دست دانشگاه ها باز می گردد، اقدامات پژوهشی کووید 19

به گزارش پرسینا بلاگ، آنطور که مسئولان سازمان برنامه بودجه می گویند با افزایشی که در بودجه پژوهشی و آموزشی در سال آینده پیش بینی شده این مرکز تا حدودی از فشار امسال خارج و دست شان بازتر خواهد شد.

دست دانشگاه ها باز می گردد، اقدامات پژوهشی کووید 19

حسن میرزا عظیم - رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه - در گفت و گو با خبرنگاران در رابطه با جزئیات بودجه های پژوهشی و دانشگاهی، اقدامات پژوهشی انجام شده در رابطه با کووید-19 و همچنین پروژه های جهاد دانشگاهی شرحاتی ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، فرهنگستان ها و پارک های فناوری وابسته به وزارت علوم و همچنین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وزارت علوم تحت پوشش بودجه دولت قرار می گیرند، اضافه نمود: برای سال آینده هدف اصلی ترمیم حقوق ها و همچنین مسائل مربوط به پروژه ها و آموزش بوده است.

رشد 38 درصدی بودجه فصول پژوهشی

میرزا عظیم با اشاره به افزایش 25 درصدی حقوق در سال 1400 گفت: این از جمله مهمترین اقداماتی بود که می تواند در سال آینده دست دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را بازتر نموده و فرصتی برای خروج از فشارهای امسال باشد.

وی با بیان اینکه اعتبارات فصول پژوهش های پایه ای و توسعه ای کشور حدود 38 درصد رشد یافته که دربرگیرنده فعالیت های حوزه نانو تکنولوژی است. اضافه نمود: در مراکزآموزش عالی که بخش عظیمی از پژوهش کشور را برعهده دارد 44 درصد افزایش بودجه و درمراکز پژوهشی حدود 28 درصد و در پارک های فناوری مربوط به تجاری سازی و فن آوری رشد 34 درصدی اعمال شده است.

رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اینکه بگوییم که بودجه پژوهشی و آموزشی چه سهمی از منابع عمومی دولت دارد موضوعی نیست که نشان دهنده اقدامات انجام شده در این بخش باشد، اما نکته مورد توجه این است که بودجه چند درصد رشد داشته و چگونه می تواند یاری کند.

اقدامات حمایتی از پژوهش های کووید-19

این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه در رابطه با پروژه های مربوط به کووید-19 نیز گفت: بخش های پژوهشی به ویژه پارک های فناوری همانند پژوهشگاه های وزارت بهداشت در رابطه با کووید- 19 اقدام کردند؛ به طوری که توانستند در این جریان خط فراوری ماسک را راه اندازی و حتی صادرات انجام دهند.

وی اضافه نمود: در این باره معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور بسیار پیگیر بوده و ما نیز حمایت کلی داشتیم؛ به طوری که تخصیص یورویی از صندوق توسعه ملی حدود 900 میلیارد تومان در دستور کار نهاده شد.

میرزا عظیم اضافه نمود: مراکز پژوهشی از بودجه سالانه خود حدود نیمی را برای بخش های حقوق و هزینه ای خود مورد استفاده قرار می دهند و حدود 50 تا 60 درصد آن به فعالیت های پژوهشی اختصاص پیدا می نماید، این در حالی است که برای پژوهشگاه ها در امسال حدود 1560 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده بود که برای سال آینده با رشد 29 درصدی به 2000 میلیارد تومان می رسد که از بخشی از آن برای پروژه های پژوهشی و حمایتی خود در کوید 19 استفاده می نمایند.

دولت تا حد ممکن از پروژه های خاص جهاد دانشگاهی حمایت می نماید

رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه در خصوص بودجه های مربوط به جهاد دانشگاهی نیز گفت: جهاد دانشگاهی تمامی بودجه خود را از دولت دریافت نمی نماید بلکه بخشی از آن را ما اختصاص می دهیم، اما هر زمان که جهاد دانشگاهی در رابطه با پروژه های خاص خود از دولت تقاضای حمایت داشته دولت نیز پشت آن ایستاده است.

میرزا عظیم ادامه داد: مراکز بسیار مهمی از جمله ابن سینا و رویان در جهاد دانشگاهی واقع شده است که از نظر دولت نیز بسیار حائز اهمیت بوده و تا حد ممکن از آن حمایت می نماید.

وی با اشاره به پروژه های زیادی که در جهاد دانشگاهی در دستور کار واقع شده است، اضافه نمود: پروژه هایی که از ما درخواست نموده اند در بخش های تملک دارایی سرمایه ای و هزینه ای است که به عنوان مثال می خواهند ساختمانی را برای یکی از موسسات پژوهشی ایجاد نمایند و یا پژوهشی در دست آنالیز است که دولت نیز از آن حمایت خواهد نمود.

نظارت بر خرج بودجه پژوهشی چگونه است؟

او درمورد اینکه بودجه های پژوهشی که هر سال به دستگاه های مختلف اختصاص پیدا می نماید به چه نحوی و با چه نظارتی تخصیص و مورد استفاده قرار می گیرد، شرح داد: حدود 40 درصد بودجه پژوهشی شرکت ها و دستگاه ها نزد خزانه بلوکه و به وسیله شورای عالی عطف و دبیرخانه آن و به طرح های کلان پژوهشی کشور آن راهنمایی می گردد. به عبارتی ما در سازمان برنامه و بودجه مشخص نماینده سازوکار هزینه بودجه های پژوهشی نیستیم و این موضوع در اختیار شورای عالی عطف واقع شده است در عین حال که تمامی دستگاه ها شورای تحقیقات دارند و بر این موضوع رسیدگی می نماید. سازمان برنامه و بودجه نظارت کلان دارد که چه میزان از بودجه تخصیص یافته مصرف و تا چه حد آن باقی مانده است و سایر فرایندها بر عهده دستگاه های دیگر از جمله شورای عالی عطف است.

1200 میلیارد تومان برای حمایت از دانشجویان

رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه همچنین در خصوص اینکه با توجه به افزایش هزینه ها در دانشگاه ها و بالا رفتن شهریه ها آیا دولت برنامه و تسهیلاتی جهت حمایت از دانشجویان در بودجه پیش بینی نموده است، گفت: در صندوق رفاه دانشجویان حدود 20 درصد افزایش بودجه داریم در عین حال که در بخش هدفبندی 400 میلیارد تومان و باید به آن درآمدهای اختصاصی رفاهی دانشجویان را نیز اضافه نمود که در مجموع به 1200 میلیارد تومان می رسد که برای حمایت دانشجویان اختصاص پیدا خواهد نمود.

به گفته وی، طی پیش بینی های انجام شده سرانه تغذیه دانشجویان در سال آینده تا 80 درصد افزایش پیدا می نماید.

میرزا عظیم یادآور شد: اما در هر صورت باید کوشش بسیاری برای حمایت از دانشجویان صورت گیرد تا به استانداردهای مورد نظر دانشگاه ها دست پیدا کنیم. هر چند که اقدامات انجام شده برای سال آینده مناسب است اما با مطلوب هنوز فاصله دارد.

به گزارش خبرنگاران، لایحه بودجه 1400 با منبع عمومی 841 هزار میلیارد تومانی در دوازدهم آذرماه به مجلس ارائه شد و بعد از آنالیز در کمیسیون های مربوطه در حال در دستور کار کمیسیون تلفیق واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6213

به "دست دانشگاه ها باز می گردد، اقدامات پژوهشی کووید 19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست دانشگاه ها باز می گردد، اقدامات پژوهشی کووید 19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید