خلیلزاد از آمادگی آمریکا برای توافق با طالبان اطلاع داد

به گزارش پرسینا بلاگ، ایرنا نوشت: زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان از آمادگی واشنگتن برای ورود به آخرین دور از مذاکرات با طالبان برای رسیدن به توافق نهایی اطلاع داد.

خلیلزاد از آمادگی آمریکا برای توافق با طالبان اطلاع داد

به گزارش روزنامه القدس العربی، خلیل زاد گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آمادگی دارد در صورت توافق با طالبان، عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان را پس از 18 سال شروع کند.

نماینده آمریکا در افغانستان پیش از ترک واشنگتن به مقصد دوحه، محل برگزاری مذاکرات، گفت: در صورت آمادگی طالبان ما آماده انتها مذاکرات و امضای توافق هستیم.

پیشتر دو طرف از نتایج آخرین دور مذاکرات که 10 روز قبل در دوحه برگزار شده بود، ابراز رضایت نموده و به دست آمدن توافق در دور آینده گفت وگوها را بسیار محتمل دانسته بودند.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا اعلام نموده است که هیأتی از واشنگتن پس از مذاکرات دوحه، راهی افغانستان می گردد تا ضمن گفت وگو با دولت این کشور، شرایط را برای مذاکرات افغان- افغان مهیا کند.

آمریکا همچنین از سفرهای احتمالی خلیل زاد به کشورهای همسایه افغانستان برای گفت وگو در مورد توافق با طالبان خبر داده است.

تاکنون 8 دور مذاکره مستقیم میان آمریکا و طالبان صورت گرفته است

به گفته کارشناسان، احتمالاً جدول زمانی خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان مهم ترین موضوع توافق میان طالبان و واشنگتن باشد. پیشتر آمریکا اعلام نموده بود که میخواهد در گام نخست و در صورت توافق با طالبان، نیروهای خود در افغانستان را از 14 هزار نظامی به 9 هزار نفر کاهش دهد.

قرار است در صورت توافق، دولت افغانستان نیز پنج تا 10 هزار زندانی طالبان را ظرف دو هفته آزاد کند.

از سوی دیگر، طالبان متعهد می گردد که از انجام عملیات تروریستی در مناطق تحت سیطره خود جلوگیری کند و همچنین در قالب نشست اسلو، با دولت کابل وارد مذاکرات مستقیم افغان- افغان گردد.

طالبان تاکنون حاضر به گفت وگو با دولت مرکزی افغانستان نشده بود.

البته ترامپ در پاسخ به این سؤال که در صورت توافق با طالبان چنانچه افغانستان بار دیگر شاهد عملیات های تروریستی باشد، واشنگتن چه واکنشی نشان خواهد داد، گفته بود: بخشی از نیروهای خود را به این کشور بازخواهیم گرداند.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته اعلام نموده بود که سالانه 30 تا 35 میلیارد دلار از مالیات های شهروندان این کشور خرج حضور نظامی در افغانستان می گردد و ترامپ برای کاهش حضور در این کشور مصمم است.

پمپئو اضافه کرد: در صورت توافق با طالبان و کاهش تنش در افغانستان، نه تنها نیروهای آمریکایی، بلکه نیروهای ناتو نیز می توانند این کشور را ترک نمایند.

تاکنون هشت دور مذاکره مستقیم میان آمریکا و طالبان برگزار شده که آخرین دور آن، روز یکشنبه 20 مرداد در دوحه پایتخت قطر بدون نتیجه خاصی انتها یافت.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1279

به "خلیلزاد از آمادگی آمریکا برای توافق با طالبان اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلیلزاد از آمادگی آمریکا برای توافق با طالبان اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید