ساعی، خیابان ولیعصر(عج) را سبز کرد

به گزارش پرسینا بلاگ، سال 1318، در خیابان ولیعصر(عج)، خبری از دود و ترافیک نبود و وجود 60 هزار درخت چنار در این خیابان 18 کیلومتری آن را زیباتر نموده بود که نه در تهران و ایران، بلکه در خاورمیانه مثال زدنی بود. این جلوه زیبا، یادگار ماندگار مهندس کریم ساعی است.

ساعی، خیابان ولیعصر(عج) را سبز کرد

خبرنگاران/ زینب زینال زاده: سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز این مصرع از یک بیت شعر سعدی را همه شنیده ایم. یکی با ساخت مدرسه و مسجد و بیمارستان نامش را جاودانه می نماید و دیگری با تأسیس موسسه ها خیریه و دستگیری از نیازمندان. در این میان کسانی هستند که خدمات ارزنده ای ارائه می دهند و در عین گمنامی، جاودان هستند و نامشان برای همواره در تاریخ ثبت می گردد. مهندس کریم ساعی از جمله کسانی است که در گمنامی، خدمات ارزنده ای ارائه داده است و بوستان ساعی و درختان چنار، یادگارهای ماندگار او هستند.

ساعی که بینانگذار رشته جنگلداری در کشور است و به او لقب پدر جنگلبانی را داده اند، سال 1289 در مشهد به جهان آمد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آنجا گذراند و مدتی در مدرسه عالی فلاحت در کرج تحصیل کرد و در سال 1310 فارغ التحصیل شد. ساعی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و پس از 2 سال با رتبه ممتاز در رشته علم جنگل فارغ التحصیل شد. او سال 1316 فوق لیسانس خود را در رشته آمار جنگل از دانشگاه برکلی گرفت و پس از بازگشت به کشور برای نخستین بار در دانشکده کشاورزی کرج، رشته جنگل شناسی را تدریس و نخستین آزمایشگاه چوب شناسی را تأسیس کرد.

تندیس مهندس ساعی در بوستان ساعی

او در سال 1318 که ریاست اداره جنگلبانی را به عهده داشت، طرح کاشت 60 هزار درخت چنار را در 2 طرف خیابان ولیعصر(عج) ارائه داد و توسط متولیان شهر پذیرفته و عملی شد. سال 1324 هم بوستان ساعی را به مساحت 12 هکتار به شکل جنگلکاری کرد و تحویل وزارت جهاد کشاورزی داد. ساعی اولین کسی بود که به توسعه فضای سبز در تهران اهمیت داد و بر این باور بود که در گذر زمان، مناطق مسکونی و صنعتی توسعه پیدا می نمایند و این درختان به منزله ریه های شهر، ایفای نقش خواهند کرد.

مهندس کریم ساعی، 4 دی ماه 1331 در راه بازگشت از یک مأموریت پژوهشی از شیراز، دچار سانحه هوایی شد و هواپیمای حامل او سقوط کرد و مهندس ساعی و 23 سرنشین دیگر این هواپیما کشته شدند. پیکر مهندس کریم ساعی، بنا بر وصیت خودش در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به خاک سپرده شد.

مزار مهندس کریم ساعی در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2968

به "ساعی، خیابان ولیعصر(عج) را سبز کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساعی، خیابان ولیعصر(عج) را سبز کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید