راهنمای موضوعی اطلاعات دانشگاه ها

به گزارش پرسینا بلاگ، اطلاعات دانشگاه

یکی از اصطلاحات مهمی که دانشجویان باید قبل از تحقیقاتشان دربارۀ دانشگاه های انگلستان برای تحصیل در انگلستان با آن آشنا باشند کیفیت اثار پژوهشی است. در این مقاله با ما همراه باشید تابا این مقوله کاملاً آشنا شوید.

راهنمای موضوعی اطلاعات دانشگاه ها

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل 2020 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

در این مقاله اطلاعات هر دانشگاه بر اساس جدول اتحادیه دانشگاهی هفته نامه تایمز و ساندی تایمز ارائه خواهد شد. علاوه بر این اطلاعات دو ارائه دهنده برجسته دوره های پاره وقت دانشگاه اپن Open و کالج بیرک بک Birkbeck و مؤسسه هایی که داده هایشان را برای جایگذاری در این جدول منتشر نکردند (کالج بیرمنگام، دانشگاه ویلز ترینتی سنت دیوید Wales Trinity St. David و ولورهامتون Wolverhampton) در این مقاله بیان می گردد.

با این حال، برای کالج های تخصصی، مثل کالج سلطنتی موسیقی (Royal College of Music www.rcm.ac.u) یا دانشگاه هایی که فقط در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت می نمایند، مثل دانشگاه کرانفیلد (Cranfield University www.cranfield.ac.uk) اطلاعات جداگانه ای ارائه نشده است. حذف این دانشگاه ها به معنی وجود نقص یا اشکالی در کیفیت آنها نبوده و صرفاً به دلیل کارکرد متفاوتشان است.

در حال حاضر دانشگاه فدرال لندن (federal University of London (www.london.ac.uk عظیم ترین مؤسسه آموزش عالی بریتانیا با بیش از صدوبیست هزار دانشجو است. بیشتر دانشجویان این دانشگاه در دانشکده های پایتخت تحصیل می نمایند، اما اعتبار این دانشگاه به حدی زیاد است که بیش از پنجاه وچهارهزار دانشجو در صدوهشتاد کشور مختلف جهان از برنامه های بین المللی این دانشگاه استفاده می نمایند. این دانشگاه که در سال 2011، صدوهفتادوپنج سالگی خود را جشن گرفت، هجده دانشکده خودگردان، مؤسسه ای در پاریس و دانشکده مطالعات پیشرفته ای با ده مؤسسه تخصصی برای پژوهش و تحصیلات تکمیلی دارد (اطلاعات بیشتر در وبسایت (www.sas.ac.uk) در دسترس است).

دانشگاه سیتی City در سال 2016 به این دانشگاه پیوست. برای این دانشگاه در این مقاله اطلاعات جداگانه ای ارائه نشده است، اما اطلاعات مربوط به کالج های زیر آورده شده اند: کالج بیرک بک Birkbeck، سیتی City، گلداسمیت Goldsmiths، کینگز کالج لندن Kings college، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، کوئین مری Queen Mary، رویال هالووی Royal Halloway،SOAS و دانشگاه کالج لندن.

راهنمای اطلاعات

  • صندلی دانشگاه در رتبه بندی هفته نامه تایمز و ساندی تایمز: برای رتبه بندی کلی، عدد پررنگ شده (تیره تر) نشان دهنده رتبه دانشگاه در سال 2017 است و عدد داخل کروشه به رتبه آن در سال 2016 اشاره دارد. تمام اطلاعات ذکرشده زیر این عنوان از جدول اصلی گرفته شده اند. اطلاعات بیشتر دربارۀ شرحات و منابع داده ها، در فصل یک بیان شده است.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی: تعداد دانشجویان تمام وقت مقطع کارشناسی به همراه تعداد دانشجویان پاره وقت دوره های کارشناسی (در پرانتز) آمده است. این آمار و ارقام مربوط به سال تحصیلی 2015-2014 است که اخیراً از سوی مؤسسه آمار آموزش عالی HESA منتشر شده اند.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد: تعداد دانشجویان تمام وقت مقطع کارشناسی ارشد به همراه تعداد دانشجویان پاره وقت دوره های کارشناسی ارشد (در پرانتز) آمده است. این آمار و ارقام مربوط به سال تحصیلی 2015-2014 است و اخیراً از سوی مؤسسه آمار آموزش عالی HESA منتشر شده اند.
  • دانشجویان عظیمسال: درصد دانشجویان مقطع کارشناسی که در شروع تحصیلات خود در سال 2015، بیست ویک ساله یا عظیم تر بوده اند. این آمار و ارقام از سوی UCAS منتشر شده اند.
  • دانشجویان بین المللی: تعداد دانشجویان خارجی (غیربومی) در مقطع کارشناسی (از اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا) به عنوان درصدی از دانشجویان تمام وقت مقطع کارشناسی. این آمار و ارقام مربوط به سال تحصیلی 2015-2014 بوده و اخیراً از سوی مؤسسة آمار آموزش عالی HESA منتشر شده اند.
  • تعداد درخواست های پذیرش به ازای ظرفیت موجود: تعداد درخواست های ارسال شده به ازای ظرفیت موجود ورودی دانشگاه برای سال تحصیلی 2015. این آمار و ارقام از سوی UCAS منتشر شده اند.
  • پذیرش از بخش مدارس دولتی: تعداد دانشجویان تمام وقت پذیرفته شده از مدارس یا کالج های دولتی در سال تحصیلی 2015-2014 به عنوان درصدی از کل دانشجویان ورودی. این آمار و ارقام مربوط به سال تحصیلی 2015-2014 بوده و اخیراً از سوی مؤسسه آمار آموزش عالی HESA منتشر شده اند.
  • کیفیت آثار پژوهشی: این شاخص برای سنجش کیفیت پژوهش های اجرا شده در هر رشتۀ تحصیلی استفاده می گردد. منبع اطلاعات لازم برای سنجش این شاخص سازوکار بهبود کیفیت آثار پژوهشی بریتانیا (REF) در سال 2014 بوده است و در اصل پژوهش مشابهی بوده که هیئت های سرمایه گذاری آموزش عالی بریتانیا برای آنالیز کیفیت آثار پژوهشی مؤسسه های آموزش عالیانجام داده اند. در این رویکرد که نتایجش در جدول هایی نمود پیدا نموده است، یافته های سازوکار بهبود کیفیت آثار پژوهشی محاسبه شده و ضریب آن در میزان درصدی از کارمندان که واجد شرایط ارزیابی بوده اند ضرب شده است.

یک نمودار ارزیابی کیفیت آثار پژوهشی به هر رشته از گروه های آموزشی دانشگاه هایی داده شد که در این طرح شرکت داشتند. در این نمودار نشان داده شده بود که چه میزان از پژوهش های این گروه ها در طبقه بندی های کیفی مختلف جای گرفته بود. این طبقه بندی ها 4 دسته زیر بودند:

4*-برجستۀ جهانی (World-Leading)

3*-ممتاز بین المللی (Internationally Excellent)

2*-شناخته شدۀ بین المللی (Internationally Recognised)

1*-شناخته شدۀ کشوری و طبقه بندی نشده (Nationally Recognised & Unclassified)

هیئت های سرمایه گذاری تصمیم گرفتند با اجرای طرح سنجش و ارزیابی، سرمایۀ بیشتری به آثار پژوهشی برتر اختصاص دهند. هیئت های سرمایه گذاری انگلستان، اسکاتلند و ولز، تفاوت های اندکی در انجام این ارزیابی ها با یکدیگر دارند. در این جدول ها از نتایج ارزیابی مؤسسۀ سرمایه گذاری عالی انگلستان (HEFCE) در سال تحصیلی 2013-2012 استفاده شده است. در این ارزیابی معیار 4* با نشانۀ 3 و معیار 3* با نشانۀ 1 نشان داده شده است. معیارهای 2* و 1* در این ارزیابی صندلیی ندارند. به دلیل اهمیت وحدت و انسجام در ارزیابی ها، امسال نیز ارزیابی ها با همین معیارها صورت خواهند گرفت.

امتیازهای ثبت شده در جدول ها بیانگر درصد کسب شده از حدبیشتر امتیاز (3) است. حدبیشتر امتیاز در صورتی کسب می گردد که همۀ کارکنان و اعضای هیئت علمی در سطح 4* یعنی برجستۀ جهانی باشند.

(برای درک بهتر این موضوع مثالی را خدمت شما بیان می کنیم. وقتی در توصیف دانشگاهی گفته می گردد کیفیت آثار پژوهشی آن 36% است به آن معناست که 36 درصد از آثار پژوهشی (Research) این دانشگاه بالاتر از سطح برجسته جهانی هستند! با توجه به این مثال می توان پی برد که دانشگاهی که نمره کیفیت آثار پژوهشی آن 36% است یعنی بیشتر از یک سوم از تحقیقات آن از سطح استادندارد جهانی (برجسته جهانی) هم بالاتر است و این شاهدی بر توانمندی آن دانشگاه است.)

در این طرح دانشگاه ها بهترین کارمندان خود را به سازوکار بهبود کیفیت آثار پژوهشی بریتانیا معرفی می نمایند. امتیاز کیفی هر کدام از این اعضای هیئت علمی و کارمندان دیگر در تعداد کارکنان دانشگاه ضرب شده و در سازوکار بهبود کیفیت آثار پژوهشی بریتانیا به عنوان میانگین امتیاز تمام کارکنان واجدشرایط ثبت می گردد.

  • امتیازهای لازم برای ورود به دانشگاه: امتیاز ورودی لازم، میانگین نمره های دانشجویان زیر بیست و یک سال است که امتیاز A (نمرۀ 120) یا AS (نمرۀ 60) کسب نموده اند. امتیاز دانشجویان برتر اسکاتلندی و دیگر دانشجویان برتر (به طور مثال دارندگان مدرک کارشناسی بین المللی) با استفاده از تعرفۀ قدیمی خدمات پذیرش دانشگاه ها (UCAS) محاسبه می گردد. گفتنی است در این معیار امتیازی محاسبه می گردد که دانشجویان کسب نموده اند، نه نمره ای که دانشگاه تعیین نموده است. داده های این بخش را مؤسسۀ آمار آموزش عالی در سال تحصیلی 2015-2014 تأمین نموده است. نتایج امتحان های هر دانشجو با استفاده از تعرفۀ خدمات پذیرش دانشگاه ها و دانشکده ها به صورت عددی (به رقم) محاسبه شده است. مؤسسۀ آمار آموزش عالی، میانگین امتیازهای دانشجویان هر دانشگاه را در سرانجام محاسبه نموده است. در صفحۀ سی ویک شرح داده شده است که تعرفۀ قدیمی (UCAS) با تعرفۀ سال 2017 چه تفاوت هایی پیدا نموده است.
  • کیفیت تدریس و تجارب دانشجویان:در امسال معیار رضایت دانشجویان به دو بخش تقسیم شده است، این معیار بر اساس نظرات دانشجویان سال آخر دربارۀ کیفیت کلاس ها و دوره هایشان است. منبع اطلاعات استفاده شده، داده های گردآوری شدۀ طرح ارزیابی ملی دانشجویی (NSS) بود که در سال 2016 منتشر شد. زمانی که فقط نتایج ارزیابی یک سال در دسترس باشد، همین ارقام منتشر می گردد، اما اگر نتایج ارزیابی دو سال در دسترس باشد، میانگین آن محاسبه می گردد. در ارزیابی ملی دانشجویی شش مورد از ویژگی های یک دورۀ آموزشی به علاوه پرسشی دیگر در موضوع رضایت کلی دانشجویان آنالیز می گردد. دانشجویان گزینه ای را از یک تا پنج، انتخاب می نمایند و امتیازی که در جدول ثبت می گردد، میزان درصد پاسخ های مثبت (امتیازهای چهار و پنج) است.

شاخص کیفیت تدریس نشان دهندۀ امتیازات بخش تدریس، ارزشیابی، بازخورد و نیز بخش پشتیبانی تحصیلی است. شاخص تجارب دانشجویان حاصل میانگین امتیاز بخش سازماندهی و مدیریت، منابع آموزشی، پیشرفت فردی و سؤالات ویژۀ مربوط به رضایت کلی دانشجو است. کیفیت تدریس شصت وهفت درصد و تجارب دانشجویان سی وسه درصد از کل امتیازها را به خود اختصاص دادند.

این جداول بر اساس نتایج آنالیز سالیانۀ مؤسسۀ آمار آموزش عالی (HESA) شش ماه پس از فارغ التحصیلی دانشجویانی که به ادامۀ تحصیل پرداخته یا در مشاغل حرفه ای مشغول به کار شده اند، تنظیم می گردد. آمار به دست آمده طی سال تحصیلی 2015-2014 جمع بندی شده تا اطلاعات موثق تری به دست آید. در این بخش امتیاز کم الزاماً نشان دهندۀ بیکاری فارغ التحصیلان نیست، زیرا بعضی از فارغ التصیلان در مشاغلی مشغول به کار شده اند که با عنوان مشاغل حرفه ای و تمام وقت دسته بندی نمی شوند.

  • هزینه های تحصیل: اطلاعات مربوط به هزینه های تحصیل سال تحصیلی 2018-2017 آورده شده است. تا زمان انتشار این اطلاعات، تعدادی از دانشگاه ها هزینه های بین المللی خود را برای سال تحصیلی 2018-2017 منتشر ننموده بودند. در چنین مواردی هزینه های مربوط به سال تحصیلی 2017-2016 آورده داده شده است. اطلاعات به روزشده در این مورد در وب سایت دانشگاه در دسترس است. هزینه های مربوط به سال تحصیلی 2019-2018 تا اواخر تابستان 2017 منتشر نخواهد شد. هرچند هزینه های مربوط به دانشگاه ها در انگلستان در شرایط خاصی نسبت به تورم افزایش می یابند، اما این افزایش تا زمان انتشار این راهنمای دانشگاهی Guide به تصویب مجلس نرسیده بود. آمار و ارقام ارائه شده دانشگاه ویلز مربوط به سال تحصیلی 2018-2017 هستند، اما متقاضیان ورود به این دانشگاه در سال 2018 باید بدانند که برای پیشبرد اصلاحات در سال 2018، سیستم پرداخت یاری هزینه تحصیلی به دانشجویان ویلز در حال آنالیز است.

در حالی که به دانشجویان اتحادیه اروپا ورودی سال 2017 اخذ هزینه های بریتانیا به جای هزینه های بین المللی تضمین داده شده است، چنین تضمینی به دانشجویان ورودی سال 2018 داده نشده است. اطلاعات به روز شده در این زمینه در وبسایت دانشگاه در دسترس است است.

وب سایت هر دانشگاه در خصوص یاری هزینه های اقتصادی دانشگاه به دانشجویان، از یاری هزینه پژوهشی (پژوهانه) و بورسیه گرفته تا یاری هزینه تحصیلی و معیشتی، اطلاعات جامعی ارائه نموده است. بعضی از حمایت های اقتصادی به صورت اتوماتیک اعطا می شوند، اما این نکته دربارۀ اغلب آنها صدق نمی کند. اطلاعات بیشتر در زمینه روش های اعطای یاری های اقتصادی و مهلت های زمانی آن در وب سایت دانشگاه ها در دسترس است.

منبع: سفیرساعی
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4290

به "راهنمای موضوعی اطلاعات دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای موضوعی اطلاعات دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید