سد النهضه مصیبتی برای مصر، سود سرشار برای سعودی ها

به گزارش پرسینا بلاگ، دولت سعودی اقدام به خرید زمین های کشاورزی اطراف رود نیل نموده و با آبگیری سد می تواند سه بار در سال این زمین ها را زیر کشت ببرد.

سد النهضه مصیبتی برای مصر، سود سرشار برای سعودی ها

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک کارشناس حوزه سدسازی و پروژه های آبی در دانشگاه تناجا در مالزی از سود بالای دولت سعودی از پروژه سد النهضه در اتیوپی اطلاع داد و گفت که ریاض برای ساخت این سد یاری زیادی به دولت آدیس آبابا نموده است. سدی که در صورت آبگیری به قیمت نابودی اقتصاد مصر تمام خواهد شد.

دکتر محمد حافظ به وبگاه الخلیج اونلاین گفت که دولت و شرکت های خصوصی سعودی دو میلیون فدان (809371 هکتار) از زمین های زراعی سودان که در نزدیکی سد النهضه واقع شده است را خریده و با آبگیری سد می توانند از راه کشت این زمین ها سود سرشاری ببرند.

به گفته او مجلس سودان در سال 2016 با مالکیت دولت سعودی بر یک میلیون فدان و مالیت شرکت های خصوصی این کشور به خصوص شرکت الراجحی بر یک ملیون فدان دیگر بر زمین های کشاورزی در شرق رود نیل موافقت کرد.

این استاد دانشگاه گفت که پس از آبگیری سد النهضه، زمین های کشاورزی سعودی در سودان به شکل اساسی بهره خواهند برد. به طوری که در تمام طول سال و بدون وقفه آب به تمامی این منطقه خواهد رسید و به جای یک بار در سال می توان سه بار در سال زمین ها را زیر کشت برد.

او گفت که دولت سعودی تا کنون در ساخت سد یاری های بسیاری به دولت اتیوپی نموده و مقادیر زیادی بتن برای ساخت سد به این کشور داده است. همچنین به وسیله تاجر عربستانی به نام محمد حسین العمودی سرمایه گذاری صدها میلیون دلاری در ساخت سد انجام داده است.

دکتر محمد حافظ همچنین گفت که هیأتی از ریاض به آدیس آبابا رفته و حمایت عربستان سعودی از دولت اتیوپی را اعلام نموده است. دلتمردان این کشور نیز از عربستان سعودی بابت این حمایت ها تشکر نموده اند.

او گفت که امارات نیز اقدام به خرید زمین های زراعی در سودان و در نزدیکی رود نیل نموده است.

موقعیت سد النهضه

این همکاری ها با دولت اتیوپی در ساخت سد النهضه که مصر آن را یک تهدید مالی و اجتماعی برای خود می داند؛ در حالی است که ریاض و ابوظبی همکاری های گسترده مالی، سیاسی و امنیتی با قاهره دارند و تا کنون میلیاردها دلار به صورت وام و بلاعوض به این کشور پرداخت نموده اند.

طبق آخرین تحولات در مورد تنش میان مصر و اتیوپی و پس از این که آخرین دور مذاکرات در 13 مهر ماه گذشته به شکست انجامید؛ عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور عراق و آبی احمد نخست وزیر اتیوپی روز پنجشنبه گذشته در شهر سوچی روسیه بر سر شروع به کار دوباره کمیته مشترک آبگیری و راه اندازی سد النهضه به توافق رسیدند (جزئیات بیشتر).

ساخت این سد قرار است در سال آینده میلادی به انتها برسد و در سال 2022 آبگیری گردد؛ پروژه ای که می تواند اقتصاد اتیوپی را متحول کند در عین حال شاکله مالی و اجتماعی مصر را به انحطاط بکشاند. السیسی در سال 2017 در سفر به آدیس آبابا خطاب به مردم اتیوپی گفته بود که زندگی و حیات مصر به رود نیل وابسته است.

ص

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2139

به "سد النهضه مصیبتی برای مصر، سود سرشار برای سعودی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سد النهضه مصیبتی برای مصر، سود سرشار برای سعودی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید