خبرنگاران گفت و گوی روسیه و آمریکا درخصوص کنترل تسلیحات

به گزارش پرسینا بلاگ، مسکو - خبرنگاران- روسیه و آمریکا در مورد مسائل مربوط به کنترل تسلیحات از جمله پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-2) گفت و گو کردند.

خبرنگاران گفت و گوی روسیه و آمریکا درخصوص کنترل تسلیحات

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اظهار داشت: روز پنجم ماه اکتبر در هلسینکی (پایتخت فنلاند) در چارچوب گفت و گوهای روسیه- آمریکا در مسائل راهبردی، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه با مارشال بیلینگزلیا فرستاده ویژه ریاست جمهوری ایالات متحده در زمینه کنترل تسلیحات ملاقات کرد.

دو طرف در این ملاقات درخصوص وضع امور و دورنمای اقدامات در عرصه همکاریهای روسیه و آمریکا در عرصه کنترل تسلیحات گفت و گو کردند.

مساله کنترل تسلیحات بزرگترین مساله در روابط روسیه و آمریکا است که بر مناسبات دو کشور سایه انداخته است.

اعتبار استارت-2 روز پنجم ماه فوریه سال 2021 بسر می رسد و باوجود اصرار روسیه برای تمدید این پیمان برای پنج سال دیگر، آمریکا با آن مخالفت می نماید.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود که مسکو نمی تواند شرایط پیشنهادی واشنگتن برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت-2) را بپذیرد.

ریابکوف که مذاکره نماینده ارشد هسته ای و موشکی روسیه است در گفت و گو با خبرنگاران، اظهارات مارشال بیلینگزلیا فرستاده ویژه ریاست جمهوری ایالات متحده در زمینه کنترل تسلیحات را که گفته بود به مسکو در صورتی که قبول نکند شرایط جدید پیشنهاد خواهد شد، را اولتیماتوم خواند.

وی گفت: بر آن اساس که مقامهای آمریکایی پیشنهاد امضای توافقنامه می نمایند نمی توان سند اصولی تنظیم کرد زیرا ماهیت خواسته هایی که آمریکا از ما مطرح می نماید با تصور ما در خصوص اقداماتی که می توان برای تحکیم ثبات راهبردی بکار بست مطابقت نمی نماید.

ریابکوف گفت: کوشش بیلینگزلیا برای فشار بر روسیه که ادعا می نماید هزینه تمدید پیمان استارت-2 برای روسیه افزایش می یابد و اینکه این پیمان پس از انتها مدت اعتبار آن تمدید نخواهد شد، نوعی اولتیماتوم است که فقط شانس برای کسب توافق را می کاهد. ما در این شرایط نمی توانیم گفت وگو کنیم.

به گزارش رسانه های روسی، بیلینگزلیا گفته بود که واشنگتن به مسکو پیشنهاد می دهد پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-2) را برای کمتر از 5 سال تمدید کند تا در اسرع وقت سند چند جانبه جدیدی تدوین گردد.

بیلینگزلیا اضافه کرد: ما مدت زمان کوتاهتری (از پیشنهاد روسیه برای تمدید پیمان استارت برای پنج سال) پیشنهاد نموده ایم. بنابراین باید برای تنظیم توافق بعدی کوتاه بیاییم به همین دلیل است که ما به مدت زمان کوتاه تری فکر می کنیم.

فرستاده ویژه ریاست جمهوری آمریکا در زمینه کنترل تسلیحات تاکید نمود که مدت زمان مطرح شده توسط آنان به انعطاف پذیری موضع دولت روسیه در این مورد بستگی دارد.

وی اعلام کرد: واشنگتن پیشنهاد می نماید که مسکو، قبل از تاریخ انقضا پیمان استارت-2 در فوریه 2021، در سطح ریاست جمهوری یک سند چارچوب یک تفاهم نامه در زمینه تسلیحات که به گفته ایالات متحده باید شامل یک بند در خصوص مشارکت چین در توسعه پیمان بلند مدت جدید باشد، توافق کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5417

به "خبرنگاران گفت و گوی روسیه و آمریکا درخصوص کنترل تسلیحات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گفت و گوی روسیه و آمریکا درخصوص کنترل تسلیحات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید