راهنمای حمل و نقل عمومی در باکو، جمهوری آذربایجان

به گزارش پرسینا بلاگ، باکو، مرکز کشور جمهوری آذربایجان و واقع در نواحی شمالی ایران است. گردشگران زیادی همه ساله از سراسر آسیا، به ویژه ایران به این شهر می فرایند. در این مقاله، به طور مختصر با وسایل نقلیه عمومی باکو آشنا خواهیم شد. در ادامه همراه خبرنگاران باشید.

راهنمای حمل و نقل عمومی در باکو، جمهوری آذربایجان

باکو دارای وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، تراموا، اتوبوس برقی و مترو است. وسایل نقلیه ذکر شده همگی مقرون به صرفه و بسیار گسترده هستند اما کیفیت، اندازه راحتی و امنیت آن ها با یکدیگر فرق دارد.

مترو

باکو تنها شهر آذربایجان است که دارای خدمات مترو است. متروی این شهر بسیار کارآمد بوده و ایستگاه های تمیز و امن هستند. قطارهای آن نیز پاکیزه هستند و از هر دو یا سه دقیقه، قطار نوی وارد ایستگاه های متروی باکو می شود. کرایه متروی این شهر مقرون به صرفه است و اندازه آن ارتباطی به طول راستا ندارد. به عبارت دیگر، نرخ کرایه مترو در باکو ثابت است. این مترو، دو خط اصلی دارد. یکی از این خطوط به مرکز شهر منتهی می شود و دیگری در محور شمال غربی آن تردد می نماید.

هر دو خط متروی یاد شده در ایستگاه مرکزی باکو به یکدیگر می رسند؛ یعنی ایستگاه های دوگانه جعفر جبارلی و مای 28 که البته نام ورودی اصلی ایستگاه، همان جعفر جبارلی است. نام ایستگاه نواحی قدیمی شهر ایستگاه شوروی باکو است. نام یکی دیگر از ایستگاه های مرکز شهر، ساحل است که در حوالی میدان کمیسر 26 واقع شده است. تنها ایستگاه بیرونی (خارج از زیرزمین) باکو، باکیملی نام دارد. در حال حاضر، متروی باکو دارای 20 ایستگاه فعال است. نوترین ایستگاه متروی این شهر، هزی آسلاناف نام دارد که در سال 2002 افتتاح شد. هزی آسلاناف از خط مرکزی امتداد یافته است و در سمت جنوب ایستگاه احمدلی واقع شده است. سکوی ایستگاه های متروی باکو 100 متر طول داشته و ظرفیت آن، 5 واگن قطار است. خط متروی شمال غرب به جنوب شرقی باکو اکنون در حال امتداد به سمت نواحی شمالی خود است و دو ایستگاه نو آن نیز با نام های ایستگاه نسیمی و ایستگاه آزادلیق در حال ساخت وساز هستند. البته ایستگاه سومی به نام لنجلیب برای ساخت در این قسمت برنامه ریزی شده است. برنامه های دیگری نیز برای توسعه و توسعه خط ایستگاه هزی آسلاناف با چهار ایستگاه نو وجود دارد که در نهایت به گونشی منتهی می شود.

ایستگاه های متروی باکو، با شکوه و جلال خاصی ساخته شده اند که باب میل طراحان زمان شوروی بوده است که در نوع خود، جزو جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شوند. با این حال، ایستگاه های متروی این شهر احتیاج به حفظ و نگهداری داشته و سرمایه گذاری در بخش نوسازی و بهسازی آن، امری ضروری به نظر می رسد. تمامی ایستگاه های متروی باکو به جز ایستگاه باکیملی، زیر زمین قرار دارند. اگر از نقشه های قدیمی استفاده می کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که نام بعضی از ایستگاه ها پس از استقلال جمهوری آذربایجان از شوروی سابق، تغییر نموده است.

قطارهای متروی باکو از ساعت 6 صبح تا ساعت 1 بامداد روز بعد فعالیت می نمایند. در باکو برای این که بتوانید از مترو بهره ببرید، بایستی یک کارت الکترونیکی تهیه نموده و تا حد مورد احتیاج آن را شارژ کنید. حتی اگر بخواهید فقط یک بار سوار مترو شوید نیز باید این کارت الکترونیکی را تهیه کنید. در حال حاضر بلیط های تک سفره به جز کارت الکترونیکی اشاره شده، برای متروی باکو در دسترس نیست؛ البته تجهیزاتی که در ایستگاه های متروی این شهر نصب شده اند، این امکان را برای مسافران فراهم می نماید. تلفن همراه در متروی باکو تحت پوشش آنتن دهی بوده و قابل استفاده است.

اتوبوس، اتوبوس برقی و تراموا

کرایه اتوبوس، اتوبوس برقی و تراموا در باکو در محل و به طور نقد به راننده پرداخت می شود. راهی برای دریافت برنامه حرکت و زمانبندی اتوبوس های باکو وجود ندارد اما نمونه کوچکی از این برنامه ها در ایستگاه های اتوبوس این شهر چسبانده شده است. اتوبوس ها و اتوبوس های برقی باکو از 5 یا 6 صبح آغاز به کار نموده و تا 11 شب و گاهی نیز تا 12 شب به فعالیت خود ادامه می دهند. مینی بوس هایی نیز در باکو فعالیت می نمایند که کرایه آن ها دو برابر اتوبوس ها بوده اما خدماتشان به مراتب بهتر است.

با استفاده از تراموآ می توانید به خیابان شهدای (Martyrs alley) باکو بروید. قدمت تراموآی باکو به دهه 60 میلادی باز می شود که اغلب اوقات نیز کار نمی نماید.

خودروی شخصی

یکی از برترین روش ها برای رفت وآمد در باکو، اجاره خودروی شخصی با راننده است. قیمت تقریبی اجاره خودرو به همراه راننده در باکو برای 8 ساعت، در حدود 120.000 تومان است.

تاکسی

بیشتر تاکسی های باکو به تاکسی متر مجهز نیستند. کرایه تاکسی راستاهای مختلف در مرکز شهر، در حدود 15000 مانات است که اگر با راننده صحبت کنید، می توانید تا حدودی از اندازه آن بکاهید. اگر زبان آذری یا روسی بلد نباشید، ممکن است رانندگان هزینه ای بیشتر از کرایه عرف، از شما طلب نمایند. اغلب تاکسی های باکو فاقد کمربند ایمنی برای جایگاه های عقبی هستند. رانندگان تاکسی باکو، عمدتا ارز کشورهای دیگر را قبول نمی نمایند. بنابراین قبل از سفر به آذربایجان، بهتر است ارز این کشور یا مانات به همراه خود داشته باشید.

تنها دو شرکت تاکسیرانی در باکو فعالیت می نمایند که یکی از آن ها دارای علامت زرد و دیگری دارای تاکسی های سفید با علامت آبی رنگ تاکسی آذربایجان است. تاکسی هایی که دارای پلاک آبی رنگ هستند، رسمی تر بوده و از امنیت بالایی نیز برخوردارند. در باکو نیز مانند ایران و روسیه می توانید در کنار خیابان ایستاده و از خودروهای شخصی برای رفتن به مقصد خود بهره ببرید؛ البته بهتر است با تاکسی به گشت وگذار بروید تا امنیتتان نیز حفظ شود.

ون

در باکو نیز مانند دیگر کشورهای نواحی قفقاز، تاکسی های ون وجود دارد. این تاکسی ها عمدتا ون های روسی 12 جایگاه یا ون های غربی و اروپایی هستند. در باکو سوار شدن 15 نفر به یک ون 10 نفره، امری رایج است. این تاکسی ها در راستا خود حرکت می نمایند و اگر مسافری در راه ببینید توقف می نمایند. این ون ها برنامه خاصی ندارند و تنها هنگامی که ظرفیتشان تکمیل شود، حرکت می نمایند. برای گردشگرانی که تنها به باکو سفر می نمایند، رفت وآمد با ون برترین و مقرون به صرفه ترین روش است.

منبع: کجارو / azerb.com
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7999

به "راهنمای حمل و نقل عمومی در باکو، جمهوری آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای حمل و نقل عمومی در باکو، جمهوری آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید