دنیای شگفت انگیز ما: فروپولیس؛ شهر آهن

به گزارش پرسینا بلاگ، در نزدیکی شهر گرفنهاینیشن واقع در کشور آلمان، درون یک معدن فلز قدیمی، پنج دستگاه بزرگ صنعتی از رده خارج شده قرار گرفته است. علاوه بر این، چرخ دستگاه حفاری، دستگاه کشتی لایروب متوالی و بعلاوه دستگاه های استاکری در اینجا وجود دارد که طول هرکدام به 130 متر و ارتفاعشان به 30 متر می رسد. این ماشین های صنعتی بزرگ زمانی برای حفاری و استخراج میلیون ها تن زغال سنگ قهوه ای در معدن روباز Golpa-Nord استفاده می شدند. در دهه 90 میلادی زغال سنگ تمام و در پی آن این معدن تعطیل شد و این دستگاه ها در آن رها شدند و امروزه به شکل یک موزه فضای باز به نام فروپولیس (شهر آهن) مورد استفاده قرار گرفته است. وجود این یادگاری های غول پیکر بازمانده از دوران صنعتی، پس زمینه ای غیرعادی را پدید آورده است. این مکان امروزه به خاطر برگزاری کنسرت های، اوپرا و جشنواره های موسیقی فضای باز محبوبیت دارد.

دنیای شگفت انگیز ما: فروپولیس؛ شهر آهن

بعد از جنگ جهانی دوم و پس از آن تقسیمات آلمان، دولت کمونیستی آغاز به غارت منابع طبیعی این کشور و توسعه ظرفیت صنعتی آن کرد. وابستگی دولت به زغال سنگ قهوه ای برای تامین انرژی شهرها و کارخانه جاتش منجر به عملیات استخراج شدید و ادغام همه معادن فردی به یک موجودیت واحد شد. در نقطه اوج چنین شرایطی، 60,000 کارگر برای کار در صنعت معدن آلمان استخدام و سالانه حدود 100 میلیون تن زغال سنگ استخراج شد که برای تامین انرژی بی حد و حصر نیروگاه ها، کارخانه جات خاک زغال قالبی و فراوری گیاهان کربونیزه دمای پایین مورد استفاده قرار می گرفت.

Golpa-Nord یکی از کوچک ترین معادن این کشور بود، اما تنها از نظر میزان، چرا که از نظر مقیاس عملیاتی در سطحی وسیع قرار داشت. این معدن ناحیه ای به وسعت 1,915 هکتار و 342 میلیون متر مکعب را پوشش می داد و در نهایت 70 میلیون تن زغال سنگ قهوه ای از آن استخراج شد. با این وجود، عملیات استخراج به میزان قابل توجهی بد بود و زمانی که آلمان در سال 1989 دوباره متحد شد، تعداد زیادی از واحد های صنعتی منسوخ و معادن تعطیل شدند. فراوری زغال سنگ معدن Golpa-Nord در سال 1991 متوقف شد.

به مدت چند سال، این ماشین های غول پیکر در اینجا ماندند تا خاتمه به قبرستان ماشین آلات منتقل شوند. اما در عوض؛ پنج دستگاه از این ماشین های صنعتی به عنوان یادبود 150 سال استخراج زغال سنگ قهوه ای، در یک مکان جمع و تبدیل به موزه فروپولیس شدند. موزه ای در نیروگاه سابق، که به بازدیدنمایندگان در خصوص تاریخ و تکنولوژی معدنی ذغال قهوه ای اطلاعات مفیدی ارایه می دهد و در همان حال، محیط های اطراف موزه که با مجسمه ها و نشانه های چشمگیر هنری پر شده است، پس زمینه ای تاثیر گذار را برای اجراهای کنسرت و برگزاری رویدادهای فرهنگی فراهم می نمایند. باقی نقاط این معدن برای ایجاد دریاچه ای مصنوعی به زیر آب رفته است.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7932

به "دنیای شگفت انگیز ما: فروپولیس؛ شهر آهن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای شگفت انگیز ما: فروپولیس؛ شهر آهن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید