حقایق شگفت انگیز برج ایفل

به گزارش پرسینا بلاگ، یکی از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه که بعید است تا به امروز تصویر آن را ندیده باشید، بنای طاق پیروزی پاریس است؛ یک طاق سنگی سفید که با ارتفاع 50 متری، در میان میدانی بزرگ و شلوغ جای گرفته است. این طاق زیبا در کنار برج ایفل…

حقایق شگفت انگیز برج ایفل

هیچ شکی نیست که خیابان شانزلیزه پاریس فرانسه را می توان مشهورترین و معروف ترین خیابان دنیا دانست که در قلب پایتخت نور و عشق کشیده شده است. کمتر کسی پیدا می گردد که در تور پاریس شرکت کند اما در طول بلوار شانزلیزه پاریس قدم نزند و…

کلیسای سنت شاپل یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی پاریس است که معمولا کمتر توسط گردشگران تور فرانسه مورد بازدید قرار می گیرد. هنگامی که نام کلیسا و شهر پاریس کنار هم می آیند، کلیسای نوتردام اولین نامی است که در ذهن بیشتر افراد نقش می بندد. اما باید…

مارسی یکی از مقصدهای گردشگری مهم فرانسه است و سالانه بیش از 5 میلیون گردشگر برای تماشای جاذبه های گردشگری مارسی فرانسه، به این شهر سفر می کنند. مارسی بزرگترین بندر فرانسه است که پس از پاریس، رتبه دوم جمعیت در میان شهرهای فرانسه را در اختیار…

برج ایفل فرانسه بدون شک مهمترین و مشهورترین نماد پاریس و فرانسه است و بعید است فردی در دنیا این برج بلند را نشناسد. برج ایفل یکی از جذاب ترین و پربازدیدترین جاذبه های گردشگری دنیا است و بسیاری از افراد برای بازدید از این برج در تور فرانسه شرکت می کنند.

اما باید بدانید که برج حقایق شگفت انگیزی درباره برج ایفل وجود دارد که تا به امروز بسیاری از آنها را نشنیده ایم. در این مقاله از وبلاگ ققنوس، با حقایق ناشنیده برج ایفل آشنا خواهیم شد.

1. برج ایفل در سال 1889 میلادی و به عنوان نماد نمایشگاه دنیای پاریس ساخته شده است. فرانسوی ها که در صدمین سالگرد انقلاب فرانسه میزبان این نمایشگاه بودند، قصد داشتند نمادی خیره کننده بسازند تا قدرت و پیشرفتگی کشور خود را به رخ دنیایان بکشانند.

2. در بین طرح های پیشنهادی مختلف، طرح ارائه شده توسط مهندس گوستاو ایفل برنده شد و به همین دلیل امروزه این برج را به نام طراحش، ایفل می شناسیم. گوستاو ایفل در ساخت مجسمه آزادی آمریکا و طرح شکست خورده کانال پاناما نیز شرکت داشته است.

3. در ابتدا برج ایفل فرانسه قرار بود یک بنای موقت باشد و پس از گذشت بیست سال جمع آوری گردد. اما از آنجاییکه بالای برج ایفل یک آنتن رادیویی نصب شده بود، شهرداری پاریس تصمیم به حفظ آن گرفت.

4. هر چند امروزه برج ایفل به یکی از مشهورترین بناهای دنیا تبدیل شده است، اما در گذشته بسیاری از هنرمندان و روشنفکران پاریس با طرح برج ایفل مخالف بوده و آن را مغایر با ارزش ها و زیبایی های پاریس می دانستند.

5. ارتفاع برج ایفل با احتساب آنتن رادیویی آن 324 متر است که در زمان ساخت خود، بزرگترین سازه ساخت دست بشر بوده است. برج ایفل به مدت 41 سال و تا پیش از ساخت آسمانخراش کرایسلر نیویورک در این مقام باقی ماند.

6. یکی دیگر از شگفتی های برج ایفل، وزن آن است. برج ایفل حدود 10100تن وزن دارد و برای ساخت آن از 18 هزار قطعه فولادی و 2 و نیم میلیون پرچ استفاده شده است.

7. نگهداری از این سازه غول پیکر نیز کار آسانی نیست. تقریباً هر 7 سال برای حفظ زیبایی و جلوگیری از زنگ زدن، برج ایفل باید مجددا رنگ آمیزی گردد. برای هر بار رنگ آمیزی برج ایفل نزدیک به 60 تن رنگ استفاده می گردد. اما شگفتی اصلی اینجاست که فرآیند رنگ آمیزی برج ایفل توسط نقاشان حرفه ای و با دست و قلم مو انجام می گردد!

8. باید بدانید که برج ایفل ثابت نیست. همانگونه که گفتیم این برج از فولاد ساخته شده است و تغییر دمای هوا باعث انبساط و انقباض آن می گردد. در فصل های زمستان و تابستان که دمای هوا تغییر می کند، ارتفاع برج ایفل در حدود 15 سانتیمتر کم و زیاد می گردد.

9. علاوه بر تغییر ارتفاع، وزش باد و تابش آفتاب نیز باعث کج شدن برج ایفل می شوند. وزش باد می تواند باعث کج شدن 6 الی 7 سانتیمتری برج ایفل گردد. ضمن اینکه تابش آفتاب نیز باعث می گردد یک سمت برج منبسط شده و برج ایفل به طرف مقابل خم گردد. این انحراف گاهی از اوقات تا 18 سانتیمتر نیز خواهد بود.

10. سالانه حدود 7 میلیون نفر از برج ایفل بازدید می کنند که برج ایفل را به پربازدیدترین بنای دنیا تبدیل کرده است.

11. تخمین زده می گردد از زمان تاسیس برج ایفل، تا کنون نزدیک به 300 میلیون نفر از این بنا بازدید کرده باشند. در میان بازدیدکنندگان برج ایفل، چهره های مطرحی وجود دارند که تصویر برخی از آنان در برج ایفل قرار داده شده است. یکی از این افراد، ناصرالدین شاه قاجار است که در نمایشگاه پاریس حضور داشته است.

12. امروزه برای بالا رفتن به منظور بازدید یا استفاده از رستوران برج ایفل دو راه پیش روی شماست. یا بالا رفتن از حدود 1665 پله، یا استفاده از آسانسورها. جالب است بدانید که آسانسورهای برج ایفل سالانه حدود 103 هزار کیلومتر را طی می کنند؛ مسافتی بیش از دو و نیم برابر دور کره زمین.

13. در سال های 1925 تا 1934 میلادی، شرکت خودروسازی سیتروئن برج ایفل را به عنوان یک بیلبورد اجاره کرده بود و با استفاده از 250 هزار لامپ، نام خود را بر روی این برج نمایش می داد. به همین دلیل برج ایفل به عنوان بزرگترین بیلبورد دنیا در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.

14. برج ایفل در شب با استفاده از 20 هزار چراغ روشن می گردد تا منظره ای زیبا در شب های پاریس ایجاد کند. البته چندین سال است که به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، این چراغ ها تنها تا ساعت 1 شب روشن هستند.

15. در زمان جنگ دنیای دوم و اشغال پاریس توسط نیروهای آلمان نازی، برج ایفل به یکی از نمادهای مقاومت مردم فرانسه در برابر آلمان ها تبدیل شد. نیروهای آلمانی ابتدا یک پرچم بزرگ صلیب شکسته بر روی برج ایفل نصب کردند که تنها چند ساعت در مقابل باد دوام آورد. به همین دلیل مجبور شدند از پرچمی به مراتب کوچکتر استفاده کنند که یک شکست به شمار می رفت.

همچنین زمانی که آدولف هیتلر قصد بازدید از پاریس را داشت، فرانسوی ها کابل های آسانسور ایفل را قطع کردند تا هیتلر نتواند از برج ایفل بالا برود.

بعدها نیز که آلمان ها مجبور به عقب نشینی از پاریس شدند، هیتلر دستور تخریب برج ایفل و دیگر نقاط شهر را داد که ژنرال دیتریش فون شولتیتس، فرماندار نظامی پاریس از اجرای آن خودداری کرد.

16. در سال 1925، یک کلاهبردار حرفه ای به نام ویکتور لوستیگ پیروز شد برج ایفل را بفروشد! لوستیگ در مقاله ای خواند که برج ایفل نیاز به تعمیرات اساسی دارد و هزینه آن برای دولت فرانسه بسیار سنگین خواهد بود. همین مقاله ایده یکی از بزرگترین کلاهبرداری های تاریخ را به لوستیگ داد. او با تعدادی از تاجران آهن آلات اسقاطی ملاقات کرد و با معرفی خود به عنوان یکی از مقامات دولتی، آنها را متقاعد کرد که دولت قصد تخریب و فروش قطعات برج ایفل را دارد. بدین ترتیب لوستیگ توانست یکی از تاجران را فریب دهد و با دریافت مبلغ زیادی، فرار کند. البته لوستیگ یک سال بعد مجددا به پاریس بازگشت تا بار دیگر این نقشه را اجرا کند که این بار پلیس متوجه این موضوع شد و لوستیگ به آمریکا فرار کرد.

17. اما یکی از شگفت انگیزترین حقایق و اسرار برج ایفل، اتاق مخفی برج ایفل است. زمانی که گوستاو ایفل طرح برج ایفل را ارائه کرد، یک آپارتمان مخصوص نیز در داخل برج ایفل برای خود ساخت. این آپارتمان خصوصی در بالای برج قرار گرفته است و گوستاو ایفل برای استراحت، مطالعات ستاره شناسی و هواشناسی و پذیرایی از برخی میهمانان خاص از آن استفاده می کرده است. هرچند افراد بسیاری حاضر بودند در ازای یک شب اقامت در این اتاق مبلغ زیادی را به ایفل بپردازند، اما وی هیچوقت حاضر به این کار نشد و امروزه نیز تنها در زمان های محدودی این آپارتمان به روی بازدیدکنندگان باز خواهد بود.

ادیسون یکی از مشهورترین میهمانان این آپارتمان بوده است و امروزه مجمسه مومی ایفل و ادیسون در این آپارتمان قرار گرفته است.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: ققنوس
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5886

به "حقایق شگفت انگیز برج ایفل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق شگفت انگیز برج ایفل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید