تنگه هرمز برای بازارجهانی نفت قابل چشم پوشی نیست

به گزارش پرسینا بلاگ، فریدون برکشلی، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین در تبادل نظر با خبرنگاران درباره واقعیت نقش صادرکنندگی انرژی آمریکا گفت: امریکا طی سه ماهه دوم امسال میلادی صندلی بزرگترین فراوری کننده نفت را از آن خود کرد. روسیه مقام دوم و عربستان رتبه سوم را احراز کردند. البته امریکا در عین حال بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا هم به شمار می رود و در حال حاضر وارد کننده خالص است(net importer).

تنگه هرمز برای بازارجهانی نفت قابل چشم پوشی نیست

وی ادامه داد: انتظار می رود که امریکا در نیمه دوم 2020 میلادی برای اولین بار پس از 57 سال صادر نماینده خالص(net exporter) نفت گردد. این بدان معنا نیست که امریکا واردات نخواهد داشت. نوع نفت خام شیل بسیار سبک است و پالایشگاه ها رغبتی به استفاده از آن ندارند. در واقع صنعت پالایش احتیاج به بازنگری و تجدید ساختار متناسب با نفت خام های فوق سبک دارد.

کانادا، بازیگر جدید بازار نفت در آینده / ‬تامین نمایندگان خاورمیانه ای بازار آمریکا

این کارشناس بین المللی صنعت نفت گفت: طبق آخرین اطلاعات و آنالیز ها سرمایه گذاری در صنعت پالایشی دنیا طی 5 سال آینده بالغ بر 450 میلیارد دلار برآورد شده است؛ تنها امریکا نیست که فراوری مازاد بر مصرف داخلی دارد بلکه کانادا هم تا سال 2022 میلادی باید برای نفت خام خود بازار یابی کند. البته کانادا احتمالاً از ترمینال های امریکا و خلیج مکزیک نفت صادر خواهد نمود.

برکشلی در پاسخ به اینکه آیا این شرایط جدید نفتی آمریکا موجب عدم وابستگی به نفت خاورمیانه می گردد، گفت: امریکا به واردات نفت از خاورمیانه ادامه خواهد داد، اگرچه شاید میزان آن کمتر گردد. ما وقتی صحبت از واردات نفت امریکا از خاورمیانه می کنیم، ابتدا تعداد زیادی کشور به نظرمان می رسد. اما واردات نفت امریکا از خاورمیانه فقط از سه کشور منطقه است، دوستان، یعنی هم پیمانان خیلی صمیمی که شامل عربستان با سهم 1.2 میلیون بشکه در روز یعنی 11 درصد کل واردات امریکا، عراق با 460 هزار بشکه در روز یعنی 4 درصد کل واردات و کویت با 200 هزار بشکه یا 1.7 درصد واردات امریکا.

چرا آمریکا از تنگه هرمز چشم پوشی نخواهد نمود؟

به گفته رئیس دفتر مطالعات انرژی وین، امریکا ممکن است واردات خود از این سه کشور را کاهش دهد ولی هرگز قطع نخواهد نمود، علت این تصمیم را می توان در وهله نخست نوع نفت خام خاورمیانه دانست که پالایشگاه های امریکا به آن احتیاج دارند؛ از سویی دیگر روابط مالی-سیاسی متقابل واشنگتن و کشورهای منطقه، ایجاب می نماید که این کشورها در چرخه معاملاتی امریکا و تقویت موقعیت دلار با امریکا داد و ستد داشته باشند.

وی شرح داد: موضوع مهم دیگر، حضور امریکا در کانال عرضه انرژی است که مجرای کنترل چین، ژاپن، هند و دیگر مصرف نمایندگان نفت خاورمیانه است. یعنی امریکا هرگز گلوگاه امنیت عرضه انرژی اسیا را رها نخواهد نمود. با اطمینان می گویم که چین، هند و روسیه با خشنودی کامل حاضرند تا امنیت عرضه انرژی خاورمیانه را به عهده بگیرند و تمام هزینه آن را هم تقبل نمایند.

تنگه هرمز غیر قابل حذف است

برکشلی با تاکید بر اینکه ترامپ درباره نقش مصرف نمایندگان انرژی در خاورمیانه بلوف می زند و البته طرف های مقابل هم می دانند، توضیح داد: البته شاید طرف مقابل که شامل آسیای شرقی می گردد، هم برای نقطه آغاز یا حفظ خود با واشنگتن، قدری هم هزینه نمایند.

وی درباره اینکه آیا چین یا سایر کشورهای آسیایی می توانند جهت دیگری را جایگزین تنگه هرمز نمایند گفت: در میان 7 تنگه ای که در گلوگاه های دریایی وجود دارند، قطعاً هرمز مهمترین آنهاست که بیش از 30 درصد نفت مورد معامله دنیا از آن عبور می نماید.

برای بعضی از مقاصد امکان دور زدن و عبور از تنگه هرمز وجود دارد، ولی جهت بسیار طولانی و غیر مالی خواهد بود. نفتکش ها از ترمینال های ایران به مقصد نزدیکترین بنادر چین حدود 33 روز در راه هستند. اگر جهت طولانی تر هم گردد، کل ساختار و نظام حمل و نقل نفت باید تغییر کند.

اوپک و غیر اوپک در انتظار نتیجه نشست جی 20

این کارشناس بین المللی صنعت نفت در خصوص علت علاقه مندی روسیه و عربستان به تاخیر انداختن زمان اجلاس اوپک، اعلام کرد: روسیه و عربستان هر دو اعضا گروه 20 (G-20) هستند. دو کشور مایل بودند تا اجلاس اوپک را به تاریخی بعد از اجلاس گروه 20 موکول نمایند تا پس اطلاع از نتایج آن نسبت به تصمیمات اجلاس وزرای نفت اوپک به ورود نمایند. مهمترین موضوع اجلاس 30-29 ژوئن امسال میلادی (خرداد-تیر 98) در ارتباط با جنگ تجاری تجاری پکن-واشنگتن خواهد بود.

به گفته رئیس دفتر مطالعات انرژی وین، چنانچه در اجلاس گروه 20 در اوزاکا، ژاپن و امریکا و چین در خصوص تعرفه های بازرگانی به توافق برسند، امکان و زمینه رشد مالی چین که رشد مصرف انرژی را در پی دارد، مجدداً شتاب خواهد گرفت. بنابراین تقاضای دنیای برای نفت تقویت می گردد.اقتصاد چین و مصرف بالای انرژی در آن کشور، موتور رشد مصرف نفت است. هندوستان هم مصرف نماینده مهمی شده است و این دو کشور دو بشکه از هر سه بشکه افزایش تقاضای جدید نفت را در اختیار دارند.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2321

به "تنگه هرمز برای بازارجهانی نفت قابل چشم پوشی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه هرمز برای بازارجهانی نفت قابل چشم پوشی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید