تعصب ساسانیان در نقش کردن تصاویر مقدسان بر صخره ها

به گزارش پرسینا بلاگ، ساسانیان، زردشتیان متعصبی بودند که تصاویری از مقدسان خود را بر صخره ها نقش کرده و این موضوع را خلاف اعتقادات دینی خود نمی شمردند به همین دلیل نقوش برجسته فراوانی از این دوره به جامانده است.

تعصب ساسانیان در نقش کردن تصاویر مقدسان بر صخره ها

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ندا اخوان اقدم عضو هیأت علمی پژوهشکده هنر این مطلب را در نشست تخصصی هنر ساسانی شمایل نگاری یا شمایل شکنی که به همت پژوهشکده زبان شناسی ، کتیبه ها و متون برگزار شد عنوان کرد.

او گفت: تاریخ دین زردشتی به لحاظ مستندات تصویری چندان غنی نیست و یکی از دلایلی که برای این امر ذکر شده مخالفت این دین با شمایل پرستی است.

اخوان اقدم شرح داد: در نظر زردشتیان تصویرسازی بی اعتنایی به امور دینی و همچنین تلاشی برای آفرینش اهریمنی است که با این کار امکان ورود نیروهای شرّ در قالب تصویر مهیا شده و به همین دو دلیل گناه محسوب می شود.

به گفته این پژوهشگر ، از سوی دیگر ساسانیان، زردشتیان متعصبی بودند که تصاویری از مقدسان خود را بر صخره ها نقش کرده و این موضوع را خلاف اعتقادات دینی خود نمی شمردند به همین دلیل نقوش برجسته فراوانی از این دوره به جامانده است.

این عضو هیأت علمی پژوهشکده هنر اظهار کرد: برخی از محققان آنان را مخالفان سرسخت تصاویر بدون تکیه گاه یا همان مجسمه های ایستاده و از این رو شمایل شکن می دانند و معتقدند شمایل شکنی از زردشتی گری به مسیحیت و اسلام راه یافته و از سوی دیگر برخی نیز ساسانیان را پیرو جنبش ضدشمایلی معرفی می کنند.

او در پایان شرح داد: اما با توجه به مفهوم شمایل شکنی و ضدشمایلی و نیز آثار به جامانده از ساسانیان اعم از بصری و ادبی به نظر می رسد که آنان در زمینه تصویرسازی مقدسان دینی خود فاقد تخیل تصویرپردازی بودند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1286

به "تعصب ساسانیان در نقش کردن تصاویر مقدسان بر صخره ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعصب ساسانیان در نقش کردن تصاویر مقدسان بر صخره ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید