جزئیات جدید از واکسیناسیون با اسپوتنیک ، چه کسانی منتظر واکسن باشند؟

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، فوتی های کرونا هر روز در ایران و آن سوی مرزها خیلی ها را به انتظار واکسن می نشاند تا آنها را از رنج مرگ عزیزانشان برهاند. هر خبری از خرید واکسن کرونا امیدی دوباره برای ادامه می دهد تا سنگینی سایه کرونا بر سرشان کم گردد.

جزئیات جدید از واکسیناسیون با اسپوتنیک ، چه کسانی منتظر واکسن باشند؟

با این حال خرید واکسن کرونای خارجی با حواشی زیادی همراه است. تا آنجا که خرید واکسن از امریکا و انگلیس ممنوع شد. ممنوعیتی که با نقدها و استقبال هایی روبه رو شد. بعضی از کاربران فضایی مجازی هم با هشتگ واکسن بخرید نسبت به آن واکنش نشان دادند و از آن انتقاد کردند.

بعد از اعلام ممنوعیت دیگر خبری از خرید واکسن فایزر نشد و بیشتر صحبت از فراوری واکسن داخلی، مشترک یا هم خرید واکسن چینی و روسی بود. با همه این تفاسیر همه کش مکش ها برای خرید واکسن خارجی به پرواز هواپیمایی ماهان روز پنجشنبه 16 بهمن ماه حامل اولین واکسن اسپوتنیک وی روسی منتهی شد.

آنطور که خبرگزاری فارس نوشته، محمدحسن ذیبخش درباره حجم و میزان محموله اول این واکسن گفته است که حجم و دوز واکسن های روسی کرونا در پارت اول با توجه به تقاضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

چه کسانی منتظر واکسن روسی کرونا باشند؟

حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی هم در توئینی نوشت: اولین گروه درمان که می توانند پیروز به دریافت واکسن اسپونتیک 5 شوند، براساس دستور معاون وزارت بهداشت، کارکنان بخش های ویژه، بیمارستان های دولتی، عمومی، نیروهای مسلح و خصوصی خواهد بود.

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه هم درباره ورود واکسن اسپوتنیک وی گفت: محموله دوم تا آخر بهمن ماه جاری و محموله سوم تا 10 اسفند راهی تهران می شود و این فرایند هر دو هفته و یکماه یکبار ادامه خواهد یافت. (ایرنا)

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم امروز گفت: در حال حاضر تعداد محدودی دوز واکسن کووید 19 وارد کشور شده و هر دو هفته یکبار محموله جدیدی از این واکسن وارد کشور می شود.

بعضی از دانشمندان در مجله علمی لنست در مقاله ای درباره کارآیی واکسن روسی کرونا نوشتند: این واکسن می تواند یک ابزار موثر دیگر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا باشد و تا حدودی تصمیم دولت روسیه برای استفاده از این واکسن قبل از تایید نهایی نتایج آزمایش ها را موجه دانستند.

با این حال بعضی از کاربران شبکه های اجتماعی می گویند این واکسن کارآیی لازم را ندارد و هنوز از سوی مراجع بین المللی تائید نشده به ایران وارد شده است. از سویی بعضی هم بعد از مقاله ای که مجله علمی لنست از واکسن روسی کرونا منتشر شده از آن استقبال نموده و به آن امیدوار شدند.

نتایج مرحله سوم آزمایش های بالینی واکسناسوتنیک وی توسط مراجع علمی مستقل در نشریات پزشکی منتشر شد. سه واکسن دیگر محصول مشترک شرکت های فایزر و بیو.ان.تک، شرکت مدرنا و آسترازنکا از سوی مراجع علمی و نهادهای کنترل کیفیت دارو در آمریکا و اروپا تایید شده اند.

تعداد نوبت دریافت واکسن اسپوتنیک وی دو نوبت است که به فاصله 21 روز از هم تجویز می شود. دوز هر نوبت واکسن نیم میلی لیتر است که با سرنگ AD نیم میلی لیتر کشیده و در ناحیه عضله دلتوئید تزریق عضلانی می شود.

واکسن خارجی دیگری هم در راه است

13 بهمن ماه جاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: قرار است حدود 16 میلیون دوز واکسن از مجموعه کوواکس، بیش از 25 میلیون دوز به وسیله واردات و 25 میلیون دوز با استفاده از فراوریات داخلی تامین شود. (همشهری)

این در حالی است که واکسن روسی کرونا جز مجموعه کوواکس نیست. همچنین حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن نیز روز گذشته درباره خرید واکسن کرونا گفت: چهار میلیون و دویست هزار واکسن فراوری شرکت آسترازنکا در چارچوب برنامه کواکس خریداری شده است که قرار است بزودی به ایران ارسال شود و همین طور سه واکسن داخلی در راستا فاز پیشرفته تست انسانی هستند که می توانند به مرحله فراوری برسند.

همه اینها در حالی است که مجموع جانباختگان کووید 19 در ایران تا به امروز به 58 هزار و 412 نفر و مجموع بیماران کووید19 در کشور به یک میلیون و 459 هزار و 370 نفر رسید.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6654

به "جزئیات جدید از واکسیناسیون با اسپوتنیک ، چه کسانی منتظر واکسن باشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات جدید از واکسیناسیون با اسپوتنیک ، چه کسانی منتظر واکسن باشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید