حفاظت از مسجد تاریخی نجم آباد البرز برعهده اداره اوقاف و امور خیریه است

به گزارش پرسینا بلاگ، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز در پی اخبار منتشرشده مبنی بر آسیب دیدگی بخش هایی از مسجد تاریخی نجم آباد گفت: این مسجد تاریخی در اختیار هیئت امنای آن قرار گرفته است و بر اساس قوانین متولی تمام مساجد، اداره اوقاف و امور خیریه بوده و وظیفه حفظ و نگهداری از این اماکن مذهبی نیز بر عهده این نهاد است.

حفاظت از مسجد تاریخی نجم آباد البرز برعهده اداره اوقاف و امور خیریه است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز، فریدون محمدی گفت: ازآنجاکه این مسجد در فهرست آثار تاریخی واقع شده است، بازسازی آن باید با هماهنگی و نظارت میراث فرهنگی انجام گردد. البته نظارت بر بازسازی آن از وظایف ذاتی اداره کل استان است.

او اضافه کرد: اعتبار بازسازی تنها توسط میراث فرهنگی تأمین نمی گردد بلکه در این زمینه باید اداره اوقاف و امور خیریه، هیئت امنا مسجد و در صورت احتیاج دهیاری روستا باید مشارکت کند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز توضیح داد: با توجه به اینکه بنای این مسجد خشتی بوده احتمال آسیب دیدگی در بارندگی های فصلی وجود دارد. در سال های گذشته این بنا در چند مرحله دچار آسیب دیدگی شده و توسط این اداره کل استان با همکاری هیئت امنا بازسازی شده است، اکنون نیز با توجه به کمبود اعتبارات استانی ضروری است این امر با همکاری متولیان مربوطه انجام گردد.

او اعلام کرد: حفاظت از آثار تاریخی مشارکت همگانی می طلبد. بر اساس تفاهم نامه میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وزارت کشور باید شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها در حفظ بناهای تاریخی وآثارباستانی روستا به این وزارتخانه یاری نمایند.

محمدی در مورد تصاویر منتشرشده از حفاری های غیرمجاز در شهرستان نظرآباد و موتورسواری بر روی تپه باستانی تینال گفت: بر اساس شواهد و مستندات موجود این تصاویر مربوط به سنوات گذشته است. البته یگان حفاظت میراث فرهنگی استان عهده دار بازدیدهای دوره ای از آثار تاریخی این شهرستان بوده که این امر بطور مرتب انجام می گردد و حفاران غیرمجاز دستگیر می شوند.

محمدی توضیح داد: در استان البرز بیش از 300 تپه باستانی و در شهرستان نظرآباد نیز بیش از 40 تپه باستانی وجود دارد که امکان استقرار نیرو یا فنس کشی با توجه به محدودیت نیرو و اعتبار وجود ندارد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4255

به "حفاظت از مسجد تاریخی نجم آباد البرز برعهده اداره اوقاف و امور خیریه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت از مسجد تاریخی نجم آباد البرز برعهده اداره اوقاف و امور خیریه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید