این مقام مسئول در حوزه فروش و صادرات سنگ آهن می گوید: قیمت های دستوری زمانی اعمال شد که قیمت های سنگ آهن در بازار های دنیای با افزایش همراه و قیمت های دستوری لحاظ شده 25 درصد از نرخ دنیای کمتر بود.

وی می افزاید: در حال حاضر تحولات مالی و شرایط حاکم بر بازار دنیای سنگ آهن بگونه ای است که بازار داخلی برای فراوری نمایندگان سنگ آهن جذاب تر است.

به هر ترتیب امید آن می رود با تعریف و طراحی برنامه ریزی های اصولی، شرایط حاکم بر سنگ آهن و کارخانجات ذوب آهن با بهبودی و تحولات سازنده همراه شود که قطعا تحقق چنین امری در بهبود وضعیت مالی، افزایش سازنده صادرات (به عنوان یکی از محصولات صادراتی خاص و منحصر به فرد بعد از نفت) و افزایش ضریب اشتغالزایی حاوی دستاورد های مثبت و هر چه مطلوب تری شود.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1738

به "تسری خام فروشی در صنعت آهن، صادرات سنگ آهن دچار خود تحریمی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسری خام فروشی در صنعت آهن، صادرات سنگ آهن دچار خود تحریمی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید